Aplikovaná sociální psychologie Sociální skupina, vývoj sociální skupiny, vztahy v sociální skupině Sociální skupina pPojem používán - významy: nv nejširším významu - jakékoli seskupení lidí, ať prostorové či logické (např. národ jako skupina) nsoubor osob, které mají alespoň 1 společný znak - skupina ve významu sociální kategorie (např. soc. kategorie lékařů – oděv, kvalifikační požadavky, činnost, jazyk; lidé s chřipkou...) nsouhrn osob ve smyslu prostorové blízkosti, propojení lidí - tzv. sociální agregát (např. lidé na zkoušce ve škole, sousedé v novém domě) n nvlastní sociální skupina mající znaky skupiny Sociální skupina – znaky skupiny: pinterakce mezi členy skupiny - lidé jsou ve vzájemném kontaktu a vzájemně na sebe působí pexistence komunikační sítě pspolečná činnost pexistence sociálního vztahu pspolečný cíl pdiferenciace rolí a pozic: nhorizontální členění souvisí s dělbou práce uvnitř skupiny nvertikální členění - vedení ve skupině, organizace pnormativní a hodnotový systém nskupinové normy nemusí být vždy v souladu s normami širšího společenství - tzv. subkultura psystém sankcí - na základě norem, které skupina uznává pvědomí příslušnosti ke skupině - skupinová ideologie pvědomí skupinové odlišnosti nautostereotypy - představy, které si vytváří skupina o sobě nheterostereotypy - představy skupiny o jiných skupinách a jejich členech Skupiny - druhy: pŘada kriterií: nVelikost (malá / střední / velká) nVýznam, vliv (primární / sekundární) nČlenství (členská / referenční) nVznik (formální / neformální) nStabilita (přechodné / stálé) n(...) Primární skupiny p(americký sociolog Ch.H.Cooley 1864-1929) nzačíná v nich socializace jedince, a proto mají rozhodující vliv na rozvoj jedince njde o malé skupiny, intimní, kontakty probíhají tváří v tvář, převládá citovost, druhy sympatie a vzájemného ztotožnění, pro které je pojem „my“ přirozeným výrazem njedinec se v nich plně angažuje celou osobností, nejen jako nositel dílčí role npříkladem primární skupiny je rodina, herní skupina (v dětství), sousedství a skupina starších n npokud se u jedince vyskytne mezera v primárních vztazích, často si tuto mezeru vyplní sekundárními (často problematicky - sekty, gangy, atp.) Sekundární skupiny ppojem sekundárních skupin se objevuje později poznačuje všechny další skupiny, v nichž začíná převládat účelová racionalita a volnější, méně osobní a formálnější vazby (profesní skupiny, sociální vrstvy) psocializace jedince v nich nadále pokračuje (je to jedna z etap tohoto procesu) Vývoj skupiny pformování (forming) - vznik, setkání skupiny pbouření (storming) - vyjednávání pozic, procesů a struktury pnormování (norming) - shoda na základních normách skupiny poptimální výkon (performing) - výkonná skupina pukončování (adjourning) - skupina ukončující svoji činnost Skupina - role: prole zaměřené na cíl: autor agendy, analyzátor, koordinátor, vyhodnotitel, nositel informací, vyhledávač informací, iniciátor, ... prole zaměřené na udržení procesu: povzbuzovatel, následovník, "personalista", pozorovatel, "standartizér", ... pindividualistické role (zaměřené na prospěch jednotlivce - a tedy potenciálně narušující tým): odpírač, překážka, klaun, dominátor, hledající potvrzení, ... p pnutnost akceptovat role, hledat rolové konflikty a jejich potenciál, personifikace rolí, když už je skupina na to připravená Skupina - normy: pnepsané a neformální zásady regulující způsob dosahování cílů a formu skupinových procesů npodporují určitá chování a trestají jiná nkaždá skupina má jiné normy - při pohledu zvenčí se mohou jevit bizarně, ale je nutno je respektovat: pro danou skupinu jsou důležité; některé normy však mohou být v rozporu s posláním či cílem skupiny. ntři typy norem ve skupinách: pDosažitelné pPreferované pNedosažitelné n"negativní normy" - skupinová tabu Struktura skupiny psoučást nepsaných norem nformy – žádoucí a nežádoucí chování nskupinová komformita – souhlas se skupinovým jednáním pstruktura vztahů: