1 Pozorování Seminář k pedagogické diagnostice Definice pozorování Co je pozorování, jaký je jeho cíl a k čemu směřuje? Pozorování je proces systematického sledování a zaznamenávání projevů dítěte (žáka, učitele,…) s cílem rozhodnout o dalším optimálním postupu. Směřuje k odhalení podstatných souvislostí a vztahů. Jaké druhy pozorování rozlišujeme? délka pozorování koho pozorujeme účast při pozorování počet pozorovaných osob zaměřenost pozorování zásahy do pozorování připravenost pozorování Proces pozorování stanovit cíl a předmět pozorování (proč, co, kdo) stanovit podmínky a délku pozorování (kde, kdy) zvolit způsob záznamu pozorování (jak) pozorování, záznam výsledků analýza získaných záznamů interpretace výsledků, formulace diagnózy, edukativních opatření, prognózy sebereflexe diagnostické činnosti (jak lépe) Co můžeme pozorovat? projevy žáka, které jsou vidět, slyšet, můžeme je měřit sledujeme činnost žáka, jeho chování a to vše vyhodnocujeme viz pracovní list Žák jako předmět pozorování Techniky pozorování pedagogický deník pozorovací archy pozorovací systémy protokol záznam o žákovi rating (pozorovací škály) podrobněji v souboru pdf. Techniky pozorování 2 Kde se dozvím víc o pozorování? Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a IVP. Praha : Portál, 2001, s. 28–30. Tomanová, D. Úvod do pedagogické diagnostiky v MŠ. Olomouc : UP, 2006, s. 32–46. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 33–38.