SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky: Garant: Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. Vyučující: Mgr. Lucie Pištěková Rozsah: 0/1/0, (1 hodina / týden – sudý / lichý) Počet kreditů: 1 Forma výuky: seminář Způsob ukončení: zápočet Předmět má studentům učitelství sloužit ke vstupu do rozsáhlé problematiky pedagogické teorie. Mají se naučit chápat strukturu, obsah a terminologii pedagogiky a jejích jednotlivých disciplín a rozumět jim tak, aby je mohli používat v navazujících předmětech (např. Teorie a metodika výchovy). Předmět je základem pro další teoretické i praktické studium pedagogiky. Obsah předmětu: Předmět SZ2BP_DUP2 Seminář k nástinu dějin pedagogiky a úvodu do pedagogiky zahrnuje seznámení s teoretickými základy metodických postupů a jejich použití v praxi. Praktickou částí předmětu je prezentace a vedení diskuse na téma zpracovaných seminárních úkolů studentů v trvání zhruba 15 min. na téma vybraných problémů části úvodu do pedagogiky. Student odevzdá zpracovaný studijní materiál vyučujícímu v hodině. Součástí studijního úkolu je také osnova prezentovaného tématu, dle které student prezentuje a vede diskusi ostatních studentů K prezentaci doporučujeme využít dataprojektor a PowerPoint. Struktura předmětu: úvodní hodina – organizace, podmínky zápočtu, literatura další hodiny – prezentace zpracovaných seminárních prací studentů Podmínky zápočtu: - aktivní účast v semináři (nejsou povoleny absence) - zpracování studijního materiálu - prezentace a vedení diskuse na téma seminárního úkolu vlastními slovy s využitím připravené osnovy - diskuse nad jednotlivými tématy Tématické okruhy: · Pedagogika jako vědecká disciplína (pojem, využití, význam) · Problémy a specifika pedagogiky · Systémové pojetí výchovy · Struktura pedagogiky, vztah k jiným vědám · Obecná pedagogika (zařazení do systému pedagogických věd, definice, obsah) · Předmět pedagogiky - výchova (definice výchovy, význam v životě člověka) · Pojetí výchovy a její hlavní rysy · Proces výchovy (etapy výchovy) · Základní pedagogické kategorie a pojmy · Pedagog - požadavky, kompetence · Vychovávaný jedinec - předpoklady, rozvoj, postavení ve výchově · Cíle výchovy · Výchovné prostředky · Podmínky výchovy · Pedagogické principy (vývoj, charakteristika, uplatnění ve výchově) · Formy výchovně vzdělávací práce Základní literatura: Seznam studijní literatury je umístěn na webu katedry pedagogiky www.ped.muni.cz/wedu v sekci Studium - Ke stažení - Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky