Zpracovala: Helena Přibylová

Školská politika US-DEU

Vysoké školství

Vzdělávání

· otevřeme vysoké školy všem, kteří mají pro toto studium předpoklady. Prosadíme, aby v přijímacím řízení byly hodnoceny spíše studijní předpoklady uchazečů, než jejich encyklopedické znalosti

· vytvoříme silný stipendijní fond pro studenty přírodovědných a technických oborů

· v terciárním vzdělávání jasně vymezíme funkci vyšších odborných škol a zajistíme jejich návaznost na neuniverzitní i univerzitní vysoké školy

· vytvoříme novou národní soustavu kvalifikací a přepracujeme systém jejich uznávání tak, aby umožňoval uplatnit získané poznatky, dovednosti i zkušenosti z procesu formálního i neformálního vzdělávání v průběhu celého života. Zahrneme do systému kvalifikací i částečné (dílčí) kvalifikace, které rozšiřují nebo doplňují kvalifikační úroveň jedince a umožňují jeho lepší uplatnění v pracovním, osobním i společenském životě

· podpoříme vzdělávací iniciativy prosazující inovativní vzdělávací postupy rozvíjející individuální schopnosti žáků a studentů

· ve vzdělávacích programech škol budeme důsledně dbát na možnost plné integrace žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí

· umožníme školám průběžně srovnávat vlastní vzdělávací záměry s celkovými vývojovými trendy na národní i celoevropské úrovni

· podpoříme výuku cizích jazyků

· v radách škol prosadíme tvorbu vzdělávacích programů, které vyloučí požadavky na memorování faktů, umožní dostatečný rozvoj tvůrčích schopností žáků a studentů, a naučí je efektivně získávat, třídit a využívat informace

· otevřeme školy jako střediska zájmových a sportovních mimoškolních aktivit a tyto aktivity budeme např. formou grantů podporovat. Vytvoříme ze škol instituce, které budou otevřeným společenstvím žáků, učitelů a rodičů. Prosadíme, aby se tito partneři ve spolupráci s vedením školy a zřizovatelem aktivně a zodpovědně podíleli na přípravě a realizaci školního vzdělávacího programu

· důsledně uplatníme principy decentralizace vzdělávací soustavy aby vzdělávací služby vzdělávacích institucí mohly bezprostředně reagovat na vzdělávací požadavky občanů-rodičů i žáků a studentů. Zajistíme specifický, regionálně strukturovaný systém v síti škol a školských zařízení, který bude plně respektovat požadavek jejich dostupnosti. Omezíme na minimum přímé řídící funkce ministerstva školství při současném posílení jeho funkce koncepční, kontrolní, metodické, komunikační a zprostředkovatelské. Prosadíme, aby ministerstvo školství převzalo plnou zodpovědnost za celou koncepci celoživotního vzdělávání.

· usnadníme investice do vzdělávání, zejména umožněním daňových odpisů nákladů na vzdělávání

· uplatníme princip financování s více zdrojů – státních, regionálních, obecních, privátních, ale i fondů EU

· vypracujeme pro pedagogické pracovníky kariérní řád, který dostatečně zohlední jejich kvalitativní profesní rozvoj, bude založen na pravidelném objektivním hodnocení a bude pro ně motivující z hlediska postavení i finančního ohodnocení

Zpracovala: Žaneta Haluzová

Volební program KSČM

Za základní příčinu stupňujících se problémů světa i naší společnosti považuje KSČM kapitalismus. Přestože dosud nevyčerpal všechny své možnosti, je stále naléhavější, aby byl vystřídán novou, pokrokovější společensko-ekonomickou formací. Rozpory ve společnosti se stupňují. Navzdory obrovskému vědecko-technickému pokroku, který umožňuje dříve nepředstavitelný nárůst produktivity práce, dochází i v nejvyspělejších zemích k omezování tzv. sociálního státu a bohatství společnosti se na úkor většiny soustřeďuje do rukou stále užší vrstvy. Je ohrožena samotná funkčnost školství i zdravotnictví a nad dosavadním systémem sociálního zabezpečení se vznáší nejistota.

Základním programovým cílem politiky KSČM je socialismus, demokratická společnost svobodných, rovnoprávných občanů, společnost politicky a hospodářsky pluralitní.

