Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - • • • příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením > Specifické principy RVP ZV-LMP •Je součástí RVP ZV a představuje modifikaci pro vzdělávání žáků s LMP. •Respektuje sníženou úroveň rozumových schopností žáků, jejich fyzické i pracovní možnosti a předpoklady. •Vymezuje podmínky pro vzdělávání žáků s LMP. •Specifikuje úroveň klíčových kompetencí na konci základního vzdělávání. •Stanovuje cíle vzdělávání s LMP. • > RVP ZV - LMP •Vymezuje vzdělávací obsah – očekávané výstupy a učivo na úrovni, kterou si mají žáci osvojit v průběhu základního vzdělávání. •Zařazuje jalo součást vzdělávání průřezová témata. •Podporuje na přípravu na společenské a profesní uplatnění. •Umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání a míru podpůrných opatření. •Stanovuje základní vzdělávací úroveň. • • • > Charakteristika základního vzdělávání •Základní vzdělávání, kterým se dosahuje stupně základní vzdělání, se realizuje oborem vzdělání základní škola. > Povinnost školní docházky •Základní vzdělávání žáků s LMP se realizuje: Ø v základní škole, Øv základní škole samostatně zřízené pro žáky s postižením. •Povinnost školní docházky je devět let. •Odklad školní docházky je možný do osmi let věku dítěte. • > Formy vzdělávání žáků se zdravotním postižením •Speciální vzdělávání žáků se zdravotní m postižením •je zajišťováno: ØFormou individuální integrace ve třídě ZŠ nebo školy určené pro žáky s jiným druhem postižení podle individuálního vzdělávacího plánu. ØFormou skupinové integrace ve třídě pro žáky se zdravotním postižením zřízené v ZŠ. ØV základní škole samostatně zřízené pro žáky s postižením. • > Organizace základního vzdělávání •Základní vzdělávání v má devět ročníků a člení se na 1. stupeň (1.-5. ročník) a 2. stupeň (6.-9. ročník). •Základní vzdělávání pro žáky se zdravotním postižením může trvat deset let (1. stupeň 1.-6. ročník, 2. stupeň 7.-10. ročník). •O převedení žáka rozhoduje ŘEDITEL ŠKOLY, doporučuje LÉKAŘ a SPC či PPP, souhlasí ZÁKONNÝ ZÁSTUPCE. •Zařazení žáka se zdravotním postižením do některé formy speciálního vzdělávání může předcházet diagnostický pobyt žáka ve škole , do které má být zařazen, a to v délce 2 – 6 měsíců. > Hodnocení výsledků vzdělávání •Hodnocení výsledků vzdělávání žáka je na vysvědčení vyjádřeno: ØKlasifikačním stupněm. ØSlovním hodnocením. ØKombinací obou způsobů. •Předměty speciální péče se hodnotí pouze slovně. > Ukončování základního vzdělávání •Stupeň základní vzdělání žák získá úspěšným ukončením základního vzdělávání podle ŠVP v základní škole, příp. ukončením kurzu pro získání základního vzdělání. •Dokladem o dosažení základního vzdělání je vysvědčení – o ukončení devátého, event. desátého ročníku nebo vysvědčení o ukončení kurzu pro získání základního vzdělání. Toto vysvědčení je opatřenou doložkou o získání stupně vzdělání. • > Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP •Vzdělávání na 1. stupni Ø Adaptace žáků na nové prostředí. Ø Nový styl práce. ØUpevňování základních hygienických návyků. ØVytváření sociálních návyků. > Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP •Vzdělávání na 2. stupni ØJe zaměřeno na získávání vědomostí, rozvíjení dovedností a návyků pro využití v osobním životě a v pracovním uplatnění. ØDůraz je kladen na rozvíjení sociálních a komunikačních schopností a vytváření praktických dovedností. • > Cíle základního vzdělávání •Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení. •Podněcovat je k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů. •Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci. •Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých. • > Cíle základního vzdělávání •Připravovat žáky k tak, aby se projevovali jako samostatné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali svoje povinnosti. •Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě. •Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně zodpovědní. • • > Cíle základního vzdělávání •Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi. •Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní a orientaci. > Klíčové kompetence •Souhrn •VĚDOMOSÍ, DOVEDNOSTÍ, SCHOPNOSTÍ, POSTOJŮ A HODNOT •důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění •každého člena společnosti. > U žáků s LMR důležité •Klíčové kompetence: •PRACOVNÍ, •SOCIÁLNÍ a PERSONÁLNÍ, •KOMUNIKATIVNÍ. > Klíčové kompetence •Kompetence k učení. •Kompetence k řešení problémů. •Kompetence komunikativní. •Kompetence sociální a personální. •Kompetence občanské. •Kompetence pracovní. > Vzdělávací oblasti 9 oblastí, tvořeny OBOREM či OBORY •Jazyk a jazyková komunikace •Matematika a její aplikace •Informační a komunikační technologie •Člověk a jeho svět •Člověk a společnost •Člověk a příroda •Umění a kultura •Člověk a zdraví •Člověk a svět práce > První stupeň •2 období: •1. období – 1. – 3. ročník •2. období – 4. – 5. ročník > Výstupy •Formulovány odlišně od RVP ZV. •Stanoveny na konec 3. ročníku, na konec 5. ročníku a na konec 9. ročníku. >