Somatopedie (pojetí, klasifikace, charakteristika vybraných druhů tělesného postižení, výuka žáků s tělesným postižením na základní škole, předmět dorozumívací dovednosti, podmínky integrace žáka s tělesným postižením, kompenzační pomůcky, předprofesní a profesní příprava) Somatopedie ^» D se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným B)borjBpochází 7 recKycn r.iov ,f.omB M(tělo) a paideia (výchova)1 D Tělesné postižení - přetrvávající nebo trvalé nápadnosti, pohybové schopnosti s trvalým nebo podstatným působením na Kognitiv m emojpnální a sociáliJUvKonv. \ MPříčinou-H^-BHhkození podporného ^= (nosného) nebo pohybového aparátu, nebo niKv jiného organického poBození 1 Klasifikace pohybových vad Poruchy mohou být vrozené nebo získané. Všechny vady mohou být různého stupně. Podle postižené části těla rozeznáváme skupinu obrn centrálních a periferních, deformace, malformace a amputace. Obrny centrální a periferní D D Obrny se týkají centrální a periferní nervové soustavy. Centrální část zahrnuje mozek a mícha, část periferní obvodové nervstvo. D Dělí se na parézy (částečné ochrnutí) plégie (úplně ochrnutí). Dle tonusu se obrny dělí na hypertonii - zvýšený svalový tonus (spasticita, rigidita - zpomalení, ztuhlost); hypotonii - snížený svalový tonus (čistá svalová hypotonie); střídavý svalový tonus. Dle místa se obrny dělí na tetra (kvádru) plégii/parézu - postiženy všechny 4 končetiny; diplegie/hemiparéza - postiženo celé tělo - více nohy; hemiplegie/hemipareza - vertikální ochrnutí poloviny těla - jedna ruka postižena více než noha; triplégie/triparéza - hemiplegie s dodatečnými postižením jedné končetiny; monoplegie/monoparéza - postižena jedna končetina. D Obrny D DMO - závažné centrální onemocnění (až 80 % všech pohybových poruch) D Dětská obrna - infekční onemocnění, následkem bylo ochrnutí svalů na končetinách. D Mozkové záněty (encephalitis) - mikrobiální původ, první fáze podobná chřipce, ve druhé fázi vysoké teploty, třes, ochrnutí končetin, časté epileptické záchvaty. D Mozkové nßdory (tumor celebri) -po operaci následky v pohybové oblasti, v oblasti řeči - afázie. Muže se přidružit i epilepsie. D Mozkové příhody a embólie - podle zasažené hemisféry dochází k levostranné nebo pravostranné hemiparéze až hemiplegii. D Traumatické obrny - vznikají při úrazu, otřes mozku (komoce), stlačení mozku (komprese), zhmoždění mozku (kontuse). D Obrna míchy - vlivem úrazu páteře i různých onemocnění. Čím blíže ke krční míše, tím závažnější postižení. D Rozštěp páteře - vrozené postižení. Vzniká nesprávným uzavřením páteřního kanálu, nejčasteji v bederní části (na určitém místě chybí obratel a meziobratel). Vyvolá částečnou až úplnou obrnu dolních končetin. D Degenerativní onemocnění mozku - projevuje se až v průběhu života, postupný rozpad až zánik nervových buněk. Projevuje se vrávoravou chůzí, třesem očí, poruchami řeči. D Roztroušená skleróza mozkomíšní - ložiskové změny v mozku a míše. Příznaky -poruchy pohybového aparátu, poruchy zraku a řeči, později demence. D Degenerativnípnemucnuhímíchy, tzv. Friedreichova heredoataxie - degeněžaa.1 míšních provazcu. Projevuje se mezi 6. - 10. rokem. Typická je deformita nohy. Později spasticka obrna dolních