PdF:SP7MP_MTP2 Metodologie 2 Závěrečný projekt ŠIMAROVÁ Kateřina 134990 Závěrečný úkol (Úkol č. 6): Vypracujte konečnou podobu výzkumného návrhu (max 5 normostran). Ten musí mít níže uvedené náležitosti: A) Pro kvantitativní výzkum: 1) Výzkumné téma, problém otázka. Představení tématu výzkumu v min 1 odstavci, cílů výzkumu v dalším odstavci. (4 body v hodnocení projektu) 2) Hlavní výzkumná otázka (1) a vedlejší výzkumné otázky (maximálně 5) (5 bodů v hodnocení projektu) 3) Volba výzkumné strategie (kvalitativní nebo kvantitativní) a její zdůvodnění. (3 body v hodnocení projektu) 4) Hypotézy (jedna teoretická a minimálně tři pracovní) (5 bodů v hodnocení projektu) 5) Seznam všech používaných konceptů a jejich definice (konceptualizace) a seznam indikátorů (operacionalizace) (6 bodů v hodnocení projektu) 6) Návrh metody sběru dat, výzkumné populace a vzorku. (3 body v hodnocení projektu) 7) Úryvek z připravovaného nástroje sběru dat – z dotazníku nebo scénáře rozhovoru (minimálně deset otázek i s variantami odpovědí), případně popis designu experimentu atd. (4 body v hodnocení projektu) 8) Zamyšlení se nad možnými praktickými a etickými problémy při výzkumu (minimálně 1 odstavec) (3 body v hodnocení projektu) 9) Seznam relevantní literatury (minimálně 10 položek) dle platné citační normy. (2 body v hodnocení projektu) ZÁVĚREČNÝ PROJEKT Vážení čtenáři, dovolte mi představit Vám můj závěrečný projekt, jehož tématem je armáda a hodnoty. V tomto projektu se zamýšlím a porovnávám rozdílné vnímání hodnot[1] u dětí z vojenských a nevojenských rodin. Vnímání hodnot bude zcela jistě jiné u dětí, jejichž rodiče jsou členy armády a u dětí, jejichž rodiče nejsou členy armády, a to právě z důvodu povahy povolání rodičů vojáků a nevojáků. Na rodiny, v nichž alespoň jeden člen (rodič) je vojákem z povolání a tím pádem při výkonu povolání čelí každý den možné smrti, a vlastně celý svůj život se pohybuje na hranici života a smrti, je kladen zcela jiný druh obav, strachu a stresu, než na rodiny, jejichž členové nejsou členy ozbrojených sil. Tato životní situace, do níž jsou děti postaveny, se odráží v jejich vnímání hodnot. Cílem výzkumu je dokázat[u1] , že hodnoty, očekávání od života a vnímání smrti u dětí z nearmádních rodin jsou rozdílné v porovnání s dětmi z armádních rodin, a že děti z nearmádních rodin mohou mít problémy s uznáváním autorit. Téma výzkumu: Armáda a hodnoty Výzkumný problém: Vliv typu rodiny na vnímání hodnot. Hlavní výzkumná otázka: Je vnímání hodnot rozdílné u dětí z civilních a armádních rodin? Vedlejší výzkumné otázky: V čem je rozdílné vnímání hodnot u dětí z civilních rodin? Neakceptují děti z nearmádních [u2] rodin autority? Jaké skutečnosti považují děti z nearmádních rodin za důležité? V čem je vnímání skutečnosti smrti odlišné u dětí z armádních rodin? V čem je očekávání od života u dětí z nearmádních rodin odlišné? Volba výzkumné strategie: Pro svůj výzkum jsem si vybrala kvantitativní výzkumnou strategii, a to proto, že jsem již dříve předpokládala, na základě zkušeností, rozdílnost vnímání hodnot v armádních a nearmádních rodinách, nyní jsem si stanovila hypotézy a ty se svým výzkumem budu snažit dokázat. Cíl výzkumu:Cílem výzkumu je dokázat, že hodnoty, očekávání od života a vnímání smrti u dětí z nearmádních rodin jsou rozdílné v porovnání s dětmi z armádních rodin, a že děti z nearmádních rodin mohou mít problémy s uznáváním autorit. Téma výzkumu je