Vývojová psychologie Úvod do disciplíny Co je to vývojová psychologie? • Obecná výv. psych. = široce chápané pojetí • Fylogenetická psych. – založena na pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady, etologie (Konrad Lorenz) studuje tyto jevy: vyhledávání potrav, teritoriální chování, výběr partnera a námluvy, hnízdění, péče o potomstvo • Antropogenetická psych. - vývoj psychiky u lidí v různých historických etapách a různých civilizačních kontextech, etnopsychologie, kulturní antropologie (Margaret Meadová) • Ontogenetická psych. – vývoj psychiky člověka, od jeho početí až do smrti • Aktuální geneze psychiky – vývoj psychických procesů v průběhu konkrétní akce (v průběhu učení, po oznámení špatné zprávy, při zvládání krize atd.) • Vývojová psych. jako ontogenetická = úžeji leč obvykleji chápané pojetí • Změny v průběhu vývoje • Vývojová psychologie v užším pojetí studuje všechny změny, k nimž dochází v průběhu života člověka. • Evoluční změny – zákonitý (ne pouze nahodilý), jednorázový (neopakovatelný) postup řady změn ze sebe navzájem vycházející, které lze hodnotit jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu (složitějšímu) a které jsou zaměřeny k uskutečnění určitého cíle (přežít, předat geny). • Období stability • Involuční změny Cíle vývojové psychologie • Popsat vývojové změny, které jsou charakteristické pro určité období. • Z těchto popisů odvodit obecné zákonitosti, které se týkají vývoje jednotlivých struktur a příčinných souvislostí v celém průběhu vývoje člověka. • Konečným cílem je vytvořit jednotnou teorii, která umožňuje z malého počtu základních předpokladů odvodit co nejvíce faktů, včetně kvalitní predikce. • Ale jak je to doopravdy? • • Nomotetické paradigma • Idiografické paradigma Metody vývojové psychologie • Pozorování za přirozených nebo experimentálních (kontrolovaných podmínek), rozhovor, testové metody. • Ale jak to skloubit s časem (vývoj je vždy vývojem v čase)? • Longitudinální (podélné) výzkumy a studie • Příčné výzkumy a studie (cross section) • Semilongitudinální (zrychlený longitudinální) výzkum • • Retrospektivní (anamnestický) postup • Prospektivní (katamnestický) postup Činitelé psychického vývoje • Genetické dispozice, genotyp. • Způsob partnerského výběru • princip pozitivní selektivity • princip negativní selektivity • • Prostředí – fyzické, sociokulturní, socializační činitelé, sociální vrstva. • • Vzájemná interakce těchto dvou faktorů. • • Metoda výzkumu – zkoumání jednovaječných dvojčat. • Zrání • Proces zrání je předurčen genetickým programem, projevuje se zákonitou posloupností určitých změn, které lze chápat i jako stav připravenosti k dalšímu rozvoji. Vývojové proměny v jednotlivých oblastech postupují v určitém stabilním pořadí. Jejich individuální variabilita se projevuje v rychlosti, rovnoměrnosti či míře rozvoje. V procesu zrání se objevují kritická období, která jsou nejvhodnější k rozvoji jednotlivých psychických vlastností či k důležité vývojové změně (období vzniku citové vazby matky a dítěte, učení se cizímu jazyku, rozvoj logického uvažování na počátku školního období…) • Zrání ovlivňuje pouze předpoklady k rozvoji určitých psych. procesů. Dále je rozvíjí učení až na individuální úroveň. • Vztah zrání a učení má charakter interakce. Výsledky učení nemají trvalý charakter, mohou být ovlivňovány novými zkušenostmi. Zrání je trvalé a nevratné (s výjimkou patologie).