končetin. D Obrna periferních nervů - při úrazu horních či dolních končetin, dojde k přerušení nebo zhmoždění nervu na končetině s částečnou nebo úplnou obrnou. Deformace Zahrnují velkou skupinu vrozených nebo získaných vad, vyznačujících se nesprávným tvarem některé části těla. D Získané deformace páteře mohou nastat jako důsledek nesprávného držení těla - některé druhy skolióz a kyfóz. ■ zvětšená krční lordóza, hrudní kyfóza (tzv. kulatá záda), plochá záda; různé druhy skolióz - krční, hrudní, bederní. D Plochá noha - projevuje se poklesem až vymizením klenby nožní (podélné nebo příční) D Nesprávný vývoj kyčelního kloubu - jednostranné nebo oboustranné, vyvolané vrozeným nedostatečným vývojem kyčelních kloubu, popř. úplným vykloubením hlavice (luxace) nebo částečným vykloubením (subíuxace). D Perthesova choroba - postižena hlavice stehenní kosti, příčinou je poškození cév. Postihuje zejména děti od 5 do 7 let. Léčba trvá až dva roky, po kterou je dítě upoutáno na lůžko. D Progresivní svajová dystrofie (myopatie) - primární dědičné onemocnění svalu vznikle na podkladě dědičné poruchy. Má dvě formy, poskytuje buď ramenní pletenec nebo pánevní pletenec. ^ Malformace a amputace Malformace D patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin. ■ Částečné chyběni označujeme jako amélie, ■ stav, kdy končetina navazuje přímo na trup fokomelie. D Patří do vrozenýcm^ývojových vad. = Amputace D Je umělé odnětí části končetin od trupu. D Příčinou jsou úrazy, poranění elektrickým proudem, výbušninou. D Malšími příčinampllohou být cévní onernqcnen^phorobag Bürgerova - Winiwarterova) - akutní zánět žil a tepen, při kterém dochází k trombóze; zhoubné nádory na končetinách, infekční původ. SCHFMA DÉLENT POHYBOVÝCH VAD Obrny Amputace Deformace Malformace \rozen é a dědi čn é SCHFMA DELENT OBRN Získané Pařezy Plegie dle doby vzniku dle stupně Mozková pohybová postižení podle tonusu Hypertonie I Hypotonie ■Spasticita -Ataxie -Rigidita -Čistá Střídavý svalový tonus ■Atetóza _ dle místa raon opar éza/ plégi e I- diparéza/plégie - tri par éza/plégi e - kva dru p ar éza/plégi e - hemiparcza/plcgie mozková hypotonie Schéma dělenípofiybových vad PERIFERNÍ PERNÝM I DEFORMACE 11 D skoliózyHikyfózpi 1 D luxaceHJübluxace D progresivní svalová dystrofie: MALFORMACE 11 D amélie - částečné chyběni končetiny D fokomelie - končetina navazuje přímo na trup AMPUTACE I Včasn^ntgryencea raná podpora D včasná diagnostika a komplexní ^ péče^^" dítě MTjjdicínskcl terapeutická, pedagogicko-psycholo- M jii I i) Ti i i ii imiadenskýcn siužeb BproBJMlir** nnstiženého dítěte^^^^ BspcBB ^^^ —■=požadavek plošné j| pokrytí B M —■= mezioborová spolupráce 1 Předškolní věk ♦ mateřská škola,^^ ♦ třída mateřské školy pro děti s tělesným postižením, ♦ mateřská škola pro děti s tělesným postižením, ♦ dětský rehabilitační stacionář, ♦ domácí péče \ SPC pro tělesně postižené: I D péče dětem s tělesným, zdravotním a kombinovaným postižením, rodičům, učitelkám MŠ s integrovanými dětmi s TP Povinná školní docházka ^ běžná základnlllkola,^ ♦ základní škola pro tělesně postižené D vhodné sezení imobilních žákfi^^ ü J počítačová technologie 1 D jemná motorika ruky= 11 D rozumové schopnosti - snížená