Kód: SP7MP_MPT2 Úkol 7 Rousová Alžběta Benedikta Téma: Televizní závislost Výzkumný problém: Míra závislosti Sledování televize vyplňuje u většiny lidí jejich volný čas, relaxujeme u ni a nebo jen tak z nudy projíždíme programy. Cílem, je zjistit, která ze dvou generací tráví více času sledováním televize. Tato otázka není totiž jednoznačná. Mladí lidé často tráví svůj čas s kamarády, u počítače, u televize a starší lidé mohou svůj čas vyplňovat prací na zahrádce, procházkami, nebo sledováním televize.[u1] Výzkumná otázka: Je starší generace více závislá na sledování televize, než generace mladší? Ø Proč má být závislá právě generace starší? Ø Má mladší generace více zájmů? Ø Co je to závislost? Ø Která z generací má méně volnočasových aktivit? Ø Sledují více televizi starší generace, protože se nudí? [u2] Pro svoji výzkumnou otázku jsem zvolila kvantitativní výzkum. Myslím, že pro tento problém je tahle metoda nejlepší, mohu pokrýt větší část populace ze širšího okolí. Tento problém je už na nějakém základě a já chci pouze tuto otázku zobecnit na své vybrané populaci.[u3] Hypotézy - Čím je člověk starší, tím více sleduje televizi. - Čím má člověk méně volnočasových aktivit, tím více času tráví sledováním televize. - Mladší generace má více volnočasových aktivit, proto nesleduje tak často televizi jako generace starší.[u4] - Senioři sledují více televizi, než novomanželé.[u5] Konceptualizace[u6] - Závislost - koncept - Závislost je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn něčím, co potřebuje, nebo si jen myslí, že potřebuje ke své existenci. - Konceptualizace - Operacionalizace Indikátory: 1. VOLNOČASOVÉ AKTIVITY (koníčky) 2. RODINNÁ A SOCIÁLNÍ SITUACE - počet přátel - rodinný stav - Svobodná/ý - rozvedený/á [u7] 1. Pro svoji výzkumnou otázku[DEL: , :DEL] jsem vybrala metodu sběru dat pomocí dotazníku. Výběr populace by měl být obecně platný pro každou danou věkovou slupinu v celém jihomoravském kraji, kterou si vyberu do svého vzorku. Vzorek bude náhodný, aby se do vzorku měli možnost dostat různí jedinci z jihomoravského kraje. [u8] Můj vzorek je ohraničen na dvě věkové kategorie 15-30 let a kategorie nad 60 let. Pomoci dotazníku mohu pokrýt větší část populace a dosáhnout tak odpovědí s širšího okolí. Kolik hodin týdně věnujete sportu a aktivnímu odpočinku[u9] ? a) 0-2 hodiny b) 3-5 hodin c) 6 a více hodin 1. Kolik hodin denně trávíte u televize[u10] ? a) 0-2 hodin b) 3-5 hodin c) 6 a více hodin 2. Co sledujete v televizi nejraději? a) detektivky b) pohádky c) reality show d) horory e) jiné (uveďte níže) f) ____________________________________________ 3. Jak často se setkáváte s Vašimi příbuznými (rodiče, babička, dědeček, Teta/strýc,sestřenice/bratranec)?[u11] a) 1x týdně i častěji b) 1x za měsíc c) 1x za půl roku d) 1x za rok i méně 5. Jak často se konají společenské akce (hody, ostatky, zábavy,..) na Vaši vesnici/městě? a) 1x za půl roku b) 2x do roka c) vůbec 6. [u12] Chodíte na společenské akce ve Vaši vesnici/městě? a) občas b) často c) nikdy 7. [u13] Váš rodinný stav je a) Svobodny/á b) Vdova/vdovec c) Rozvedený/á d) Ženatý/vdaná 8. Jaké z uvedených zařízení najdete ve Vaši domácnosti?[u14] a) notebook b) digitální fotoaparát c) PC d) domácí kino e) DVD přehrávač f) televize g) věž (rádio) h) CD přehrávač 9. Jaké z uvedených volnočasových aktivit provádíte alespoň 1x za půl roku? a) Jízda na kole b) Plavání c) Pletení d) Běh e) Lyžování f) Práce na zahrádce g) Pěší túry h) Jiné (níže uveďte) i) ___________________________________________ 10. V jaké kategorii se pohybuje váš čistý příjem v Kč.