Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením Narušení komunikačních schopností, doprovázející jiné, dominující postižení. Jazykové roviny •Lexikálně-sémantická •Morfologicko-syntaktická •Foneticko-fonologická •Pragmatická Řeč dětí s mentálním postižením qZačátky vývoje řeči - objevují s menším nebo větším zpožděním. qČasto první projev, podle kterého rodiče poznají, že jejich dítě se vyvíjí odlišně. (Křičí méně nebo jinak než ostatní děti, naučí se pozdě volat na matku, rozeznávat její hlas). q Vývoj řeči začíná obvykle okolo 1.roku, u MR dětí se již v tomto věku objevují nápadné odchylky od normy. Vliv stupně mentální retardace na vývoj řeči [USEMAP] • Těžká a hluboká mentální retardace • Střední mentální retardace • Lehká mentální retardace Šikmé cihly Těžká a hluboká mentální retardace qObvykle se nenaučí mluvit vůbec, řečové projevy na pudové úrovni. qČasto neartikulované zvuky. qNeprojeví se přiměřená mimika. qNonverbální komunikace. qIdiotická němota-často alespoň chraptivý hlas, mění podle jejich citového rozpoložení (TMR). qU některých lze dosáhnout reakce na zavolání. qNěkdy se podaří osvojit si několik dysgramatických zkomolených slov. q Nejedná se o skutečnou artikulovanou řeč, ale spíše o žvatlání. q [USEMAP] Střední mentální retardace qVývoj řeči až někdy kolem 6. roku života. V některých lehčích případech se může relativně dobře rozvinout. qSchopny mechanicky zopakovat delší řečové celky, aniž by rozuměli obsahu. qSe svým okolím jsou schopni dorozumívat se, přičemž o mnoho více znají, než jsou schopni aktivně používat. q [USEMAP] Lehká mentální retardace qVývoj řeči je zpravidla opožděn o rok i více. qMohou také dosáhnout schopnosti abstrahování a zevšeobecňování. qJejích verbální schopnosti mohou být v každodenních situacích dostačující. qŘeč nemusí být ničím nápadná, problémy však mohou nastat v nepředvídatelných komunikačních situacích (situace, kdy tito lidé nemohou použít zafixované řečové stereotypy. [USEMAP] Děti s Downovým syndromem qPrvní slova už mezi 2. - 3. rokem života, první jednoduché věty až kolem 5. roku. qPro další vývoj řeči je charakteristické střídání mezi obdobími stagnace a zjevnými pokroky. qOrofaciální patologie (otevřená ústa, hypotonický, dopředu posunutý jazyk, hypotonie rtů a ústního svalstva, otevřený skus). qDrsné zabarvení hlasu a celkově zúžený hlasovým rozsah. qDobrá napodobovací schopnost a dobrý hudební sluch. Šikmé cihly Druhy poruch řeči: •Dyslalie •Huhňavost •Breptavost •Koktavost •Dysartrie •Echolálie •Dysprozódie Dyslálie qNejčastější. qJedná se o nesprávnou artikulaci sykavek a hlásky R. Často porušena výslovnost celé řady tzv. lehčích hlásek (např. P,F,V). qU MR dětí je tato vada často kombinována s dysgramatismem, huhňavostí, případně s dysfonií. qV některých případech se u dětí s MP objevuje vynechávání hlásek na konci slov. Příčinou je nejspíš labilita jejich koncentrace. qMP děti často schopno izolovanou hlásku vyslovit správně, ale ve slabikách a slovech ji opět špatně artikulují. qVe školním věku se může objevit mogilálie ( tedy nevyslovování hlásky, kterou dítě neumí artikulovat). qPříčiny dyslálie u mentálně retardovaných dětí jsou orgánové. Breptavost Zrychlená řeč s vynecháváním hlásek a někdy i celých slabik. Často je také kombinována s jinou poruchou: dysgramatismem a s koktavostí. Jako následek pomalého myšlení se u mentálně retardovaných dětí může vyskytnout i opačný projev - bradylalie. Koktavost Nejčastěji se koktavost vyskytuje u dětí s Downovým syndromem. Co se stupně mentálního postižení týče, koktavost se vyskytuje častěji u nižších stupňů mentálního postižení. Různé formy dysartrie se projevují zejména v případech, kde je mentální retardace spojena s poruchou motoriky.( např. DMO) Dysartrie Další projevy Poměrně častá echolálie, což je mechanické opakování slyšeného bez pochopení smyslu. U velkého množství dětí s mentální retardací dochází k dysprozodii. Jejich řeč je často monotónní, intonace nesprávná, v některých případech je řeč nápadně tichá a pomalá, jindy je zase zrychlená a vzrušená. Použitá literatura LECHTA, VIKTOR. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd.1. Praha : Portál, 2002. 192 s. ISBN 80 7178 572 5.