RVPZV příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením • V souladu se školským zákonem je pro realizaci základního vzdělávání vydán RVP ZV s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV-LMP), • Žáci, kteří z důvodu snížené úrovně rozumových schopností nemohou zvládat požadavky obsažené v RVP ZV, se vzdělávají podle této přílohy. • RVP ZV a jeho příloha jsou navzájem prostupné. RVP ZV-LMP: 1/3 - je součástí RVP ZV a představuje jeho modifikaci pro vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; - respektuje sníženou úroveň rozumových schopností žáků, jejich fyzické a pracovní možnosti a předpoklady; - vymezuje podmínky pro speciální vzdělávání žáků s LMP; - specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci s LMP dosáhnout na konci základního vzdělávání; - stanovuje cíle vzdělávání žáků s LMP; RVP ZV-LMP: 2/3 - vymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo na úrovni, kterou by si měli žáci osvojit v průběhu základního vzdělávání; - zařazuje jako součást základního vzdělávání průřezová témata; - podporuje přípravu na společenské a profesní uplatnění; - umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání a míru podpůrných opatření, s jejichž pomocí mohou žáci dosahovat výsledků, které odpovídají jejich maximálním možnostem; - stanovuje základní vzdělávací úroveň, kterou škola musí respektovat ve svém školním vzdělávacím programu. RVP ZV-LMP: 3/3 • Vzdělávací proces se přizpůsobuje úrovni psychického a fyzického rozvoje žáků. • Vzhledem k variabilitě schopností a úrovni vědomostí a dovedností je nezbytné při vzdělávání uplatňovat přístupy odpovídající vývojovým a osobnostním specifikům žáků za přispění podpůrných opatření. • Rámcový vzdělávací program musí odpovídat nejnovějším poznatkům pedagogiky a psychologie o účinných metodách a organizačním uspořádání vzdělávání přiměřeně věku a rozvoji vzdělávaného. Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením Speciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno: - formou individuální integrace ve třídách základní školy nebo školy určené pro žáky s jiným druhem postižení podle individuálního vzdělávacího plánu - formou skupinové integrace ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo speciální škole pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení - v základní škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením Základní vzdělávání na 1. stupni Dítě s lehkým mentálním postižením dosahuje školní zralosti v pozdějším věku, než je tomu u ostatní populace. Dané skutečnosti je přizpůsobeno i vzdělávání na 1. stupni ZŠ, především v 1 období (1. - 3. ročník). Většina dětí s lehkým mentálním postižením je opožděná z hlediska sociálního, psychického a fyzického vývoje. Přechod z rodinné péče nebo předškolního vzdělávání musí být pozvolný a postupný. Je třeba přistupovat ke každému žákovi individuálně, respektovat jeho možnosti a pozitivně hodnotit každý pokrok v rozvoji jeho osobnosti. V tomto období je hlavním úkolem adaptace žáků na nové prostředí, nový styl práce a upevňování základních hygienických návyků a vytváření sociálních návyků. Základní vzdělávání na 2. stupni • je zaměřeno na získávání vědomostí, rozvíjení dovedností a návyků, které žáci mohou využít ke zvýšení kvality osobního života včetně profesního uplatnění. Větší důraz na rozvíjení sociálních a komunikačních schopností a na vytváření praktických dovedností. • Program je koncipován tak, aby žáci v různém pásmu lehkého mentálního postižení mohli dosáhnout co nejvyšší možné úrovně osobnostních kvalit, za podpory speciálně vzdělávacích metod a díky vyváženému působení na jejich rozvoj v oblasti kognitivní, sociální, emocionální i volní. • Pro vzdělávání je třeba vytvořit optimální podmínky, které vyžadují především přátelskou atmosféru a takové pracovní klima, aby žáci školu rádi navštěvovali, nebáli se případných neúspěchů a v rámci svých možností dosáhli základního vzdělání. Cíle základního vzdělávání 1/2 • Umožnit žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení • Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů • Vést žáky k všestranné a účinné komunikaci • Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých • Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako samostatné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti Cíle základního vzdělávání 2/2 • Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí i k přírodě • Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný • Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi • Pomáhat žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Klíčové kompetence • Smyslem a cílem vzdělávání žáků s LMP je jejich vybavení souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a umožní jim efektivně a odpovídajícím způsobem jednat v různých situacích. • Osvojování klíčových kompetencí je proces dlouhodobý a složitý a postupně se vytváří v průběhu života. • Úroveň klíčových kompetencí, které žáci dosáhnou na konci základního vzdělávání, nelze ještě považovat