nvůdce, nkonformní členové, noponentní členové (námitky), ntrpění členové (nepříjemnosti), n(pomocníci) pzpůsoby vedení ve skupině: nautokratický, liberální, demokratický Hierarchie sociálních vztahů a metody zjišťování pKaždý člen skupiny zaujímá v sociální hierarchii skupiny konkrétní pozici, npozice mj. závisí: pna tom, do jaké míry je konkrétní člen skupiny pro svou skupinu důležitý; ppozice souvisí i s konkrétními vlastnostmi člena skupiny; pse složením i velikostí skupiny; ps cíli a hodnotami skupiny; ps činností, která se ve skupině odehrává. p Skupinové komunikační vzorce pkdo mluví, jak často mluví, kolik procent celkového času (skupinového času) osoba využila pkdo mluví ke komu - k osobě, která: podpoří, je zajímavá, k oponentovi psledování přerušení: kdo, jak často, koho. zpravidla přerušují ti, kteří jsou na vyšší pozici. lze rozeznat postavení členů ve skupině. Sociometrie pAutor metody - J. L. Moreno; pzjištění struktury vzájemných vztahů v malé skupině (intenzita, polarita) ncesta ke zjištění sympatií, antipatií nčlen skupiny hodnotí pozici jiného člena ve skupině (nebo i svoji pozici) pformulace sociometrické otázky n(„S kým bych chtěl jet na výlet?“ „Vedle koho bych chtěl sedět?“) pOdpovědí je jméno člena(ů) skupiny p pVíce mj. na http://en.wikipedia.org/wiki/Sociometry p Zásady sociometrie pMoreno formuloval tyto zásady sociometrie na) musí být vymezeny hranice skupiny, nb) osoby ve skupině se musí dobře znát, nc) jasně formulovaná otázka, nd) důvěryhodnost osoby zajišťující sociometrii, ne) pravidla týkající se počtu - otázek, možností voleb, negativní volby p Zpracování dat – sociometrická matice pRůzné možnosti, nejběžnější: nsociometrická matice nhodnocení: zaznamenáváme volbu (+,-) nebo intenzitu (1-5) n 1 2 3 4 + - 1 + - + 2 1 2 + + 2 1 3 - - + 1 2 4 - - + 1 2 1 1 2 2 6 6 – řádky: označujeme provedené výběry (jakou osobu volila; za předpokladu že nemáme omezený počet výběrů zavádíme na pravé straně sumaci provedených výběrů – zaangažovanost) – sloupce: sociometrický status, přehled o obdržených výběrech, sumace získaných výběrů Další způsoby zpracování - sociogram pčasté grafické zpracování tzv. sociogram: pneuspořádáný sociogram: nu skupin do 10 osob (přehlednost), pzásady: osoby vzájemně se volící situujeme blíže k sobě, pčáry symbolizující výběry se nemají protínat p pterčový sociogram: nkružnice - podle počtu voleb umísťujeme členy skupiny do jednotlivých mezikruží, nvzájemně se vybírající osoby umísťujeme blíže k sobě p n p – Pozn. lze vytvářet nejen sociogramy pro skupinu, ale i individuální - osobu, pro kterou děláme sociogram dáme doprostřed a pak postupujeme stejně jako u neuspořádaného sociogramu Dotazníky (třída) - SORAD pSociometricko-Ratingový Dotazník (SORAD) poriginální a široce používaná česká metoda (Vl. Hrabal) pzjišťování dvou základních dimenzí, které postihují snahu po uspokojení základních sociálních potřeb: ndimenzi oblíbenosti – sympatie (potřeba přijetí) ndimenzi vlivu (potřeba prestiže) pjmenný seznam třídy, škála 1-5 nKdo má ve třídě jaký vliv – zvlášt u mladších žáků je dost obtížné tuto poměrně abstraktní kategorii vysvětlit nKdo je ve třídě jak oblíben – k oblibě žáci ještě doplňují slovní vyjádření na zdůvodnění volby Souhrn pPořadí obliby vyjadřuje míru emocionálního přijetí žáka třídní skupinou. Na špičce jsou zpravidla žáci, kteří dokážou ostatním poskytnout největší míru emocionální podpory. Ti, kteří jsou na vrcholu pořadí, se také ve třídě zpravidla nejlépe cítí. pNejzávažnějším zjištěním je to, kteří žáci skupinou přijímáni nejsou a hlavně jak daleko jsou od ostatních, tj. do jaké míry jsou ve třídě izolováni. Emocionální izolace je pro dítě velice tíživá a tyto děti většinou potřebují pomoc ze strany dospělých. p pPřesto zjištění, že ve třídě máme žáky, kteří jsou méně oblíbeni než ostatní, nemusí být důvod k okamžitému řešení. Ratingové uspořádání znamená, že v pořadí je vždy někdo první a někdo poslední. p(Z. Hajd Moussová)