• Komunikace osob se zrakovým postižením, podzimní semestr 2010 • Zita Nováková, pracovna 02009 • znovakova@ped.muni.cz, zita@mail.muni.cz • 80% účast • Test – leden, únor 2011 – Čtení Braillova písma – Psaní Braillova písma – Čtení hmatem písmen • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 191 s. ISBN 80-7178-572-5. • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. • SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha, ČUNS, 1994 Komunikační dovednosti • Sdělování, přenos informací (přímá, nepřímá) • Řeč, písmo, další systémy • Sociální komunikace – interakční proces-partner, společenský kontext • Komunikační dovednosti = sociální dovednosti? Komunikace a socializace osob se zrakovým postižením • Omezení imitace - učení nápodobou, řeči • Omezení experimentace - závislé i na motorice • Omezení stimulace – sociální úsměv • Sociálně interakční dovednosti – Nedostatek vizuálního kontaktu mezi dítětem a matkou – Omezené vnímání nonverbálních signálů – Potíže při sociálních situacích – Omezené schopnosti orientace Narušená komunikační schopnost u osob se zrakovým postižením (Lechta 2002) • Vývoj řeči u nevidomých opožděn až o 10 měsíců • Narušena dynamika vývoje řeči (Litvak 1979) • V mladším školním věku se vyrovnává a kompenzuje osvojením Braillova písma • Lexikálně-sémantická rovina Slovní význam • popis neznamená mít jasné představy • obsahová specifika – akustické a haptické znaky vs. tvar • respektovat věk - verbální kompenzace v dospělém věku • slovní aktivizace, hra se slovy • verbalismus – všeobecný název pro skupiny předmětů – velké množství slov, kterému příliš nerozumí/málo konkrétní slovník – tempo vývoje stejné jako u zdravých – nutnost odchylky Morfologicko-syntaktická rovina Gramatická stavba řeči • V počátcích řeči dětí nevidomé zaostávají především v kvalitativních označeních/přídavná jména • Akcelerace, při vstupu do školy dorovnání Foneticko-fonologická rovina Výslovnost • Absence zapojení zrakového analyzátoru odezíráním artikulace a mimiky • Specifika artikulace rtů – hypo i hyper, menší aktivita spodního rtů • Fonematická diferenciace ztížena – hlásky znějící podobně, ale opticky různé (m,n) • Řečový a fonematický vývoj starších školních dětí opožděn Pragmatická rovina Sdělení v kontextu, mimořečové účinky • Neverbální signály od i k nevidomým jsou omezeny • Narušené koverbální chování – neverbální signály a mimika nekoresponduje s obsahem výpovědi • Poruchy řeči • Nevidomé děti – názory na výskyt poruch řeči se liší (60-100%) • Slabozraké děti – 50-70% • Pokles se zrakovou ostrostí vs. nárust věku • Doba vzniku – před zafixováním správné řeči • Přidružená postižení (CNS) • Dyslalie (s, m/n, t, narušené koverbální chování Zásady komunikace s osobami se zrakovým postižením - rozhovor • Přistupujte jako k jednotlivcům • Pozdravte a sdělte své jméno • Mluvte se zrakově postiženým, nikoliv s průvodcem, zpříma tváří v tvář • Nebojte se používat slova vidět, koukat, sledovat • Nezapomínejte, že osoby se ZP nevidí gesta ani mimiku • Sdělte, že odcházíte, zejména v rušném prostředí • Nebojte se nabídnout pomoc Komunikace při provádění • Nebojte se nabídnout pomoc, nezlobte se, když osoba odmítne • Popisujte okolí, situace, prostředí, můžete být podrobní • Nepoužívejte slova tady, tam, pozor • Nabídněte paži, jako průvodce jděte jako první • U schodů komentujte jejich směr • Při usedání položte vedoucí paži na opěradlo