relevantní, v prvé řadě proto, že budou posuzovány rodiny s dětmi školního věku a dále proto, že jsem měla možnost pracovat s dětmi z obou typů rodin ( jak armádní, tak nearmádní) a mohu proto výzkum podpořit vlastní zkušeností. [u3] Vycházím z hypotézy, že typ rodiny ovlivňuje hodnoty, očekávání od života a vnímání smrti u dětí. Na děti z nearmádních rodin jsou kladeny odlišné požadavky a mohou vyrůstat v prostředí, které neklade stejný důraz na rozpoznání hodnot jako prostředí armádní. Hypotézy, s nimiž budu pracovat: Teoretická hypotéza: Typ rodiny ovlivňuje hodnoty, očekávání od života a vnímání smrti u dětí. Pracovní hypotézy: Děti z nearmádních rodin mají problémy s uznáváním autority Pro dětí z armádních rodin znamená život a návrat rodiče (rodičů) z bojového nasazení více než pro děti z nearmádních rodin[u4] . Děti z armádních rodin mají rozdílné očekávání od života. Děti z nearmádních rodin vnímají skutečnost smrti odlišně od dětí z armádních rodin. [u5] V čem je vnímání skutečnosti smrti odlišné u dětí z nearmádních rodin[u6] ? Konceptualizace: 1.Uznávání autority – „Uznávání legitimní moci.“[2] 2. Život - „Život je charakteristika rozlišující objekty ve kterých probíhají signální a sebeudržovací procesy od těch, ve kterých takové procesy neprobíhají[u7] .“ [3] 3. Návrat rodiče z bojového nasazení – znovu shledání s rodičem, který se účastnil „pohybu ozbrojených sil a jejich logistické podpory.“[4] 4. Očekávání od života - to, čeho předpokládáme, že dosáhneme.„Každý má právo na životní úroveň přiměřenou zdraví, jeho blahobyt, blahobyt jeho rodiny. To zahrnuje: potraviny, oblečení, bydlení, lékařskou péči a nezbytné sociální služby. Má právo na zabezpečení v případě nezaměstnanosti, v nemoci ,zdravotního postižení, ovdovění, ve stáří nebo v ostatních případech ztráty obživy v důsledku okolností nezávislých na jeho vůli.“[5] 5. Vnímání skutečnosti smrti - „Smrt, úmrtí, skon, latinsky exitus, je (z biologického a lékařského hlediska) zastavení životních funkcí v organismu spojené s nevratnými změnami, které obnovení životních funkcí znemožňují.“ [u8] [6] 6. Armádní rodina – rodina, ve které je alespoň jeden rodič vojákem z povolání 7. Civilní (nearmádní) rodina – rodina, ve které ani jeden z rodičů není vojákem z povolání 8. Vnímání - „Vnímání neboli percepci lze definovat jako organizaci a interpretaci senzorických informací.“ [7] 9. Hodnoty – ,,Hodnota představuje specifickou psychologickou kategorii, která tvoří poměrně stabilní trvalou strukturu osobnosti významnou pro individuální, sociální a historickou realizaci člověka. Hodnoty přestavují přesvědčení o dobrém nebo prospěšném, ale také o špatném nebo nežádoucím, které regulují individuální nebo skupinovou aktivitu.‘‘ [8] Armádní hodnoty[9] – hodnoty důležité v armádních rodinách. Těmi jsou podle Dannata[10]: Nesobecký závazek,odvaha,disciplína,bezúhonnost,věrnost a respekt pro druhé. Armádní standardy – standardy, kterými se řídí vojáci z povolání Těmi jsou podle Dannata: respekt před zákonem vhodné chování a absolutní profesionalita. [u9] Seznam indikátorů: Operacionalizace[u10] [11] 1. Byl/a jsi někdy výchovně potrestána? Jak? 2. Žijí tvoji rodiče? Máš sourozence? 3. Byli Tvoji rodiče, (nebo alespoň jeden rodič) nasazeni v boji[u11] ? Zemřel/i Ti rodič/e při výkonu služby jako člen/ové armády ČR? 4. Čeho bys chtěl/a v životě dosáhnout? 5. Žijí Tvoji rodiče? Zemřel/i Ti rodič/e při výkonu povolání? 