ÒPředškolní věk = období hry ÒExperimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a předmětů. ÒParalelní hra (souběžná) – od 2 let, jednoduchá manipulace, zvídavé odhalování vlastností hračky či věci, napodobivý charakter (hraji si tak jako druhé dítě, časté tahanice o jednu věc) ÒSpolečná hra (asociativní) – od 3 roku ÒKooperativní hra – od 4 roku, diferenciace ženské a mužské role Ò ÒOd cca vstupu do školy – pravidla her nabývají větší složitosti a také přísnosti ÒLangmeier: Ò Funkční či činnostní hry Ò Konstrukční hry Ò Realistické hry Ò Iluzivní hry Ò Úkolové (rolové) hry Ò ÒCaillois: Ò Hry soupeřivé – sport, zápasení, utkání Ò Hry o štěstí – rozpočítadla, člověče nezlob se, karetní hry Ò Hry mimetické (nápodobivé) – rolové, hry s panenkou, dramatizace Ò Hry vertigonální (=ze závratě) – houpání a kolotoč, tanec, horolezectví Ò Paidia (jednoduché, dětské hry) Ò Ludus (složité hry) ÒI. Hry individuální: Òhry manipulační (kostky, kbelíček) Òhry destruktivní (rozebírání věcí) Òhry konstruktivní (vystřihování, modelování) Òhry úlohové (na maminku, na listonoše) Ò ÒII. Hry skupinové: Òbez skutečné spolupráce (kdo rychleji oběhne dům?) Òse stejnými úlohami (na schovávanou) Òs různými úlohami (na vojáky) Ò Ò Vývojový pohled – cca do 9 měsíců pouze jeden předmět, až poté dva a jejich vzájemná interakce. Ò Ò Makarenkova klasifikace hraček: Òhmota (plastelina, písek, papír, drát) Òhračky polohotové (stavebnice, omalovánky, vystřihovánky Òhračky hotové (panenky, vozíčky, autíčka atd.) Ò Hra napomáhá rozumnému a účelnému životu (ač sama o sobě může být nerozumná), vede k osvojení dovedností potřebných pro život, k zotavení a uvolnění i k překonání sociálních nároků. Ò Komenský. Ò Teorie didaktických her. Ò Ò Hra má smysl sama o sobě, je jednou ze základních potřeb člověka ve všech společenstvech a kuturách, nepotřebuje být obhajován jinými důvody. Hra souvisí se svobodou člověka a s jeho tvůrčí, fantazijní a uměleckou schopností. Ò Huizing – homo ludens (stvořil kulturu) ne homo faber ÒJ. A. Komenský: Hra je přirozená lidská potřeba. ÒA. Lazarus: Hra je prostředník k přirozenému odpočinku. ÒH. Spencer: Hra slouží k odčerpání přebytečné energie. ÒG. S. Hall: Hra jako rekapitulace fylogenetických období v ontogenetickém vývoji. ÒK. Gross: Hra má funkci přípravy a přípravného učení na „opravdový“ život. ÒPsychoanalytikové: Hra přináší slast č funkční libost. ÒM. H. Erickson: Hra jako řešení problémů a krizí. Ò ÒHlavní znaky hry – svobodná vůle, odpoutání se od běžných způsobů zacházení s předměty a myšlenkami. ÒHeinz Heckhausen – hra u dětí má 5 znaků: ÒHra není vázána účelem. ÒHra plní funkci v aktivačním okruhu. ÒPři hře se jedinec vyrovnává s aktuálním světem. ÒVe hře je bezprostřední cílová perspektiva. ÒHra má charakter kvazireality. Ò ÒPozorování dětské hry ÒPozorujte spontánní hru skupinky 3-5 dětí ve věku 4-14 let. ÒPopište probíhající interakce. ÒPopište z vývojového hlediska. ÒVysvětlete chování vhodnou teorií hry. Ò ÒNepovinná část úkolu Ò Stručná anketka mezi dětmi jaké mají oblíbené hračky a proč? Rozdíly od vzpomínek na vlastní dětství. Ò Ò