7) SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA; INTEGRACE OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM DO BĚŽNÝCH ŠKOL speciálně pedagogická diagnostika ► zabývá se zkoumáním člověka s postižením ® individuálními vlastnostmi ® prožíváním handicapu ® vztahem k sobě samému a ostatním ® postojem prostředí vůči jeho osobě předmětem zájmu speciálně pedagogické diagnostiky školní zralost, čtenářské dovednosti rozumové a komunikační schopnosti zraková a sluchová percepce lateralita, pravolevá, časoprostorová orientace hrubá a jemná motorika, grafomotorika, kresba diferenciální diagnostika význam druhu a stupně postižení význam doby vzniku postižení význam kombinované vady význam psychické odolnosti dítěte stanovení prognózy možností výchovy a vzdělávání základem pro individualizaci výchovy integrace ► stav soužití postižených a nepostižených „jeden pro druhého“ začlenění osob se SP do škol začlenění osob se SP do života společnosti inkluze ► stav, kdy se člověk s postižením rodí do společnosti, která akceptuje jeho odlišnost a odlišnost každého svého člena Integrované vzdělávání přístupy a zapojení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání a běžných škol spolupráce s SPC, foniatrem, pediatrem účastníci integrace dítě se SP rodina učitel spolužáci kritéria pro integraci dítěte dítě ® školní zralost ® pomůcky ® pozitivní postoj k sobě samému rodina ® aktivní spolupráce ® reálná očekávání škola ® spolupráce s SPC ® spolupráce s rodinou ® příprava prostředí, příprava učitele osobní asistent spolupráce s SPC komplexní péče od raného dětství po ukončení přípravy na povolání spolupráce s rodinou spolupráce se školou výhody integrace identifikace se slyšícími vrstevníky motivace dostupnost návaznost SŠ a VŠ pozitivní význam pro slyšící spolužáky nevýhody integrace nebezpečí izolace psychická náročnost větší vytíženost dítěte i rodičů nevhodné prostředí vysoké nároky na třídního učitele neúspěšná integrace opomenutí kultury Neslyšících Literatura JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000.