6. + 7. Jsou Tvoji rodiče,(nebo alespoň jeden rodič) členy armády ČR? Jaké vykonávají povolání? 8. Jak vnímáš, jaký máš názor na povolání rodičů? Bojíš se o ně? 9. Co je pro Tebe v životě nejdůležitější? ( Vyjmenuj 3 věci.) Metoda sběru dat: Nejvhodnější metodou sběru dat pro můj výzkum je dotazník, protože je časově ne tak náročný, mohu tedy v relativně krátké době získat velké množství dat. Výhodou dotazníku při použití uzavřených otázek s možností odpovědí ano/ne je poměrně snadná diferenciace odpovědí. Praktické problémy spatřuji v časové náročnosti přípravy dotazníku a rovněž v dojížďce do škol. Nevýhodou dotazníku je poněkud neosobní přístup[12], riziko, že respondent nepochopí zadanou otázku a tím znehodnotí svoji odpověď a znemožní její vyhodnocení. Etickým problémem by mohla být snaha „odpovídat co nejlépe“ a „zalíbit se“, v důsledku čehož se respondent může dopustit lži. Výzkumná populace: [u12] 50% žáci základních škol 7- 15 let, jejichž ani jeden rodič není profesionální voják. 50% žáci základních škol 7-15 let, jejichž alespoň jeden rodič je profesionální voják. Vzorek: Výběr vzorku provedu prostým výběrem (losem).[u13] Otázky dotazníku: Otázky dotazníku budou rozděleny dvou hlavních skupin (podle Dannatova rozdělení armádních hodnot a armádní standardů dále na devět podskupin. První diferenciace respondentů bude následovná: Jsou Tvoji rodiče (nebo alespoň jeden rodič) členy armády ČR? ANO/NE 1.Hodnoty 1.1 – Nezištný závazek: Možná formulace otázek: Jsi týmový hráč ANO/NE Plníš si povinnosti sám/a? A/N [u14] Čemu dáváš přednost, práci v týmu, nebo plnění povinností sám/a za sebe? Vysvětli. 1.2 – Odvaha Čeho se nejvíce bojíš? Ztratil/a jsi blízkou osobu ( matku, otce, bratra, sestru?) A/N Odpověď ano, pokud jsi ztratil/a alespoň jednoho z rodičů. Zemřeli v práci? Pokud se dozvíš, že tvůj kamarád šikanuje druhého, co uděláš? 1.3 – Disciplína Jsi dochvilný/á? A/N Kolikrát jsi v posledním týdnu přišel/přišla pozdě do školy? Kdo uklízí tvůj pokoj? Jak často uklízíš ty svůj pokoj? Kolik hodin se denně učíš? (Po skončení výuky ve škole.) 1.4 – Čestnost, bezúhonnost Jakou máš známku z chování? Kolik jsi dostal/a za dobu své školní docházky poznámek? Napiš počet poznámek číslem. 1.6 Respekt pro druhé Jakého jsi vyznání? Byl/a jsi někdy v zahraničí? 2. Standardy 2.1 Respekt před zákonem Měl/a jsi problémy se zákonem? A/N Jaké? Bylo ti uloženo navštěvovat probačního úředníka? A/N 2.2. Vhodné chování Kouříš? A/N Pokud ano, kolik cigaret denně? Piješ alkohol? A/N Pokud ano, jaký? Kolik skleniček denně? Použitá literatura: Monografie CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6. DANNAT, RICHARD. A British Soldier’s Values and Standards. Upavon, Wilts: Hoagh Design Studio, 2008. Print. DISMAN, MIROSLAV. Jak se vyrábí sociologická znalost. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2007. 374 s. ISBN: 978-80-246-0139-7. HOUTZAGER, GUSS. Encyklopedie řecké mytologie. 1. vyd. Praha: Zlom a Osvit, 2003. 269 s. ISBN: 80-7234-287-8 KLÍČOVÁ, Dagmar: Žebříček hodnot chronicky nemocných lidí). Bakalářská práce. Brno 2008, 64 s. MORKESOVÁ, ELIŠKA. British and American Life and Institution. Ostrava: Imprex, 1994. 121 s. ISBN: 80-901756-2-7 PLHÁKOVÁ, ALENA. Učebnice obecné psychologie. Praha: Akademie věd České republiky. 1. vyd. 2004. 472 s. ISBN: 80-200-1387-3. STŘELEC, STANISLAV: Studie z teorie a metodiky výchovy. 2. dotisk, 1. vydání. Brno: MU, 2007. 