Tělesná výchova na základní škole praktické � Tělesná výchova a zdravotní tělesná výchova Druhy tělesné výchovy l(podle podstaty tělovýchovného procesu a poměru pedagogické x zdravotnické péče) l 1)TV výběrová – výběrové školy, specializovaní trenéři, větší rozsah,… 2)Normální TV – viz. osnovy škol 3)Zdravotní TV – žáci s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem 4)Léčebná TV – zdravotníci, rehabilitační a fyzioterapeutická funkce, zaměřeno na nemocného jedince Funkce tělesné výchovy ldiagnostická – poznávání možností a potřeb lvzdělávací a rozvojová – formování dovedností, návyků.. lkompenzační a zdravotně preventivní- ovlivňování tělesné i psychické zátěže (vyplývající z výuky, postižení..) lsocializační – utváření nových vztahů linformační – náměty pro pohybovou činnost lpropagační – zdůrazňování aktuálního trendu lochranná – návyk na bezpečnou a zdravou pohybovou činnost l l Tělesná výchova lRozsah tělesné výchovy na ZŠ praktické jsou 3 hodiny týdně. lTV je určena a vytvářena pro všechny žáky ZŠ praktické. lZákladní formou je povinný předmět Tělesná výchova. lČinnosti, poznatky a návyky získané v povinném předmětu by měl mít žák možnost si ověřovat, doplňovat a obohacovat v dalších formách pohybových aktivit v průběhu výuky, (např. cvičení v jiných hodinách, pohybové aktivity o přestáckách...) i mimo vyučování. Zařazení tělesné výchovy v RVP lTělesná výchova je v RVP zařazena do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví spolu s Výchovou ke zdraví. lVzdělávací obor Tělesná výchova umožňuje žákům aktivně využívat a ovlivňovat vlastní pohybové možnosti s ohledem na zdravotní a pohybová omezení. lVe shodě s věkem, postižením a pohybovými možnostmi je vede od spontáního pojetí pohybu k řízené pohybové aktivitě a vlastní pohybové seberealizaci. Očekávané výstupy – 1.stupeň l1. období: l- získat kladný postoj k motorickému učení a pohybovým aktivitám l- zvládat podle pokynů přípravu na pohybovou činnost l- reagovat na základní pokyny a povely k osvojované činnosti l- mít osvojeny základní způsoby lokomoce a prostorovou orientaci podle individuálních předpokladů l- dodržovat základní zásady bezpečnosti při pohybových činnostech a mít osvojeny základní hygienické návyky při pohybových aktivitách l2. období: l- znát význam tělesné zdatnosti pro zdraví a snažit se začleňovat pohyb do denního režimu l- zařazovat do pohybového režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním svalovým oslabením l- zdokonalovat základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností l- reagovat na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti l- dodržovat pravidla her a jednat v duchu fair play l- zlepšovat svou tělesnou kondici, pohybová projev a správné držení těla l- zvládat podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti a umět využívat cviky na odstranění únavy l- uplatňovat hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti Očekávané výstupy –2.stupeň lČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVÍ l- pochopit zásady zatěžování, změřit úroveň své tělesné zdatnosti jednoduchými zadanými testy l- usilovat o zlepšení a udržení úrovně pohybových schopností a o rozvoj pohybových dovedností základních sportovních odvětví včetně zdokonalování základních lokomocí l- cíleně se připravit na pohybovou činnost a její ukončení l- využívat základní kompenzační a relaxační techniky k překonání únavy l- odmítat drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se zdravím a sportem l- vhodně reagovat na informace o znečištění ovzduší a tomu přizpůsobit pohybové aktivity l- znát základní zásady poskytování první pomoci a zvládat zajištění odsunu raněného l- uplatňovat bezpečné chování v přírodě a v silničním provozu lČINNOSTI OVLIVŇUJÍCÍ ÚROVEŇ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ l- zvládat v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a aplikovat je ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech l- posoudit provedení osvojované pohybové činnosti, označit příčiny nedostatků lČINNOSTI PODPORUJÍCÍ POHYBOVÉ UČENÍ l- užívat osvojovanou odbornou