BAZÁLNÍ STIMULACE Literatura: VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP, 2001. RUDOLF, J., VÍTKOVÁ, M. Bazální stimulace – společné kroky životem. Diplomová práce. Brno : MU, 2000. Vývoj metody n70. léta n nAndreas Frölich n nKoncept rané podpory n nNutnost týmové spolupráce: terapeut, pedagog, lékař, psycholog, rodiče atd. Charakteristika nUrčeno jedincům s těžkým postižením n - kombinované n - těžké mentální n - některé formy autismu n n(Úroveň kojence ve věku 4 – 6 měsíců) n n n n n n nZajištění vývoje osobnosti n nPřísun podnětů n nZprostředkování „přes tělo“ n n„Zde a teď “ - zaměstnávání n - aktivace n - komunikace n n V průběhu celého dne n n n n Podněty nSomatické nVibrační nVestibulární nOrální n nViz meotar – fólie n nSomatické, vibrační a vestibulární podněty – důležité (utěšování) n n nAkustické nTaktilně haptické nVizuální Použité pomůcky a metody nIndické baby masáže, masážní polštáře, masáže úst, žvýkání, cumlání, kousání n nHlazení, kolébání, změna polohy n nFroté ručníky, pěna do koupele, žínky, houby, kartáče, kožešinové rukavice n nRůzně teplé koupele, fénování, natírání krémem, suchá sprcha, „hrající“ vodní lůžko n nMalé vibrátory (noha, hrudník, hlava), vibrační kostky n nTlukot srdce, krátké impulsy bílého světla n nPohyby na terapeutickém válci, velký míč n nPachové, chuťové, zvukové a zrakové nabídky Oprávněnost metody nIntenzívní podněty nutné k vývoji mozkových struktur – postižené dítě trpí senzorickou deprivací, proto nutný zásah okolí n nBez zkušenosti pohybu narušen kognitivní vývoj (pozornost, vnímání, myšlení, mluvení, emocionální a sociální procesy) n nPlasticita mozku – některé funkce se obnoví n - některé funkce převezmou jiné n oblasti mozku n = princip budování drah n nIntenzívní a dobře strukturované podněty – vliv na primární postižení i sekundární následky n n n