Podpora obecně demokratické i národní kultury, vědy a výzkumu, utváření společnosti vzdělání a informací, která by umožnila lépe využívat potenciál naší země i jejích obyvatel. Podpora mladých lidí, aby spolurozhodovali o podobě světa, ve kterém žijí a budou žít.

Společnost vzdělání a informací

· KSČM chce zachytit trendy vzdělanostní a informační společnosti a uchovat rovnost přístupu ke kultuře, vzdělání i informacím

· vychází z toho, že vzdělání je základním lidským právem a nemělo by být pouhým zbožím

· KSČM bude prosazovat, aby se trvalou součástí vzdělávání stalo osvojování významných hodnot, jako je mír, vlastenectví a národní tradice v rámci objektivního obrazu dějin, mateřský jazyk, úcta k životu, otevřenost a přátelství k ostatním národům a etnickým skupinám

· KSČM je pro bezplatné školství, jehož náklady by byly hrazeny v rozhodující míře z odvodů a daní

· součástí programu KSČM je požadavek, aby na základních a středních školách byly zdarma poskytovány učebnice a další učební texty a pomůcky

· odmítá zavádění školného na všech státních a veřejných školách od mateřských po vysoké

· podporuje vypracování efektivního systému financování školství a celoživotního vzdělávání s využitím dalších veřejných i soukromých zdrojů. Soukromé školství považuje pouze za doplňkové, financované především z vlastních zdrojů, ovšem pod nutným odborným a metodickým dohledem státu. Zabezpečení provozu církevních škol jako součástí soukromého školství navrhujeme ponechat v kompetenci náboženských institucí, rovněž pod odborným dohledem státu

· KSČM podporuje všechny formy aktivního zapojení mladých lidí do veřejného života. Chce prosazovat mladé lidi na kandidátky strany ve volbách do územních orgánů samosprávy a podporovat jejich uplatnění v různých výborech a komisích

· chce i vlastním příkladem přispět k organizování zájmové, kulturní, vzdělávací a poradenské činnosti pro děti a mládež; zapojit se do akcí proti rasismu, fašismu, nacionalismu a všem formám diskriminace, za mír, skutečnou svobodu, sociální pokrok a prosperitu

· požaduje opatření, která zlepší postavení vědeckého výzkumu na vysokých školách

· podporuje zdravý způsob života a dostupnost masové tělovýchovy a sportu chápe jako významné právo občanů, zejména dětí a mládeže. Jde o plné rozvíjení společenské funkce tělovýchovy, které je rovněž prostředkem zdravotní prevence a udržení fyzického a psychického zdraví, faktorem aktivního využití volného času, tvorby morálních a etických hodnot a projevu kultury národa

Komentář :

Proti jednotlivým bodům programu KSČM nemám žádné výhrady, neboť se mi docela zamlouvají. Nelíbí se mi však volební programy všeobecně. Některé jsou totiž přehnané a obsahují velkou dávku idealismu, čímž se oddalují od reality a jistého uskutečňování.

Zpracovaly: Veronika Zemánková, Lenka Kristková

Volební program Občanské demokratické strany

1. ODS podporuje úplnou rodinu jako optimální prostředí pro výchovu dítěte. Rovněž ve škole musí být ústředním tématem dítě a rozvoj jeho osobnosti. Naší prioritou ve školství v nadcházejícím období je proto kvalita vzdělávání, zahrnující nejen soubor vědomostí, ale i přípravu dětí pro život.

Nejlepším prostředím pro výchovu dítěte je úplná rodina. ODS vychází z toho, že jde o citlivý organismus, do kterého má stát zasahovat co nejméně. Základ životní úrovně a prosperity rodiny spatřujeme v příjmech z aktivní činnosti rodičů. Rozhodující odpovědnost za výchovu dětí musí nést rodiče.

ODS bude prosazovat zákonné úpravy, které povedou k maximálnímu společenskému i materiálnímu docenění výchovy dětí v rodině. Budeme například prosazovat, aby příjem pracujícího rodiče v případě, kdy se druhý z rodičů stará o děti, byl zdaněn jako příjem dvou výdělečně činných osob, to znamená s posunem do nižšího daňového pásma. Výhledově hodláme daňovou progresi zásadně změnit, jak o tom hovoří artikul Levný stát. Naším dalším dlouhodobým cílem je převedení podpory v mateřství a rodičovství pod princip negativní daně, která lépe zhodnotí skutečnou potřebu rodiny.

