SEMINÁŘ PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Výchova, výchovný styl Výchova  Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace)  Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích  Vztah výchova – působení prostředí je nejednoznačný v obou směrech (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory  Obousměrný proces  (vztah vychovavájící – vychovávaný; problematika očekávání);  př. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče)  Aktuální otázky  relativizace autorit,  problémové chování atp. Řešené otázky - např.  Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod?  Jaké jsou účinky odměn a trestů?  Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů?  Za jakých podmínek funguje persuaze?  Jak funguje účinek sociálních modelů?  Jaký účinek mají různé druhy činností?  Lze formulovat obecnější modely výchovy?  Jak pozitivně ovlivňovat osobnost?  atd. Hlavní témata  Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným  Pedagogický takt, UPV  Kladení požadavků a kontrola jejich plnění  Přiměřenost, pravidelnost  Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje)  Slovní působení  Osobní příklad, sociální vzor  Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...)  Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity)  Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy  Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů  Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným  Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných  Události a změny v nejbližším okolí dítěte  Sociokulturní podmínky Styl výchovy  známý též i jako způsob výchovy  je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně  zdůraznění významných částí v. procesu:  Emoční vztahy  Způsob komunikace  Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly Autoři (velmi redukovaný výběr ;)  K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (…)  J. Čáp Tradiční dělení (Lewin)  Autokratické (autoritativní, dominantní vedení)  Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu  Slabé vedení (liberální vedení, výchova)  Minimální řízení, absence vedení, kontroly  Sociálně integrační (integrativní, demokratické)  Velká redukce; pozor na vymezení!!!  Původní studie vycházela z prostředí pruských kadetních škol (trochu jiná míra autoritativního vedení) Model dvou dimenzí (Eysenck)  Dimenze emočního vztahu k dítěti  (láska, kladný postoj – nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující)  Dimenze řízení  (autonomie, minimální řízení – přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp)  Chování v jednotlivé situaci  Zobecnění na interakci určitého druhu  Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...)  Kombinování – komplexní charakteristika  Kombinací emoc. vztahu – rodina jako celek  Nejobecnější – zařazení do polí  Způsob výchovy má širší (pedagogické, společenskohistorické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Partner / partnerka Já 3 2 1 3 2 1 ano zčásti ne Při výchově syna ano zčásti ne 1. Mám opravdový zájem o to, co dělá. 2. Často mu vyčítám, že mne zklamal. 3. Podrobně určuji, jak má co dělat. 4. Nechávám jej dělat, co jej baví, i když by měl pomáhat při domácích pracích. 5. Jednám s ním přátelsky. 6. Většinou si přeji, aby mi dal pokoj se svými problémy. 7. Chci vždy přesně vědět, co a jak dělá. 8. Velmi málo kontroluji splnění příkazů a dodržování zákazů. 9. Považuji za důležité vše, co jej zajímá a co má rád. 10.Často mu říkám, že je nevděčný syn. 11. Očekávám, že vždy okamžitě poslechne. 12. Často se mu podaří mne umluvit a tak se vyhnout povinnosti nebo trestu. 13. Beru vážně jeho názory a přání. 14. Říkám často o některém dítěti nebo o jeho sourozenci, že je lepší než on. 15. Snažím se rozhodovat za něj. 16. Často si může dělat, co chce. 17. Často se spolu smějeme a máme dobrou náladu. 18. Chovám se k němu spíš chladně. Další souvislosti - např.:  Deprivace a subdeprivace (Matějček)  Attachement (Bowlby)  Rodičovský postoj (+/-)  Interakce s dítětem  Základní důvěra ke světu (Ericson)  Klima ve skupině  Vztah k lidem