za konečnou, ale získané klíčové kompetence tvoří důležitý základ pro celoživotní učení žáka, jeho vstup do života a do pracovního procesu. • Kladen důraz především na klíčové kompetence pracovní, sociální a personální a komunikativní. Klíčové kompetence Klíčové kompetence = soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti > Kompetence k učení > Kompetence k řešení problémů > Kompetence komunikativní > Kompetence sociální a personální > Kompetence občanské > Kompetence pracovní Kompetence k učení Na konci základního vzdělávání žák: - využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky, - pracuje s učebnicemi, učebními materiály a učebními pomůckami, - poznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení, - používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí, - dokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě - chápe obecně používané termíny, znaky a symboly, - uvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním. Kompetence k řešení problémů Na konci základního vzdělávání žák: - vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení, - řeší samostatně běžné životní situace a přiměřeně ke svým možnostem překonává životní překážky, - přijímá důsledky svých rozhodnutí, - nenechá se při řešení problému odradit nezdarem, - dokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a řídí sejí, - dokáže přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby. Kompetence komunikativní Na konci základního vzdělávání žák: - vyjadřuje se srozumitelně v ústním projevu a umí vést dialog - rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje - využívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům, záznamům a obrazovým materiálům - zvládá jednoduchou formu písemné komunikace - vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor - využívá pro komunikaci běžné informační a komunikační prostředky - využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi Kompetence sociální a personální Na konci základního vzdělávání žák: - posiluje své sebevědomí na základě poznání a pochopení vlastní osoby - má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti - respektuje pravidla práce v týmu a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce - rozpoznává nevhodné a rizikové chování, uvědomuje si jeho možné důsledky - navazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi a snaží se upevňovat dobré mezilidské vztahy - posiluje sociální chování a sebeovládání, je vnímavý k potřebám starých, nemocných a postižených lidí - uvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby Kompetence občanské Na konci základního vzdělávání žák: - zná základní práva a povinnosti občanů, respektuje společenské normy a pravidla soužití - zvládá běžnou komunikaci s úřady - chápe nebezpečí rasizmu a xenofóbie - chrání své zdraví, uvědomuje si význam zdravého životního stylu, podílí se na ochraně životního prostředí - dokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy Kompetence pracovní Na konci základního vzdělávání žák: - zvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci - má vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem - dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech - pracuje podle daného pracovního postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché technické dokumentaci - e schopen pracovní výdrže, koncentrace na pracovní výkon a eho dokončení - reálně posoudí výsledek své práce i práce ostatních - má konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí - využívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění Vzdělávací oblasti RVP ZV Jazyk a jazyková komunikace (český jazyk a literatura a cizí jazyk) Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost (dějepis, výchova k občanství) Člověk a příroda (fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis) Umění a kultura (hudební výchova, výtvarná výchova) Člověk a zdraví (výchova ke zdraví, tělesná výchova) Člověk a svět práce • Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů je přizpůsoben schopnostem a možnostem žáků a tvoří očekávané výstupy a učivo na 1. a 2. stupni základního vzdělávání. • Očekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené a využitelné v běžném životě. Vymezují předpokládanou způsobilost využívat osvojené učivo k získávání klíčových kompetencí. Na rozdíl od RVP ZVjsou v RVP ZV-LMP formulovány odlišně, neboť není možné předem předvídat ani definovat, co je žák s lehkým mentálním postižením schopen v určitém věku zvládnout tak, aby daný výstup byl ověřitelný. Proto mají očekávané výstupy v RVP ZV-LMP podmínečnou formulaci a vyjadřují záměr pedagogického působení. • Učivo v RVP ZV-LMP je v rozsahu, který odpovídá snížené rozumové kapacitě žáků. Je strukturováno do jednotlivých tematických okruhů (témat, činností) a je chápáno jako prostředek k dosažení očekávaných výstupů. Učivo takto vymezené je doporučeno školám k dalšímu rozpracování do jednotlivých ročníků nebo delších časových úseků. Na úrovni ŠVP se učivo stává závazné.