2.Vzdělaní občané jsou bohatstvím každého státu; je tedy v zájmu jedinců i celku, aby stát společně s městy a obcemi podporoval státní i nestátní školství a pečoval o jeho kvalitu.

Proto chceme v předškolní výchově položit větší důraz na výchovu v rodině, v předškolních zařízeních vycházet především z výchovných potřeb spjatých s individualitou dítěte. Jsme pro zavedení vzdělávacích standardů na základních i středních školách, stanovení jasných pravidel, srovnatelných podmínek a zajištění návaznosti mezi jednotlivými školami stejného typu. Podporujeme diferenciaci ve vzdělání, zavádění volitelných a nepovinných předmětů a chceme vytvořit podmínky pro existenci dostatečně pestré nabídky vzdělávacích příležitostí ve státním i nestátním školství.

3.a) podporovat různorodost škol a vytváření konkurenčního prostředí

b) posílit pravomoce obce při zajištění základního vzdělání

c) zvýšit vliv rodičů na život školy

4.ODS bude prosazovat, aby školský systém umožnil svobodnou volbu vzdělávací cesty. Budeme usilovat o školu, která respektuje osobnost žáka, jeho individualitu. Bude to škola pluralitní a otevřená, která svou různorodostí nabídky vzdělávacích cílů, obsahů i metod odpovídá na různorodost zájmů, potřeb a aspirací žáků, na jejich diferencované schopnosti a nadání i na jejich přirozený sklon je svobodně rozvíjet. Svobodu volby vzdělávací cesty musí doprovázet svobodná nabídka vzdělávacích příležitostí. Budeme podporovat rozvoj diferencovaných státních i nestátních škol, s různými formami a metodami výuky nad rozsah minimálního povinného vzdělání, s různými formami a metodami výuky. Alternativní školy, které nejsou v rozporu s uznávanými hodnotami a platnými zákony, budou mít v systému, o který ODS usiluje, rovnoprávné postavení - bez ohledu na to, kdo je zřizuje. Vždy, když hovoříme o svobodě a možnosti volby, máme na mysli i druhou stránku -odpovědnost žáků, jejich rodičů, učitelů a škol za vlastní rozhodnutí.

Ještě něco v krátkých stručných bodech:

Školství

- další finanční podporu soukromých středních škol

- získávání dalších zkušeností studentů středních škol s veřejnou správou

- vznik speciálních škol pro děti s vadami zraku

Zdravotnictví a sociální věci

- nalezení optimální právní formy u lůžkových zdravotnických zařízení jako prostředek k dosažení jejich ekonomické stability

- zkvalitnění sociálních služeb zejména pro seniory

- pomoc handicapovaným občanům při začlenění do společnosti

Česká pravice

  1. Rozšíření nabídky typů škol zavedením tržního systému – školy jako podnikatelské subjekty
  2. Zavedení systému státních stipendií – přístup ke vzdělání všem
  3. Podpora samostatného tvůrčího myšlení, rozhodování, diskuse, argumentace – úbytek biflování
  4. Důsledné vyloučení marxisticky založené výuky a všech soudobých ideologických verzí anarchismu, neo-fašismu, neo-nacismu ve prospěch podpory celoevropského a celosvětového centrálního řízení
  5. Za kvalitu předškolních zařízení a základního stupně musí být odpovědny obce a orgány místní samosprávy. Stát garantuje pouze základní metodické vedení
  6. Střední stupeň školství je regulován samosprávami vyšších správních celků na úrovni kraje
  7. Úspěšnost vysokých škol je podmíněna vlastní schopností jejich absolventů se prosadit v praxi, schopností vytvořit takové studijní podmínky, které přilákají dosatek zájemců
  8. Stát hraje roli důsledného regulátora
  9. Musí dojít k zásadnímu rozvoji postgraduálního studia a rozšíření možnosti studia až do pozdního věku

 

Zpracovala: Iva Navrátilová

UNIE SVOBODY - cíle vzdělávacího programu

- inovativní kroky podložit prognostickými předpoklady a analýzami

- vytvořit novou soustavu oborů vzdělání, která bude odpovídat současným společenským potřebám a bude schopna reagovat na rychle se měnící požadavky trhu práce

- zaručit, aby každý občan měl možnost vybrat školu pro své děti i pro sebe

- prosadit ve vzdělávací soustavě princip celoživotního učení jako nepřetržitého procesu, který zahrnuje různé formy formálního (školského) i neformálního (mimoškolského) vzdělávání v němž člověk projevuje schopnost učit se