terminologii na úrovni cvičence, rozhodčího, diváka l- naplňovat ve školních podmínkách základní olympijské myšlenky – čestné soupeření, pomoc handicapovaným, respekt k opačnému pohlaví, ochranu přírody při sportu l- dohodnout se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu a dodržovat ji l- rozlišovat a uplatňovat práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka l- sledovat určené prvky pohybové činnosti a výkony a vyhodnotit je l- spolurozhodovat osvojované hry a soutěže Zdravotní tělesná výchova lPro žáky s trvale či přechodně změněným zdravotním stavem – III. Zdravotní skupina lNa doporuční lékaře lCíl: odstranit nebo zmírnit zdravotní oslabení a celkově zlepšit předpokládaný stav lA Oslabení podpůrně pohybového systému lPoruchy funkce svalových skuzpin lPoruchy páteře – odchylky předozadního zakřivení lPoruchy páteře – vybočení páteře do strany lPoruchy stavby dolních končetin l lB Oslabení vnitřních orgánů lOslabení oběhového a dýchacího systému lOslabení endokrinního systému lObezita lOslabení vnitřních orgánů lC Oslabení smyslových a nervových funkcí lOslabení zraku lOslabení sluchu lNeuropsychická onemocnění Příklady cviků vhodných pro zdravotní skupinu A lCvičení zaměřená na správné držení hlavy, pletence ramenního a postavení pánve. lCvičení zaměřená na protažení šíjových, prsních a bederních svalů a vzpřimovačů páteře. lCvičení zaměřená na protažení zkrácených ohybačů kyčle a svalstva na zadní straně nohou. lCvičená zaměřená na zlepšení fyziologického rozsahu pletence ramenního, koleního, kyčelního a hlezenního kloubu a páteře ve včech směrech lCvičení spinální (rotační). lCvičení zaměřená na posílení oslabených šíjových, mezilopatkových, břišních a hýžďových svalů a vzpřimovačů páteře. Příklady cviků vhodných pro zdravotní skupinu B lRozvoj hlavních a pomocných dýchacích svalů. lZlepšení hrudního a bráničního dýchání při větším tělesném zatížení. lKoordinace srdečního, dýchacího a pohybového rytmu. lPřeskoky krátkého švihadla na výkon a vytrvalost. lVytrvalostní běh v tělocvičně a na hřišti. lRovnovážné postoje se zadržováním dechu, podpory na nářadí. Příklady cviků vhodných pro zdravotní skupinu C lNácvik správného držení těla. lRozvíjení pohybové a prostorové koordinace lRozvíjení sluchového, zrakového a taktilního vnímání rytmu. lCvičení akomodace zraku a zrakové lokalizace. (házení na cíl, zasahování předmětů, sbírání předmětů...) l(U neuropsychických onemocnění je třeba omezení zvažovat individuálně podle specifických nálezů a konzultací s odborných lékařem.) Očekávané výstupy – 1. stupeň l1. období: -uplatňovat správné způsoby držení těla v různých polohách a pracovních činnostech -zaujímat správné základní cvičební polohy -zvládat jednoduchá speciální cvičení související s vlastním oslabením l2. období: -zařazovat pravidelně do svého pohybového režimu speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením v optimálním počtu opakování -Zvládat základní techniku speciálních cvičení, korigovat techniku cvičení podle obrazu v zrcadle, podle pokynů učitele -Upozornit samostatně na činnosti (prostředí), které jsou v rozporu s jeho oslabením Očekávané výstupy – 2. stupeň l- uplatňovat odpovídající vytrvalost a cílevědomost při korekci zdravotních oslabení l- zařazovat pravidelně a samostatně do svého pohybového režimu speciální vyrovnávací cvičení související s vlastním oslabením, usilovat o jejich optimální provedení l- vyhýbat se činnostem, které jsou kontraindikací zdravotního oslabení Didaktické zásady v TV lz. názornosti – předvedení všech činností, používání pomůcek lz. přiměřenosti – volit vhodné aktivity (fyz. náročnost, složitost pravidel, bezpečnost) lz. soustavnosti – postupné zdokonalování aktivit lz. trvalosti – opakování aktivit, získání pozitiv. vztahu k pohyb. aktivitám lz. uvědomělosti a aktivity žáka – navození motivace (dramatizace, soutěžení – pocit úspěšnosti, střídání rolí) lz. individuálního přístupu lz. integrovaného vyučování l ‚ Pohybové hry jako součást tělesné výchovy Druhy pohybových her lcvičení na seznámení se lcvičení pro rozvoj sociální interakce lcvičení na poznávání a koordinaci těla lcvičení pro zdokonalování kinestetického a hmatového analyzátoru lcvičení pro rozvoj orientace v prostoru lcvičení pro zdokonalování sluchového analyzátoru lcvičení pro rozvoj jemné motoriky ldidaktická cvičení pohybového charakteru Co může ovlivnit průběh pohybových aktivit lrůzná úroveň motorických schopností lrůzná úroveň myšlení, vnímání, paměti, pozornosti – schopnost pochopit pravidla (složitější hry) lvztahy ve skupině („S ním já hrát nebudu!