METODOLOGIE SP7MP_MTP2 Pavla Šulcová učo: 244332 Úkol č. 6 Výzkumné téma: Kyberšikana Výzkumný problém: Kyberšik[INS: a :INS] na je především šikana. Vztahují se na ni všechny rysy šikany. Patří sem hanlivé a urážlivé zprávy prostřednictvím SMS, MMS, nebo Internetu. Zesměšňující nebo ponižující obrázky či videa posílané e-mailem nebo vyvěšené na webové stránce. [u1] Jde o zesměšňování pomocí komunikačních sítích, zneužití identity oběti rozesíláním obtěžujících a urážlivých zpráv pod jejím jménem. Výzkumná otázka: „Jaká je osobní zkušenost žáků devátých tříd vybraných ZŠ v Brně s [INS: k :INS] [DEL: K :DEL] yberšikanou[u2] ?“ Cíl výzkumu: Praktickou částí diplomové práce zjišťuji znalost pojmu kyberšikana mezi žáky devátých tříd ZŠ, jejich uvědomění si nebezpečí a následné orientace při řešení tohoto problému. V současné době již žáci na základních školách vlastní mobilní telefony a mají doma i ve škole volný přístup na internet. Internet i mobilní telefon je běžnou součástí života a žáci často netuší, jaké nebezpečí jim hrozí. Je to problém[INS: , :INS] který nelze přehlížet. [u3] Hypotéza: TH. „Žáci devátých tříd ZŠ se s pojmem [INS: k :INS] [DEL: K :DEL] yberšikana již setkali a s tímto problémem mají i osobní zkušenost.“ PH. 1. Čím víc budou žáci ve školách o kyberšikaně informovaní, tím snadněji se jí mohou vyvarovat. 2. Žáci, kteří znají pojem Kyberšikana, mohou se jí snadněji vyvarovat. [u4] 3. Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. 4. Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat.[u5] 5. Kyberšikana souvisí s klimatem třídy 6. Děti považují kyberšikanu za nebezpečnou[u6] , ale osobně se jí příliš nebojí [u7] VÝZKUM Koncept: kyberšikana, znalost pojmu, internet, nebezpečí, Dimenze konceptu: žáci, učitelé, rodiče, škola Konceptualiace: Kyberšikana (též kybernetická šikana, počítačová šikana či cyberbullying) je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy a podobně. Řada jejích projevů může spadat do oblasti kriminálních činů. Operacionalizace: Využíváte internetu? Ovlivňuje kyberšikana psychiku? Je kyberšikna zabranitelná? Je kyberšikana nebezpečná? Je dostatek informací ve školách? [u8] Pracovní postup (přístup k řešení, metody, techniky, nástroje apod.) Nejvhodnější metodou je dotazník. Pokud chceme zjistit více informací, upřímných odpovědí a v rychlejším čase. Zde jsou žáci otevřenější a je pro ně jednodušší odpovědět. Dotazník je anonymní. Myslím si, že se při vyplňování dotazníku nemusejí ani stydět, pokud se šikanou opravdu setkaly. [u9] Výhodou je, že dotazník můžeme dát všem třídám druhého stupně a zjistíme, jak na tom „naše“ škola je. Můj výzkumný vzorek jsou žáci devátých tříd. Vybrala jsem dvě základní školy v brně po dvou třídách[u10] . ZŠ Antonínska 3, Brno ZŠ Čejkovická 10, Brno Kyberšikana (též kybernetická šikana, počítačová šikana či cyberbullying) je druh šikany, který využívá elektronické prostředky, jako jsou mobilní telefony, e-maily, pagery, internet, blogy a podobně. Řada jejích projevů může spadat do oblasti kriminálních činů. DOTAZNÍK[u11] 1. Věděli jste co pojem Kyberšikana znamená před tím[INS: , :INS] než jste si přečetli vysvětlení tohoto pojmu? [u12] 2. Byli jste někdy o nebezpečí Kyberšikany informováni? 1) ANO a) od rodiču 2) NE b) od kamarádů, spolužáků c) od učitele ve škole d) jiné 3. Připouštíte si nebezpečí Kyberšikany? 1) ANO 2) NE 4. Máte osobní zkušenost s Kyberšikanou? Pokud ano, byl/a jste na straně objeti nebo agresora? [u13] 5. Jaká by pravděpodobně byla vaše reakce pokud by jste se stal/a objetí Kyberšikany? a) nikomu bych to neřekl/a b) řekl/a bych to kamarádům, spolužákům c) řekl/a bych to rodičům d) řekl/a bych to učiteli e) jiné [u14] 5. Setkal/a jste se s Kyberšikanou prostřednictví ? a) internetu b) mobilního telefonu c) jiné 6. Kolik je vám let? 7. Jste muž – žena? [u15] 8. Název vaší školy? 9. Třída? ________________________________ [u1]Větě chybí sloveso. [u2]Chybí vedlejší výzkumné otázky. [u3]Úvod je málo konkrétní a opakuje známé skutečnosti. Zkuste lépe zdůvodnit, proč je přínosné dělat takový výzkum. [u4]Jaký je rozdíl ve významu těchto dvou tvrzení? [u5]Budete experimentálně děti vystavovat šikaně a zkoušet, jak budou reagovat? [u6]Předtím vyslovujete předpoklad, že děti nevědí, o co se jedná. Jak tedy mohou hodnotit nebezpečí a svůj strach z něčeho, co neznají? [u7]Hypotézy nejsou správně formulovány – nevyslovují předpoklad o vztahu mezi dvěma proměnnými, jsou pohými konstatováními (málo konkrétními navíc). [u8]Nepochopená operacionalizace a konceptualizace. [u9]Co když vedle nich bude sedět šikanující spolužák? Nebudou se bát? [u10]Co je populací? [u11]Nezpomeňte na úvod. [u12]Takto měřit znalost pojmu je nesmysl. [u13]Přizná se žák, že někoho šikanoval? Domnivám se, že ne. Neptejte se navíc na dvě věci v rámci jedné otázky. [u14]Takto se nedá měřit, zda děti umí reagovat. To je, jakobyste štíhlost či obezitu měřila tím, jestli člověk zná zásady správného stravování. [u15]Takto se budete ptát žáků? Asi se neztotožní ani s ženou, ani s mužem…