- aby přijímací řízení hodnotilo spíše studijní předpoklady uchazečů, než jejich encyklopedické znalosti

- diferencovat jednotlivé vysokoškolské vzdělávací programy a rozšířit nabídku kratších vzdělávacích cest

- zprůhlednit strukturu systému vysokoškolského vzdělávání s cílem umožnit studentům lepší a širší možnost volby oboru vzdělání a odborné specializace

- vytvořit silný stipendijní fond pro studenty přírodovědných a technických oborů

- v terciárním vzdělávání vymezit funkci vyšších odborných škol a zajistit jejich návaznost na neuniverzitní i univerzitní vysoké školy

- podpořit diferenciaci vysokých škol, která umožní vznik špičkových výzkumných vysokoškolských pracovišť

- do systému kvalifikací zahrnout i částečné (dílčí) kvalifikace, které rozšiřují nebo doplňují kvalifikační úroveň jedince a umožňují jeho lepší uplatnění v pracovním, osobním i společenském životě

- podpora vzdělávací iniciativy prosazující inovativní vzdělávací postupy rozvíjející individuální schopnosti žáků a studentů

- možnost plné integrace žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami a žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí

- možnost srovnávání vlastních vzdělávacích záměrů školy s celkovými vývojovými trendy na národní i celoevropské úrovni

- podpora výuky cizích jazyků

- prosadit tvorbu vzdělávacích programů v radách škol, které vyloučí požadavky na memorování faktů, umožní dostatečný rozvoj tvůrčích schopností žáků a studentů, a naučí je efektivně získávat, třídit a využívat informace

- aktivní a zodpovědné podílení se žáků, učitelů a rodičů na přípravě a realizaci školního vzdělávacího programu

- specifický, regionálně strukturovaný systém v síti škol a školských zařízení, který bude plně respektovat požadavek jejich dostupnosti.

- omezit na minimum přímé řídící funkce ministerstva školství, současně posílit jeho funkce koncepční, kontrolní, metodické, komunikační a zprostředkovatelské

- aby ministerstvo školství převzalo plnou zodpovědnost za celou koncepci celoživotního vzdělávání

- vymezit nárokové finanční normativy

- snadnější investice do vzdělávání, zejména možnost daňových odpisů nákladů na vzdělávání

- princip financování z více zdrojů – státních, regionálních, obecních, privátních, ale i fondů EU.

- restrukturalizace výdajové stránky státního rozpočtu tak, aby se co nejdříve dostaly výdaje na vysoké školství minimálně na evropský průměr

- podmínky pro úzké propojení fakult připravujících učitele s pedagogickou praxí a pro systematické celoživotní vzdělávání učitelů

- kariérní řád pro pedagogické pracovníky, který dostatečně zohlední jejich kvalitativní profesní rozvoj, bude založen na pravidelném objektivním hodnocení a bude pro ně motivující z hlediska postavení i finančního ohodnocení

- aby měli učitelé zajištěny příznivé sociální podmínky pro svoji práci, zejména v oblasti bytové.

Zpracovala: Katrin Monczková

ČSSD - školství a vzdělávání

Vláda považuje školství a vzdělávání za svou prioritu a bude usilovat o jeho rozvoj a o to, aby ČR v této oblasti důstojně obstála v mezinárodním srovnávání, zvláště v rámci EU, a naplnila cíle reformulované Lisabonské strategie.

Vláda bude pokračovat v reformě školství s cílem utvářet prostupnou, ucelenou a otevřenou vzdělávací soustavu zaručující celoživotní vzdělávání.

Při konkrétním naplňování práva na vzdělání bude vláda zvláště:

· podporovat co nejširší účast dětí na předškolním vzdělávání

· vytvářet lepší podmínky k začleňování zdravotně a soc. znevýhodněných a postižených žáků do vzdělávacích programů základních a středních škol

· rozšiřovat přístup k vyššímu vzdělání včetně terciárního pro děti z méně podnětného soc. prostředí

· vytvářet srovnatelné podmínky pro vzdělávání na druhém stupni zákl. školy se vzděláváním v nižších ročnících víceletého gymnázia

Vláda bude prosazovat bezpečné prostředí ve školách. Ponižování, zastrašování, šikana, projevy rasismu a xenofobie musí být vytlačovány ze škol.

