Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea. Úvod V rámci standardu základního vzdělávání (čj. 20819/95-26) a rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání jsou pro 2. stupeň ZŠ definovány oblasti pracovních činností a technologií zahrnující široké spektrum technických oborů. Témata: - práce s technickými materiály (kovy, plasty, dřevo) - základní technologie k jejich opracování, - konstruování a grafická komunikace, - provoz a údržba domácnosti, - práce s laboratorní nebo digitální technikou. Technické vzdělávání K hlubšímu pochopení technických témat je třeba se zaměřit na obory s nimi související (strojírenství, elektrotechnika, apod.) a vhodnou formou výuky přispět k jejich popularizaci. • Kromě základních znalostí o obsahu jednotlivých oborů a novinek s nimi souvisejícími, je třeba technické obory chápat jako základ pokroku. • Vyzdvihnout jejich nezastupitelné místo v moderní lidské společnosti. Technické vzdělávání • Zlepšení prezentačních dovednosti budoucích učitelů technické a informační výchovy. • Seznámení studentů s významnými objevy v historii vědy a techniky a současným stavem technických oborů, novými poznatky a objevy. Osobnost učitele: jsou na ni kladeny stále vyšší požadavky; především v oblasti vzdělávání, adaptibility, práce s informacemi (odborná literatura, výpočetní technika apod.). S rozvojem vědy a techniky narůstají požadavky na modernizaci a racionalizaci vyučovacích forem, metod a materiálních vyučovacích prostředků. Vyučovací prostředky Materiální vyučovací prostředky lze dělit do dvou skupin: • technická zařízení (didaktická technika), • učební pomůcky. • K podpoření zájmu o technická témata mohou sloužit i exkurze. Exkurzi lze považovat za vyučovací formu. Je vhodným doplněním teoretické, experimentální a praktické výuky. Exkurze Exkurze by měla obsahovat tyto tři části: • přípravná část: seznámení s cílem exkurze; • vlastní exkurze; • hodnocení, případně písemné shrnutí. • Exkurze může být orientována na výrobní prostředky, technologie, do výrobního podniku, na návštěvu technického muzea nebo jiných organizovaných akcí technického charakteru. Technické muzeum Technická muzea: - v ČR (Technické muzeum v Brně, Národní technické muzeum (Praha), ..), - v zahraničí (Technické muzeum Vídeň, Technické muzeum Mnichov, ..). • Technické muzeum Technické muzeum v Brně: http://www.technicalmuseum.cz/ Národní technické muzeum: http://www.ntm.cz/cs/ program pro školy – pracovní listy Závěr Literatura: [1] Friedmann, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. [2] Paturi, F. Kronika techniky. Praha: Fortuna, 1993. [3] Kričfalušijová, A. Historie techniky. Úvaly u Prahy: ALBRA, 1997. [4] http://www.ped.muni.cz/wtech/elearning/ttv.pdf