* Příprava na čtení a psaní BP Hmatová příprava * Haptika – kontakt hmatem (Wiki), haptické/hmatové vnímání, vyhmatávání * Haptizace – zabývá se upravováním informací a objektů vnějšího prostředí z hlediska možností hmatového vnímání ú Model – skutečnost ve třech dimenzích ú Reliéf - plastické modelování v ploše třírozměrného objektu ú Tyflografické znázornění – trojrozměrný objekt reliéfními čarami v dvojrozměrné ploše (kombinace vrstev, rovin s čárami – přibližuje se nízkému reliéfu), barevně pro osoby se zbytky zraku * Začleněna do předslabikářového období * Nemělo by se od ní upouštět ani později * Předslabikářové – hmatové obrázky, kolíčková kreslenka apod. * Slabikářové – slabikář, kolíčkové písanky I., II., III. Velikosti * Poslabikářové – specializované texty, učebnice, tyflografika Gymnastika drobného svalstva ruky * Rozvoj pohyblivosti svalů ruky pro následné návyky čtení a psaní BP ú Velké (od ramenního kloubu) ú střední (od zápěstí k prstům) ú malé pohyby (články prstů) * Bez pomůcek, s pomůckami (ježci) * Rytmizace a zrychlování * Správné sezení a hygiena rukou * Nohy kolmo k zemi, ruce v pravém úhlu * Na stole dostatek prostoru, myslet později na posunování válce Pichtova stroje * Ruce u sebe vodorovně * Hygiena rukou ú propláchnout v teplé vodě ú masáže bříšek ú ochrana rukou v domácnosti (rukavice) ú termováček Výuka BP u dětí a později osleplých * DĚTI * Předslab., slab., posl. období * Živá abeceda, písmena seřazena s ohledem na tvoření slov, bez ohledu na náročnost čtení v BP, tj. M, L, S, P + samohlásky (krátké, dlouhé) * Zvládnutí abecedy do jara školního roku * DOSPĚLÍ * Předslab., slab., posl. období * Slabikář Jana Příborského * Princip bezdotykovosti (1994), slabiky, jejichž jednotlivá písmena se navzájem nedotýkají (LAK, KUBA, HALA, ARAB, apod.), po několika lekcích dotyk jedním bodem (PARK, VRAK, MAREK, PAVEL, OPAVA) * L, A, K, E, R, O, V, B * cca. 80x45 min.