Časná dospělost Charakteristiky jednotlivých vývojových období Vývojové etapy dospělosti • Mladá (časná) dospělost – cca 20-40 let • Střední dospělost – cca 40-50let • Pozdní dospělost – cca 50-65 let • Senium – nad 65 let • • Eriksonův vývojový úkol – vytvoření důvěrných vztahů s jinými lidmi – intimita x izolace Dospělost jako zralost • Zralý člověk – přejímá plnou osobní a občanskou odpovědnost, je ekonomicky nezávislý, přispívá k rozmnožování osobních statků, rozvinul své osobní zájmy, trvalý vztah k životnímu partnerovi, přijal výchovné úkoly vůči svým potomkům, přizpůsobuje se svým stárnoucím rodičům • Charlota Bühlerová – zralost = věk naplnění základních životních tendencí, pociťování toho, že hlavní úsilí, přání a životní tužby jsou naplněny • Doba je odlišná – fáze osobní expanze x fáze konsolidace • Humanističtí psychologové (Maslow, Rogers,…) – zralost v seberealizaci, v rozvinutí a uskutečnění nejlepších osobnostních potencí. Emoční vývoj • Individuální, společné znaky – nástup realismu a a extravertního směřování po adolescentním hledání. Méně snění, spíše střízlivost a pragmatičnost. • Poznání sebe sama, svých možností a limitů. • Přijetí sebe sama, netrápí se nad tím, co nelze změnit. • Sebehodnocení – stabilní, realisticky pozitivní. • Jistota a pevnost v závažných rozhodnutích. Sociální vývoj • Zaměstnání • Vykonávání trvalé pracovní činnosti, zjišťování a ověřování přitažlivosti zvoleného oboru. • Při výběru pracovní činnosti se uplatňují 4 motivační síly: •motivace hmotná – finanční zajištění, nejprve sebe, později zajistit určitou úroveň rodině •motivace být prospěšný – pomáhat lidem, vytvořit něco pro druhé •motivace uskutečnit a rozvinout svůj potenciál – své osobní dispozice, schopnosti, talent •motivace sociální – najít přátelský kontakt s lidmi, vyjít z osamění, mezilidské vztahy na pracovišti a atmosféra pracoviště je leckdy důležitější než finanční ohodnocení • Různé síly, různé kombinace uvedených motivací. Sociální vývoj • Činnosti ve volném čase •Vybrané z vlastní iniciativy x podlehnutí společenskému tlaku •Činnosti s uplatněním kreativity, nacházení nového x stereotypní, stále se opakující či rituální činnosti •Zisk výrazného potěšení x snaha přežít nějak čas, zabít nudu (Frankl: nedělní neuróza) •Snaha o rozvíjení svých schopností x zúročit to v čem jsem dobrý •Činnosti s instrumentálním charakterem (záleží na cíli, na výsledku) x činnosti s expresním charakterem (důraz na proces, vyjádření názorů, emocí) •Činnosti s velkým výdejem fyzické energie x pasivní rekreace •Činnosti se vztahem k zaměstnání x co největší únik z každodenního zaměstnání •Snaha být užitečný, prospěšný x vlastní zábava •!!! Syndrom vyhoření !!! • Sociální vývoj • Manželství a rodina • Princip volby dle podobnosti x princip doplňující se volby (komplementární výběr) – týká se spíše povrchu osobnosti, základní hodnoty, podstatné životní cíle spíše podobné. • Mnoho teorií výběru. • Vývojový cyklus rodiny – přejímá v určité fázi větší důležitost než vývoj jednotlivce, respektive snaha o soulad, jinak dysfunkční situace – otcem v 16 či 60. • • Sternbergova teorie lásky – trojúhelník se třemi stranami: • intimita • vášeň (milostná touha) • závazek (připoutání) • • Životní cyklus rodiny Etapa nultá – předmanželské hledání •Separace od rodičovské rodiny: ▫citová separace ▫funkční separace ▫postojová separace ▫usmíření, odpuštění, vyrovnání • • Utvoření nového sebepojetí – mentální reprezentace sebe sama uložená v paměti, soubor představ o sobě včetně vztahu k sobě samému, formovalo se v procesu interakce jedince se sociálním prostředím. Životní