Zásady pro průvodce • Nebojte se nabídnout pomoc, nezlobte se, když osoba odmítne • Popisujte okolí, situace, prostředí, můžete být podrobní • Nepoužívejte slova tady, tam, pozor • Nabídněte paži, jako průvodce jděte jako první • U schodů komentujte jejich směr • Při usedání položte vedoucí paži na opěradlo Motivace dospělých k učení BP • Rozdíly (věk, povaha předchozí práce, intelekt, způsob života, úrazy, choroby, vady CNS) • Děti – studium, zaměstnání • Dospělí – zájem probudit – záleží na osobnosti – akceptaci vady – Příbuzní (často mohou brzdit přizpůsobení se) • Využití v každodenním životě • Velká podpora ze strany učitele, instruktora Informační deficit • 80-90% příjmu informací zrakem, kompenzace pamětí • Snížení deficitu komunik. prostředky (masmédia, …, elektronické zápisníky, internet) • Používat nebo nepoužívat BP? • Pichtův stroj, Optacon, braillský řádek, Pražská tabulka, Aria, dymokleště Česká norma Braillova písma • Braillova abeceda a její logické uspořádání – k zamyšlení • Reliéfní bod a jeho parametry, standardy v používání • Domácí úkoly