214 s. ISBN: 80-210-3687-7. Internetové zdroje: British Army Structure. Dostupné z: http://www.army.mod.uk/structure/structure.aspx. [Navštíveno dne 6.10.2010]. Deployment – Military deployment –Dostupný z : http://en.wikipedia.org/wiki/Deployment. [Navštíveno dne 6.10.2010]. Life expectations – Dostupný z : http://findarticles.com/p/articles/mi_m1309/is_4_35/ai_54823731/. [Navštíveno dne 6.10.2010]. Sedm pilířů života. Dostupné z: http://akademon.cz/source/pil.htm . [Navštíveno dne 6.10.2010]. Smrt. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Smrt. [Navštíveno dne 6.10.2010]. ________________________________ [1] ,,Hodnota představuje specifickou psychologickou kategorii, která tvoří poměrně stabilní trvalou strukturu osobnosti významnou pro individuální, sociální a historickou realizaci člověka. Hodnoty přestavují přesvědčení o dobrém nebo prospěšném, ale také o špatném nebo nežádoucím, které regulují individuální nebo skupinovou aktivitu.‘‘ [1] [1] (Cakirpaloglu, 2004 in KLÍČOVÁ, Dagmar: Žebříček hodnot chronicky nemocných lidí) s. 20 [2] STŘELEC, STANISLAV. Studie z teorie a metodiky výchovy. s. 83 [3] Sedm pilířů života. Dostupné z: http://akademon.cz/source/pil.htm . [Navštíveno dne 6.10.2010]. [4] Deployment – Military deployment –Dostupný z : http://en.wikipedia.org/wiki/Deployment. [Navštíveno dne 6.10.2010]. [5] Life expectations – Dostupný z : http://findarticles.com/p/articles/mi_m1309/is_4_35/ai_54823731/.[Navštíveno dne 6.10.2010]. [6] Smrt. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Smrt. [Navštíveno dne 6.10.2010]. [7] PLHÁKOVÁ, ALENA. Učebnice obecné psychologie. s. 129. [8] (CAKIRPALOGLU, in KLÍČOVÁ, Dagmar: Žebříček hodnot chronicky nemocných lidí) s. 20 [9]Armádní hodnoty důležité v armádních rodinách. Těmi jsou podle Dannata[9]: Nesobecký závazek,odvaha,disciplína,bezúhonnost,věrnost a respekt pro druhé. [10] DANNAT, RICHARD. A British Soldier’s Values and Standards. [11]Cílem operacionalizace je ptát se a zjišťovat tak, abychom získali takové informace,které skutečně potřebujeme zjistit, Jedná se o proces, který vede k validitě. [12] Jako nejobtížnější moment výzkumu spatřuji obtíže přimět respondenty (děti) odpovídat na otázky,jestliže trpí ztrátou rodiče. Pokud rodič zemřel v důsledku nemoci, zřejmě bude jeho smrt chápána trochu rozdílněji, než pokud zemřel v boji ( pro někoho „cizího“).Dítě zřejmě vnímá tuto skutečnost jako zcela nespravedlivou a absurdní. Boj vnímá jako zbytečný a tedy ztrátu milované osoby si nedokáže racionálně zdůvodnit. ________________________________ [u1]Pozor, ve výzkumu bychom neměli něco dokazovat, ale něco zjišťovat. [u2]Dvojí zápor brání srozumitelnosti [u3]Tím nedokazujete relevantnost tématu. [u4]Jak budou děti z nearmádních rodin posuzovat, co pro ně znamená návrat rodiče – třeba učitele nebo pošťáka – z bojové akce? [u5]V hypotéze buďte konkrétní a řekněte jak. Totéž přechozí hypotéza [u6]To není hypotéza [u7]Jak toto promítnete do dotazníku? Zde byste měla ukázat, jak budete chápat „význam života“ v rámci vašeho výzkumu. [u8]Viz předchozí komentář – totéž u některých následujících [u9]To nemáte v hypotézách. [u10]Není mi jasné, jaký indikátor se vztahuje k jakým konceptům. [u11]Kolik takových dětí budete ve výzkumu mít. A na co se budete ptát dětí z nearmádních rodin…? [u12]Popsala jste vzorek, ne populaci. [u13]Máte seznam obou skupin dětí? Domnívám se, že ne. [u14]Nespoléhala bych na takové sebehodnocení… Stejně další otázky.