Vláda se zavazuje zlepšovat podmínky pro práci pedagogů, a to včetně podmínek platových (podpora reformy dalšího vzdělávání učitelů, jejímž cílem je vytvořit ucelený systém vzdělávání učitelů, za jehož kvalitu bude sdílet odpovědnost stát a vysoké školy).

Vláda bude usilovat o udržení talentovaných absolventů vysokých škol a mladých odborníků na domácím trhu práce tím, že posílí a bude účinně koordinovat podporu začínajících pracovníků výzkumu na vysokých školách a ve výzkumných institucích, a tím, že podpoří zavedení rozvojových programů zaměřených na vytváření špičkových vzájemně spolupracujících vysokoškolských pracovišť, které zvýší atraktivitu dalšího působení absolventů vysokých škol. Zároveň vláda vytvoří prostředí, které bude více motivovat k úzké spolupráci mezi středními a vysokými školami a zaměstnavateli.

Zpracovala: Marie Kučeříková

KDU-ČSL: volební program v oblasti školství

Vzdělání bude prioritou vládní politiky i státního rozpočtu-např. uplatnění principu vícezdrojového financování.

Posílení postavení pedagogů:

- vytvoření podmínek pro úzké propojení pedagogických fakult s pedagogickou praxí

- připravení atraktivního kariérního řádu pro pedagogy, který je založen především na průběžném rozšiřování a specifikaci kvalifikace, a jehož součástí je systém pravidelného objektivního hodnocení a spravedlivého odměňování.

Zachování víceletých gymnázií, podpora malotřídních a malých vesnických škol.

Zajištění dostupnosti vzdělání každému, možnost výběru školy podle vlastních schopností.

Příspěvek na vzdělání bez ohledu na právní formu zřizovatele školy.

Pedagogickou autonomii škol a celoživotní vzdělávání učiní základními principy vzdělávacího systému.

Povinnou školní docházku nahradí povinným vzděláváním.

Z České školní inspekce vytvoří nezávislý metodický a kontrolní orgán výchovy a vzdělávání.

Prosadí zkvalitnění výuky:

- podpora otevření oborů pedagogických fakult pro větší počet uchazečů

- zajištění přístupu učitelů k dalšímu vzdělávání

- upravení nabídky vzdělávacích programů pro plnou integraci žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami

- za zvlášť důležitou považují předškolní přípravu dětí z romských rodin

- do vzdělávacích programů začlení etickou výchovu na všech stupních vzdělávací soustavy.

Formou grantů podporování sportovních a kulturních činností klubů, spolků a sdružení dětí a mládeže, jejich činnost zaměřenou na výchovu k ekologické zodpovědnosti a zdravému životnímu stylu.

Podpora celoživotního vzdělávání za účelem uplatnění se na evropském trhu práce.

Vytvoření podmínek pro tzv.druhé vzdělávací šance, kterých mohou občané využít kdykoli během života.

Otevření vysokých škol všem maturantům:

- podstatné zvýšení počtu studentů přijímaných do terciálního vzdělání

- rozšíření nabídky bakalářských programů

- prosazení, aby v přijímacím řízení byly hodnoceny studijní předpoklady uchazečů, nikoli jejich encyklopedické znalosti.

Prosazení podstatného zvýšení rozpočtů vysokých škol a výdajů na výzkum a vývoj z veřejných zdrojů.

Podpora vědy a výzkumu v souladu s etickými normami EU.

Koncepce je to velice slibná a vábná. Kdyby se jim toto vše podařilo prosadit, bylo by to vynikající. Ale vzhledem ke skutečnosti, jak takovéto a podobné sliby dopadají po volbách prakticky u všech politických stran, si nedělám příliš veliké iluze, že se v brzké době něco zásadně změní.

 

 

 

 

Zpracoval: Ivo Podbraný

 

Koncepce školství podle ODS

 

Dne 1.9.2005 vydal PhDr. Walter Bartoš (stínový ministr školství) tiskovou zprávu, která pod názvem „DESATERO REFOREM PRO ČESKÉ ŠKOLSTVÍ“ popisuje nejdůležitější kroky, které je podle ODS potřeba provést na ministerstvu školství.

 

 

Cituji:

 

Vrátíme zpět možnost volit si z více než jedné školy

Komplikovanější práce při zpracování a vyhodnocení přijímacího řízení na straně škol nemůže být důvodem pro omezení počtu přihlášek ke studiu. Uchazeč musí mít možnost pokusit se uspět v přijetí na více školách a vybrat si ze škol, kde při přijímačkách úspěšně obstál.