koncentrace, zvýšená ^Hjnavitelnost, pomalé pracovní tempo B D socializační proces probíhá pomaleji D předmět dorozumívací dovednosti (součást IVP) Typy speciálních škol pro TP D Mateřská škola pro tělesně postižené D Základní škola pro tělesně postižené D Střední škola pro tělesně postižené D (střední odborné učiliště, odborné učiliště, praktická škola, gymnázium, ^B|řední odborná škola^^ M SPC pro žáky s tělesným postižením D budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních dovedností žáku D vývojový screening, diagnostika zrání CNS, včasná diagnostika organického poškození CNS, využití metodiky Walter Strassmeier, Portage D metodika nácviku čtení a psaní (grafomotorika, alternativní metody čtení) D speciální nácvik práce s počítačem jako prostředek komunikace a získávání informací D logopedická péče (AAK, makaton, znak do řeči, sociální čtení) D využití specifických forem terapie (arteterapie, muzikoterapie) Pomůcky ■ i i prn psarrr^-frrpgipní (tzvllroih ranný program) B D pro rozvoj manuálních dovedností ^I^tělesnoj^ýchovu a relaxac^^B Mtechnické M Wkom|HnzačníB M Pomůcky pro psaní a kreslení (tzv. trojhranný program) D Psací potřeby s přesným ergonomickým ^tvarem, usnadňující rnzv^ M Mgrafomotorikyl D speciální psací potřeby pro žáky s výrazným postižením horních končetin, D speciální psací deska s magnetickým pmvítkem nrn drŽPPPPsešitu, Hprotismykové mmn Pomůcky pro rozvoj manuálních dovedností ^^fajčky a iirohnlpomliky - nrověnM r^xtilní Mstavebnice, M D spec. upravené nůžky, l l mičkyježcJM D rehabilitační hmota Theraflex,... Pomůcky pro tělesnou výchovu a relaxaci ^^ ^Jolitanové stavebnice^^^B I I rphabilitační' míro, D kolébka na nácvik rovnováhy, McvičebrjgDadákl Technické pomůcky (usnadňující získání a uchování »informach D diktafon! II D xeroxovací tabulek D počítače!. 1 Kompenzační pomůcky D berle a hole (pomůcky k chůzi pro žáky částečně ^^pohyblivé)^^ 1 D kozičky a chodítka (pomôcky k chůzi pro žáky s ^Biorší stabilitou), 1 D dětské rehabilitační kočárky, tříkolky, g^lezítko (pro pohyb^eže na břiše) = ^^ D přenosná rampa (pro překonání několika schodu), D zvedací plošina (přístup do míst s rôznou výškou), HHtf ýta h i Dorozumívací dovednosti Předmět pro jedince Bproblémv \t =»=rečovém projevu! ^B —■—písemném projeve i ■ knmunikaciB dorozumíváni. Bstupeň i-/ hocBýdněiBIrámolBB 2. stupeň - k efektivnějšímu zvládnutí ■10 ml2 il li Obsah předmětu ^^^^^^^^^ D výuka čtení - dyslektické potíže D výuka psaní - grafomotorika, psaní kompenzačními pomůckami, pomocí Mnáčinli i'í i i n mou) W D výfTmrřeČi - l"i>arrr-^TTTmilaCG^^B Mslovn jásobaB ^^ D na základě diagnostiky odborníků Předprofesní a profesní příprava D Gymnázia pro TP mládež, střední odborné školy pro HB~PM, střeé#H=odbornéiiigiliště pPPTPMl ^B"aké možnost doqjlzet dilběžných typu šknl a ^^ ^^dborných učiliš|^Hámci intngrarn. ü D Chráněné dílny jsou určeny pro nejtíže postižené osoby. Nejsou konkurence schopné na trhu, jejich smyslem je poskytovat alespoň částečné pracovní uplatnění a možnost podílet se na pracovní rehabilitaci - vyzkoušet siHzné ippyjDrácc!, krcré mohoül vykonávat. Existují také různá soukromá zařízení, charitativní zařízení, neziskové organizace a občanská sdružené.