“) lemotivita, temperament – souvisí s pozorností, přístupem ke hře lvolní vlastnosti – schopnost dosáhnout cíle hry (např. vydržet, i když se jim nedaří) ldosavadní zkušenosti s pohybovými aktivitami – jestli už někdy tu hru hráli (horší obměna pravidel) lcelkový vztah k pohybovým aktivitám – záleží na rodině, vrstevnících, učiteli,… Otázky před realizací pohybové hry lNa jakém cíli vyučovací jednotky TV se hra má podílet? Odpovídá pohybová hra učebním osnovám a navazuje na předcházející činnosti? lHráli už žáci tuto (nebo aspoň jí podobnou) hru? lDo které části vyučovací jednotky TV potřebujeme hru zařadit? lCo má hra rozvíjet? lJsou žáci schopní tuto hru pochopit a bude je zajímat? lJak lze hru motivovat? lJe prostředí vhodné pro tuto hru, je hra vhodná pro můj počet žáků? lPotřebuju ke hře pomůcky, jak je zajistím a připravím? lJak dlouho bude hra trvat? Budou žáci během hry vylučováni? Co budou dělat vyloučení žáci? lKdy a jak zdůrazníme bezpečnost při hře? lKdo bude ve funkcích, pokud ve hře jsou? Bude nutná ukázka? Pohybové hry v průběhu hodiny 1)úvod – pohybové hry, honičky 2)hlavní část – podle potřeby, prostřídání činností (pomalejší x rychlejší) 3)závěrečná část – zklidnění, možnost kdykoliv ukončit činnost � Příklad složení hodiny TV na základní škole praktické lzákladní informace: l l- ZŠ praktická Brno, Sekaninova 1 l (převaha romských dětí ð hodina ovlivněna hlavně jejich temperamentovými vlastnostmi) -celkem 17 dětí (z důvodu možné realizace většiny činností spojeny dvě třetí třídy) -druhá vyučovací hodina (855 – 940) v pátek l1) Úvodní nástup l– jako při běžné hodině TV, pozdravení, navození pozornosti všech žáků l l2) Úvod hodiny- štafetový běh l Hrají dvě družstva proti sobě. Na pokyn učitelky žáci přebíhají štafetově tělocvičnu (normálně, pozpátku, po jedné noze,…) a pak se řadí. lCíl hry: rychlá hra na rozběhání, procvičení, naučit se dodržovat pravidla, skupinová spolupráce l3) Hlavní část hodiny – pohybové hry: l„Molekuly“. Žáci tvoří na pokyn učitelky skupinky s určitým počtem členů. Kdo se nestihne zařadit a nezbude na něho skupinka, vypadá ze hry a jde si sednout na lavičku. l Cíl hry: rozvoj postřehu, procvičení počítání l lŽáci chodí po tělocvičně a podle druhu zapískání na píšťalku zaujímají polohy na zemi (sed, leh, klek). Kdo to nestihne nebo provede špatně, vypadá ze hry a jde si sednout na lavičku. l Cíl hry: rozvoj pozornosti a paměti l l l l l3) Hlavní část hodiny – pohybové hry: lŽáci sedí na dvou lavičkách za sebou a podle pokynů učitelky se naklánějí na určitou stranu. Hra probíhá formou soutěže mezi dvěma družstvy (2 lavičky) l Cíl hry: procvičení hrubé motoriky, cvičení koordinace těla a orientace v prostoru, spolupráce ve skupině lVybíjená „všichni proti všem“.Jde spíš o nácvik (žáci zatím pravidla vybíjené neznají moc dlouho a plně je neovládají) l Cíl hry: procvičení a prohloubení pravidel hry, procvičení motoriky (házení) l l4) Závěr hodiny – nástup l- zhodnocení průběhu hodiny, pochvaly (za účast, za dobré chování v hodině) i připomínky (nedodržování pravidel) l Použitá literatura a prameny lRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1. lVzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 2003. 96 s. ISBN 80-7216-183-0. lKARÁSKOVÁ, V. a kol. Netradičně v hodinách tělesné výchovy na zvláštní škole. Praha : Septima, 1993. 58 s. ISBN 80-85801-10-8. lKARÁSKOVÁ, V. Pohybem k výchově klienta s mentálním postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 32 s. ISBN 80-244-0525-3. lVALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2004. 448 s. ISBN 80-7320-063-5. l l