Výtvarná výchova na základní škole praktické a základní škole speciální VV na ZŠ praktické dle Vzdělávacího programu zvláštní školy lHodinová dotace: 1 hodina týdně/33 hodin ročně lCíle VV: lestetické osvojování přírody a světa kolem nás lvytvářet citlivý vztah k umělecké a přírodní kráse lnaučit rozpoznávat vkusné věci losvojit si základní výtvarné dovednosti, rozvíjet vnímání, fantazii, vůli, intelekt OBSAH VV – je vymezen do 3 základních bloků: lvýtvarné osvojování skutečnosti – rozvoj pozornosti, vnímání, představivosti a paměti ldekorativní a prostorové práce spojené s experimentováním – žáci se seznamují s vybranými materiály a technikami l ( kreslení, malování, prostorové vytváření, dekorativní práce) lvýtvarné umění a životní prostředí – seznamuje s díly našeho i světového umění, s kulturou bydlení l VV na ZŠ speciální dle vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy lVýtvarná výchova je součástí pracovní výchovy lHodinová dotace: lNižší stupeň: 4 hodiny týdně/132 hodin ročně lStřední stupeň: 5 hodin týdně/165 hodin ročně lVyšší stupeň : 6 hodin týdně/198 hodin ročně lPracovní stupeň: 12 hodin týdně/396 hodin ročně lObsah učiva: l- sebeobsluha a práce v domácnosti, práce s drobným materiálem, práce s papírem, modelování, výtvarná výchova, práce se stavebnicemi, pěstitelské práce, práce se dřevem, montážní a demontážní práce, péče o zevnějšek a okolní prostředí, práce v dílnách RVP l lzvládnout základní dovednosti pro vlastní tvorbu lrozpoznávat, pojmenovat a porovnat linie, barvy, tvary, objekty ve výsledcích tvorby vlastní, tvorby ostatních i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele) luplatňovat vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech, být schopen sdělit výsledky své činnosti svým spolužákům l l l l lzvládnout nejzákladnější dovednosti pro vlastní tvorbu lrozpoznávat, pojmenovat a porovnat s dopomocí učitele barvy, tvary, objekty na příkladech z běžného života a ve výsledcích vlastní tvorby i tvorby ostatních luplatňovat vlastní zkušenosti, prožitky a fantazii při tvůrčích činnostech l l l l RVP ZV - LMP RVP ZŠS - vzdělávací oblast: umění a kultura I. stupeň – očekávané výstupy – 1. období luplatňovat základní dovednosti pro vlastní tvorbu, realizovat svůj tvůrčí záměr lrozlišovat, porovnávat, třídit a pojmenovat linie, barvy, tvary, objekty, rozpoznávat jejich základní vlastnosti a vztahy (kontrasty – velikost, barevný kontrast);získané zkušenosti uplatňovat podle svých schopností při vlastní tvorbě, při vnímání tvorby ostatních, při vnímání umělecké produkce i na příkladech z běžného života (s dopomocí učitele) lpři tvorbě vycházet ze svých zrakových, hmatových i sluchových vjemů, vlastních prožitků, zkušeností a fantazie lvyjádřit (slovně, mimoslovně, graficky) pocit z vnímání tvůrčí činnosti vlastní, ostatních i uměleckého díla l l l luplatňovat základní dovednosti pro vlastní tvorbu lrozlišovat, porovnávat, třídit a pojmenovat linie, barvy, tvary, objekty, a uplatnit je podle svých schopností při vlastní tvorbě lpři tvorbě vycházet ze svých zrakových, hmatových i sluchových vjemů, vlastních prožitků, zkušeností a fantazie lvyjádřit pocit z vnímání vlastní tvůrčí činnosti (mimoslovně, graficky) l I. stupeň – očekávané výstupy – 2. období l luplatňovat základní dovednosti při přípravě, realizaci a prezentaci vlastního tvůrčího záměru luplatňovat linie, barvy, tvary a objekty v ploše i prostoru podle vlastního tvůrčího záměru, využívat jejich vlastnosti a vztahy; pojmenovat je ve výsledcích vlastní tvorby i tvorby ostatních; vnímat a porovnávat jejich uplatnění v běžné i umělecké produkci lpři vlastní tvorbě vycházet ze svých vlastních zkušeností, představ a myšlenek, hledat a zvolit pro jejich vyjádření nejvhodnější prostředky a postupy; zhodnotit a prezentovat výsledek své tvorby, porovnávat jej s výsledky ostatních lvnímat a porovnávat výsledky běžné i umělecké produkce, slovně vyjádřit své postřehy a pocity l l l luplatňovat základní dovednosti při realizaci a prezentaci vlastní tvorby luplatňovat linie, barvy, tvary a objekty v ploše i prostoru podle vlastního tvůrčího záměru, využívat jejich vlastnosti a vztahy lpři vlastní tvorbě