cyklus rodiny Etapa nultá – předmanželské hledání • Psychoanalytické teorie výběru partnera (Richterova typologie), deficitní volby partnera: •Partner jako náhražka významné osoby z dětství (obvykle rodič opačného pohlaví) – může sloužit jako kladný vzor i jako záporný (osoba, které v dětství ubližovala, týrala) •Partner jako kopie sebe samého – při ustrnutí v narcistní fázi vývoje •Partner jako ideál – obvykle nerealistická představa, následovaná častou deziluzí, zklamáním •Partner jako negativní ideál – v negativním obraze ukryty potlačené tužby – nedobré, společensky nevhodné, zakázané; takového partnera je možné trestat, odsuzovat, případně ho litovat a pomáhat mu a tím sebe sama vnímat jako dobrého, ušlechtilého člověka •Partner jako ochrana před nejistotou a nebezpečím Životní cyklus rodiny Etapa nultá – předmanželské hledání •Sociologické a sociálně-psychologické teorie hledání partnera: •Blízkost a spřízněnost - fyzická i sociální, příslušnost k určité skupině, sociální vrstvě •Atraktivita fyzická (vzhled, zevnějšek) a atraktivita osobní (osobnostní rysy, názory, přesvědčení, postoje, zájmy, potřeby) •Podobnost x komplementarita •Princip minimaxu • •Triangulační (trojúhelníková) teorie lásky (Sternberg) – tři dimenze: •Intimita – pocit blízkosti, starostlivost, vzájemné porozumění, podpora (zvyšuje se postupně, dlouhodobě, později trošku klesá) •Vášeň – vysoká emoční a citová aktivace psychiky, spojená s motivační složkou, rychle vzrůstá i klesá •Závazek – těsné spojení a závislost, racionální rozhodnutí, postupně vzrůstá (kolísání je možné) • • Životní cyklus rodiny Etapa nultá – předmanželské hledání • Mursteinova teorie volby manželského partnera – SVR teorie: • Skládá se ze tří stádií vzniku a vývoje známosti od nevážné až k úplně vážné. • I. stadium: stimul (podnět) – osoba upoutá pozornost osoby opačného pohlaví, zájem je opětován (jedinci s vysokou a nízkou podnětovou hodnotou) • II. stadium: hodnoty, zájmy, postoje (value) – podnětová přitažlivost byla dost silná, narůstá počet setkání, dvojice porovnává své zájmy a názory, prostupuje vzájemné poznávání (temperament, dovednost jednat s jinými), změna názoru na počáteční přitažlivost partnera • III. stadium: role – chování, které je charakteristické a očekává se vzhledem k příslušnosti člověka k určité skupině a jeho pozici v ní (nebýt zamilovaní, poznat rodinu partnera, mít představu, co obnáší každodenní i sváteční soužití lidí v ohraničeném prostoru) Rizika soužití, adaptační potíže v manželství •Prostředí původních rodin partnerů se od sebe výrazně liší co do úrovně vzdělání, životního stylu, socio-ekonomického statutu a náboženské víry. •V původních rodinách partnerů jsou neslučitelné modely rodových rolí, např. jeden pochází z z rodiny s tradičním patriarchálním nebo matriarchálním rozdělením rolí, kdežto druhý z dvoukariérové rodiny •Oba manželé pocházejí ze stejné sourozenecké konstalace. •Jeden či oba považují své dětství či dospívání za mimořádně strastiplné a nešťastné. •U jednoho či obou přetrvávají dlouhodobě konfliktní až nepřátelské vztahy s jedním z rodičů. •Rozhodujícím motivem k uzavření sňatku je co nejrychleji vypadnout z rodného hnízda. Rizika soužití, adaptační potíže v manželství •Jeden či druhý jsou emočně závislý na rodičích. •Určujícím motivem sňatku je nechtěná gravidita. •Jeden či oba si chtějí vzít svou první lásku. •Jeden či oba vstupují do manželství těsně po nějakém velkém životním zklamání, zejména po milostné havárii. •Svatba se koná bez přítomnosti rodičů navzdory jejich přetrvávajícímu odporu. •Rozhodnutí vzít se (resp. začít spolu