ARTETERAPIE p Cíl arteterapie – znovu vybudovat narušené přirozené dispozice člověka – kreativitu, spontaneitu a schopnost komunikovat se sebou samým, s druhými lidmi, s prostředím, ve kterém člověk žije, chápání života v jeho souvislostech a jeho smysluplné prožívání. Cíle arteterapie Formy arteterapie oIndividální o oSkupinová • •Rodiná arteterapie • •Arteterapie v partnerském vztahu n Způsob práce pVolný výtvarný projev pvolné čmárání pvolná kresba pvolná malba pTématický výtvarný projev – dítě kreslí na nějaké zadané téma pVýtvarný projev při hudbě – uvolnění sil podněcujících tvořivost při přepisu zvukových rytmů pSkupinové výtvarné činnosti p„Štafetová“ kresba a malba pSkupinová kresba domu pSpolečné tvoření terapeuta s klientem p Arteterapeut ovzdělaný v obou částech výrazu arteterapie oumění (dějiny umění, výtvarné technik,…) oterapie (psychologie, pedagogika,…) o oschopnost empatie, improvizace, předvídání vývoje událostí, vysoký etický a morální kredit, umět vytvořit atmosféru důvěry o osnaha pomáhat řešit problémy klienta při aktivní výtvarné činnosti nebo při vnímání díla o osoučást interdisciplinárního týmu (lékař, psycholog…) p p p Výtvarné materiály a média ohrají v arteterapii důležitou roli o ovýznamný faktor celého kreativního terapeutického dění o odělení materiálů - měkké n - křehké n - tvrdé n n - dvojdimenzionální n - trojdimenzionální Jak zorganizovat arteterapeutické sezení: pDůležité otázky na začátek : p oO jaký skupinový model půjde? oKolik bude mít skupina členů? Otevřenost nově příchozím oVedoucí skupiny – kolik, kdo, asistenti, přístup oJaký bude vztah asistentů klientů – aktivita x pasivita oDélka trvání tohoto kurzu, trvání jednotlivých hodin oZpůsob, jak se povedou záznamy o činnosti jednotlivců i celé skupiny p p p Postup při tvorbě oZahájení a rozehřívací cvičení – přivítání, představení se, seznámení s tím, co budeme dělat, povídání o oHlavní činnosti – čas! , mít naplánováno téma dopředu o oDiskuze a zpětná vazba – nenutit, lze po skupinkách, společně, individuálně o oZakončení na závěr – během práce se prožívá určitý pocit vzájemné blízkosti, který je třeba si na konci práce uvědomit p Shrnutí a zhodnocení veškerých zkušeností. p Arteterapie s mentálně postiženými oVhodné jsou tělesně orientované techniky (tělesně-hmatově) o oNapř. modelování z hlíny – uvědomění si vlastního těla – důležité pro tvorbu adekvátního sebevědomí, sebehodnocení o oCíl – kompenzace intelektových deficitů, zlepšit komunikativní dovednosti, schopnost zaujmout soc. role o oProstředek učení se o světe, jeho souvislostech, rozvíjení tvořivosti, prostorového vnímání o oÚspěšnost arteterapeutické intervence – metoda komentování předložených obrázků dětmi Kde se vyučuje okurzy, semináře o oVysoké školy: oPedagogická fakulta Jihočeské univerzity (Bc.) oPedagogická fakulta univerzity Karlovy, Katedra výtvarné výchovy (volitelné kurzy) oKatedra výtvarné výchovy PF UJEP Ústí nad Labem (kurzy) oPedagogická fakulta Masarykovy univerzity o oPostgraduální studium oČAA pořádá od r. 1998 pětiletý sebezkušenostní komunitní výcvik a krátkodobé kursy a dílny, zaměřené na seznámení s arteterapeutickými technikami