vycházet ze svých zkušeností a představ hledat a zvolit pro jejich vyjádření nejvhodnější prostředky a postupy s dopomocí učitele l II. stupeň – očekávané výstupy Minimální časová dotace lI. stupeň: l10 hodin l lII. stupeň: l8 hodin lI. stupeň l18 hodin l lII. stupeň: l8 hodin VÝTVARNÁ VÝCHOVA NA SPECIÁLNÍCH ŠKOLÁCH ● Výtvarná výchova plní na speciálních školách řadu funkcí, jako je funkce vyhledávací, diagnostická a terapeutická. (Vyhledávací funkce spočívá ve vyhledávání výtvarných talentů s mentální retardací.) l ● Výtvarná výchova na speciálních školách se může svým zaměřením vydat cestou nápravy. Což znamená, že se učitel bude snažit přiblížit výtvarnou produkci tvorbě zdravých dětí. l ● Druhá cesta – cesta rozvoje dětské kreativity je mnohem zajímavější a významnější, neboť nám dává nahlédnout do světa a nitra mentálně postižených, zachycuje jejich fantazii, obrazotvornost a sebevědomí. KRESBA MENTÁLNĚ POSTIŽENÉHO DÍTĚTE lJe nutné si uvědomit fakt, že kresba mentálně postiženého dítěte se nebude podobat kresbě šestiletého zdravého dítěte. l l Děti mají problémy s držením pomůcek, nevnímají pokyny dospělého a proto jejich výtvarný projev dlouho přetrvává na úrovni čmáranic. l lSpecifika kresby mentálně postižených vyplývají z jejich nízké úrovně představ a fantazie, ze snížené senzomotorické koordinace a z nedostatečně rozvinutého drobného svalstva prstů, ze snížené úrovně jemné motoriky. ● Mentální retardace se v kresbě projevuje malým počtem detailů. ● Vlivem rozumových nedostatků také často dochází k absurdnostem, jako je kreslení dvou a více sluncí, kresba zvířat s nesprávným počtem nohou, obrácené střechy domů apod. ● Figuru zobrazují zepředu, stadium hlavonožce přetrvává až do 8. roku života. ● Osoby se středně těžkou mentální retardací dospějí maximálně k hranici prvotního zobrazení postavy. Obecně můžeme říci, že kresba mentálně postižených se svou zaostalostí a opožděností významně liší od kreseb zdravých lidí. Tento rozdíl se zvyšuje s kalendářním věkem postiženého. Ve výtvarných pracích mentálně postižených můžeme nalézt řadu zvláštností, které nám mohou leccos vypovídat o světě mentálně postižených, kteří nechápou události ve svém životě a ve světě jako takovém „rozumem“, ale jsou schopni chápat svět okolo sebe srdcem a city. Problémy ve VV u dětí na ZŠ praktické a speciální 1.Využití celé plochy papíru 2.Práce s barvou 3.Nedostatek fantazie, představivosti 4.Jemná motorika 5.Neschopnost spolupráce 6.Časové omezení (1 vyuč. hodina-málo) lU dětí s MP nejde o výrobek jako o prožitek a radost z práce! 1. l l JEDEN VÝTVARNÝ NÁPAD: Barevné rukavičky- technika tiskaní prsty lMotivace: Venku se ochlazuje a začíná zima. Už i naše ruce musíme obléci do rukavic. A abychom ty rukavice měli pěkné a veselé, jedny takové si dnes vytvoříme. l lPostup: l1) Žáci si potírají prsty libovolnými barvami a tiskají na čtvrtku l2) Po uschnutí si na tuto čtvrtku obkreslí své ruce a vystřihnou je l3) Vystřihnuté ruce ( znázorňující rukavičky ) nalepí na papír ze skicáku ( neboli žlutý papír ) l4) Nakonec rukavičky dozdobí podle své fantazie tuží Kde najít inspiraci?? lKohlová, M. : Výtvarné činnosti pro malé děti lVondrová, P. : Výtvarné techniky pro děti lVondrová, P. : Výtvarné činnosti pro čtvero ročních období lLisá, L. : Výtvarné činnosti jako relaxace lZhoř, I. : Škola výtvarného myšlení lGeinerová, C. : Dalších 199 výtvarných činností lCharvát, M. : Dovedné ruce lKolhová, M. : 200 výtvarných činností lRůžičková, M. : Praktické činnosti na 1. stupni základní školy lŠpačková, R.: 111 námětů pro tvořivou hru dětí lUhlíř, J. : Tvoříme ve stylu známých malířů lŠimonová, A. : Výtvyrná dílna lMacholdová, T. : Výtvarné práce s pohádkami lA další … l l l l l l l Zdroje: lhttps://is.muni.cz/auth/th/84427/pedf_b/BAKALARSKA_PRACE.pdf lhttp://kmen.uhk.cz/kmen/skrin/dvinls_05-06/Pruzkova/vytvarne_napady/posledni%20pokus.htm lMŠMT ČR: Vzdělávací program zvláštní školy, Septima, Praha: 2003. ISBN80-7216-183-0 lŠvarcová,I.:Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy, Septima, Praha:1997. ISBN 80-7216-030-3 lMuller, O.,Valenta, M.: Psychopedie. Parta, Praha: 2004. ISBN 80-7320-063-5 lRVP ZV LMP lRVP ZŠS l l