Muzikoterapie ØReceptivní – poslouchání hudby ØAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Ø ØIntenzivně rozvíjí zejména smyslové vnímání, estetické cítění, pohybovou činnost. Vede k soustředění pozornosti, rozvíjí paměť a fantazii. Ø ØRytmus, tempo a melodie mají důležité postavení v celkovém rozvoji motorických schopností jedince, v jeho řečové výchově. ØZcela přirozeně působí prolínání hudební a tělesné výchovy, které se uskutečňuje ve všech formách hudebně pohybových činností. > Cíle muzikoterapie (podle E. Gastona): ØVytvoření interpersonálních vztahů ØDosažení uvědomění si sebe sama prostřednictvím seberealizace ØDosažení pořádku, začlenění do struktury skupiny, do procesu hudebního dění na základě unikátního rytmického potenciálu hudby > Psychomotorika ØTermínem psychomotorika se obecně rozumí „výchova pohybem“. > Dramaterapie: ØPředmětem je činnost využívající prostředků dramatického umění (např. improvizace, interpretace, vstupování do rolí, simulace) ØV dramaterapii je zastoupený aspekt výchovný, diagnostický, terapeuticko-reedukační a korekčně-rozvíjející. ØJde o podporování samostatné činnosti, duševní a pohybovou aktivitu, rozvoj vnímání, myšlení, řeči, fantazie a tvořivosti. > Nespecifické cíle dramaterapie (podle Renée Emunah): ØZvyšování sociální interakce a interpersonální inteligence ØNavodění schopnosti uvolnit se ØNaučit se kontrolovat svoje emoce ØZměnit nekonstruktivní chování ØRozšíření repertoáru rolí pro život ØNavodění schopnosti spontánního chování ØRozvoj představivosti a koncentrace ØPosílení sebedůvěry, sebeúcty a zvyšování interpersonální inteligence ØNavození schopnosti poznat a přijmout svoje omezení i možnosti > Dramaterapie rozlišuje tři typy improvizací (podle Emunah): ØA) plánovaná - klient se dopředu rozhoduje jaké místo v improvizaci zaujme a improvizace je silně strukturovaná, klient má ale velmi málo času na seznámení se s rolí a často je výsledek výstupu dopředu neznámí ØB)neplánovaná – neplánuje se dopředu, ale klient má okamžitou možnost volby zda vstup do určité role přijmout či nepřijmout ØC)nepřipravená – je zcela mimo plán a záměr terapeuta a klient dopředu nepředvídá roli ani situaci. Plynule přechází z jedné scény do druhé. > Herní terapie Ø >