bydlet) nastalo po známosti, která trvala méně než půl roku anebo déle než čtyři roky. •Snoubenci jsou mladší 20 let. •Jeden nebo druhý uzavírají svůj první sňatek ve věku více než 35 let. •Věkový rozdíl činí více než 15 let. •Výrazné abnormní rysy osobnosti – chorobná žárlivost a vztahovačnost, nezdrženlivá agresivita, závislosti (alkohol, drogy, automaty…), sklon k parazitnímu způsobu života, vážné psychické onemocnění,… • • • •Optimální doba: dva roky. •Cíl: ze dvou jedinců utvořit novou, životaschopnou jednotku, připravit sebe i prostředí k reprodukci lidského rodu •Hlavní úkoly této etapy: •nově utvářet a naplňovat intimitu i osobní autonomii •dokončit separaci od rodičovských rodin (respekt, zásad nevměšování se, případná pomoc) •vytvořit samostatnou ekonomicko provozní jednotku •dovršit přerod milenecké v manželskou lásku •utvořit základy společného životního stylu – kontakty s přáteli, s širší rodinou, vyrovnat se s omezením svobody •učit se zacházet s vlastními rozladami a též s mrzutou náladou partnera •rozvíjet komunikační dovednosti párového dialogu – umění vyjednávat •ve zdraví, pohodě a vzájemné péči otěhotnět • Životní cyklus rodiny První etapa – manželství bez dětí Životní cyklus rodiny Druhá etapa – rodina s malými dětmi • Vymezení: od narození prvního dítěte do nástupu posledního dítěte do školy (školky), návrat ženy do práce. • Cíl: soužití s dětmi, přijetí rolí rodičů • Možné problémy: • Vymezení vztahu rodiče x prarodiče • Sourozenectví - příprava prvorozeného dítěte na příchod sourozence • Rodinná spravedlnost • • Životní cyklus rodiny Třetí etapa – rodina se školáky •Časové vymezení: od nástupu dětí do školy •První velká manželská krize • Mezi 6 a 11 rokem manželství se rozvádí 60% manželství. Po 11 roce platí klesající pravděpodobnost rozpadu manželství. Zjevná příčina – nevěra. • V posledních letech nárůst osobní autonomie a centrifugální tendence (domov – touha odpočívat, nabíjet baterky, ale kdo to má zařídit?), o budování intimity není zájem nebo chybí čas (instrumentální oblasti soužití). Varianta symetrická nebo asymetrická. • Životní cyklus rodiny Čtvrtá etapa – vylétání z hnízda •Trvání: začíná adolescencí dětí až po jejich osamostatnění •Hlavní úkoly: •Přehodnotit práva, povinnosti a mocenské poměry – změna autority (z generalizované na diferencovanou) •Vyrovnávat se s generačními rozdíly, rozpory a konflikty: rovnováha mezi zdravými a vývoj stimulujícími konflikty a mezi spory zbytečnými plodícími jen trpkost a extrémní chování •Zvolit profesní, studijní orientaci dospívajících •Akceptace partnera „dítěte“ Životní cyklus rodiny Pátá etapa – stárnutí manželského páru • Trvání: obvykle nejdelší etapa • Druhá manželská krize: na přelomu dvou etap, 20 let manželství, snaha prožít si vše, co jsme ještě nestihli. • Vyrovnání se se zdravotními omezeními svými i manželovými. • Přehodnocování, hledání smyslu manželství bez dětí, pokud se předtím někde vytratil. • Prarodičovská role. Funkce rodiny •Reprodukční funkce •Hospodářské funkce •Emocionální funkce •Socializační funkce •Sociálně podpůrné funkce • •Funkční x dysfunkční rodina Typy rodinných konstalací •Eufunkční rodina - rodičovská dyáda tvoří základní koalici, oba kladné vztahy k dětem, funkční uspořádání • Konstalace v dysfunkčních rodinách •Schizmatická rodina - jedno dítě (či děti) navázáno na matku, druhé na otce, jinak nejsou vzájemné vztahy příliš silné •Rodina s pokřivenými vztahy – jeden člen zcela vyloučen (obvykle rodič) •Rodina s propastí mezigenerační •Pseudodemokratická rodina – není posílena rodičovská dyáda •Rodina s nedostatkem vzájemnosti