(za měsíc). a) Do 10 tisíc b) 11-15 tisíc c) 16-20 tisíc d) 21 tisíc a více 11. Pohlaví a) muž b) žena 12. Nejvyšší ukončené vzdělání. a) základní b) výuční list c) maturita d) VOŠ e) vysokoškolské Nevýhodou může být malá návratnost dotazníku v případě, že bych dotazník posílala poštou nebo mailem. Po telefonickém rozhovoru, především v dnešní době, kdy neustále volají lidé z různých firem a na něco se vyptávají, bude větší neochota ze strany odpovídajících spolupracovat. Dalším problémem je, že nebudu mít přehled, jestli dotazník vyplňovala osoba, pro kterou byl určen a nevyplňoval to někdo, kdo nespadá do mě věkové kategorie. Po etické stránce si musím dávat pozor na to, jak je citlivá otázka kladena, aby lidé neměli pocit, že se z nich snažím něco dostat, co oni nechtějí třeba říct a hlavně je ujistit, že dotazník je anon[INS: y :INS] [DEL: i :DEL] mní. · HOSKOVCOVÁ S., SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ L., Výchova k psychické odolnosti dítěte, Silní pro život. Grada Publishing, a. s., 2009, Vydání 1, ISBN 978-80-247-2206-1 · MILLER W. R., ROLLNICK S., Motivační rozhovory, Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003, ISBN 80-86620-09-03 · NOVÁK T., POKORNÁ A., Asertivita jako lék v profesních a mezilidských vztazích. C. H. Beck, 2003, ISBN 80-7179-354-X · ELLIOTOVÁ M., Jak chránit své dítě. Praha: Portál, 1995, ISBN 80-7178-034-0 · NERUDA J., Tisíc tváří televize. Panorama, 1983 · ČANDL, Martin, Vztah mezi sledovaností televize a způsobem prožívání volného času žáků 2.stupně základní školy. Brno, 2005. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta · SÝKORA, Pavel, Některé psychologické aspekty závislosti. Brno, 1998. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta · ŘÍČAN, P., Cesta životem, Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-124-7. · HELUS, Z., Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0 · PELIKÁN, J., Pomáhat být, Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 159 s. ISBN 80-246-0345-4. ________________________________ [u1]To není dostatečné zdůvodnění relevatntnosti výzkumu – buďte konkrétnější a svá tvrzení dokládejte. [u2]Tyto otázky z hlavní výzkumné otázky příliš nevyplývají – myslím, že to jsou spíš pomocné otázky, které by vám měly napovědět při formulaci výzkumného problému, ale cílem vašeho výzkumu určitě nemůže být odpovídat na otázku „co je to závislost“ atd.? [u3]To není moc srozumitelná věta. [u4]Pozor, v hypotézách se nesnažíme vysvětlovat. [u5]Proč zrovna tyto dvě skupiny? [u6]Konceptualizovat musíte všechny proměnné z hypotéz – tzn. „mladší a starší generace“, „volnočasové aktivity“, „čás strávený sledováním televize“ atd. [u7]Měla byste rozepsat podrobněji, není jasné, k jakým konceptům tyto indikátory patří. [u8]Vy máte seznam obyvatel jihomoravského kraje? Myslím, že ne… [u9]Dvojitá otázka [u10]Počítá se i čas, kdy jsem blízko televize, ale je vypnutá? A když si televizi pouštím k vaření? [u11]Mnoho příbuzných v jedné otázce. Co když s některým z nich bydlím? [u12]V Brně jsou společenské akce denně, ne? Co zaškrtnu? [u13]Před takovými variantami odpovědí jsem varovala několikrát na přednášce. [u14]Proč se na to ptáte? Jak to souvisí s vašimi hypotézami?