 

Zrušíme omezení pro existenci malých škol

Tam, kde si to občané a zřizovatel školy přejí a jsou ochotni případné vyšší náklady na existenci malých škol uhradit z vlastních zdrojů, nesmí jim v tom stát bránit nadbytečnou byrokracií; například stanovením minimálního počtu dětí ve třídě.

 

Zrušíme kvóty a další zbytečnou byrokracii bránící nabídce vzdělávání

O tom, jaké obory a jakou formou bude škola nabízet, bude rozhodovat ředitel školy a její zřizovatel podle závazných rámcových vzdělávacích programů.

 

Odstraníme nerovnosti ve financování vzdělávání

Finanční podpora pro stejné obory a formy vzdělávání, která je ve veřejném zájmu poskytována ze státního rozpočtu, musí být stejná bez ohledu na místo nebo druh školy. Stejně tomu musí být i při financování speciálních vzdělávacích potřeb.

 

Zastavíme změnu podmínek "za běhu"

Žáci a studenti musí ukončit vzdělávání za stejných podmínek, za jakých začínali. Proto i zavedení tzv. společné části maturit musí být odloženo do doby, než noví žáci zahájí studium podle nových učebních dokumentů.

 

 

KTERÉ REFORMY JE NUTNÉ (podle ODS) VELMI RYCHLE ZAVÉST

 

Zajistíme vysokoškolské studium pro více uchazečů; na škole, kterou opravdu chtějí studovat

Změníme způsob financování vysokoškolského vzdělávání. To umožní přijetí většího počtu zájemců na školy a v tom studijním programu, o který mají zájem. Školy se budou ke studentům chovat jako ke klientovi.

 

Zavedeme systém studijních půjček a studijního spoření

Vysokoškolské studium nesmí zbytečně zatěžovat rozpočty rodin studentů. Po studentech bude možné požadovat úhradu části nákladů na jejich vzdělávání až poté, kdy začne fungovat pružný a transparentní systém podpory.

 

Budeme podporovat stáže a zahraniční vysokoškolské studium

Školy by měly změnit členění a organizaci studii tak, aby většímu počtu studentů umožnily absolvovat stáže, případně část studia na zahraničních školách.

 

Do vědy budeme efektivněji investovat více prostředků

Do financování vědy a výzkumu musí jít vyšší podíl státního rozpočtu. Peníze musejí být investovány efektivně. Výzkumná pracoviště i uživatelé výsledků vědy a vývoje musí žít v takovém ekonomickém prostředí, aby mohli a dokázali využít výrazně vyššího podílu jiných zdrojů, než státní pokladnu.

 

Získat vzdělání musí být možné kdykoliv v průběhu života

Odstraníme všechny byrokratické a další překážky, které dnes brání v přístupu ke vzdělávání nebo k získání vzdělání kdykoliv v průběhu života, včetně vzdělání vysokoškolského. Kdo si chce zvýšit kvalifikaci, například kvůli získání práce, musí mít efektivní možnost.

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR přejmenujeme na „Ministerstvo vzdělávání, vědy a sportu ČR“, protože to lépe vystihuje jeho funkce.

 

 

Některé návrhy jsou dost populistické a některé (jako např. poslední bod této tiskové zprávy týkající se přejmenování ministerstva) vyloženě směšné. Ale myslím že pokud by byla politická vůle a ochota „něco“ měnit, tak by se spousta výše uvedených změn určitě uchytila.

 

Mě osobně se velice líbí názor na zrušení omezení volby více, než jedné školy pro žáky končící ZŠ a zastavení „změn za běhu“, protože tyto dvě omezení jsou pro žáky velice stresující a mají spíše kontraproduktivní účinek. Také bych souhlasil se zavedením systému studijních půjček a studijního spoření, ovšem s určitými obranými mechanismy, které by zaručovali to, že by absolventi po dokončení studia na VŠ nebyli nuceni žít na hranici bídy. Možná bych to alespoň dočasně vyřešil symbolickým školným (2-3 tisíce korun ročně), což by sice asi nevyřešilo všechny problémy vysokého školství, ale určitě by to byl vítaný zdroj financí pro vysoké školy, které by mohli alespoň částečně zkvalitnit výuku na českých vysokých školách..

 

 

 

Zdroj:

http://www.ods.cz/press/zprava.php?ID=833