1 Seminář k pedagogické diagnostice škála všech učebních zadání, které od žáků vyžadují kognitivní řešení nesmí být ojedinělé nebo náhodně seskupené vytváření programových souborů úloh od jednoduchých ke složitým od algoritmických k tvořivým jsou podřízeny výukovému cíli pronikají celým vyučovacím procesem jsou jen jednou ze složek vyučovacího procesu jsou zadávány úlohy se vzrůstající náročností vycházejí z výukového cíle a pomáhají ho plnit, jejich pomocí je cíl ověřitelný Učební úlohy jsou většinou tříděny podle kognitivní náročnosti myšlenkových operací, které jsou potřebné k jejich řešení. Které myšlenkové operace známe? např. analýza, syntéza, komparace, kategorizace, indukce, dedukce, interpretace, transformace, verifikace, atd. Taxonomie učebních úloh dle Blooma Revidovaná taxonomie učebních úloh dle Blooma Taxonomie učebních úloh dle Tollingerové znalosti porozumění aplikace analýza syntéza hodnocení 2 zapamatování znalost porozumění aplikace analýza hodnocení tvořivost Úlohy vyžadující 1. pamětní reprodukci poznatků 2. jednoduché myšlenkové operace s poznatky 3. složité myšlenkové operace s poznatky 4. vyžadující sdělení poznatků 5. vyžadující tvořivé myšlení Úkol: stáhněte si soubor Tollingerova.pdf, pročtěte si podrobné třídění kategorií, a pokuste se rozřadit slovesa (která jsou součástí souboru) do připravené tabulky. Co se dá z vyplněné tabulky vyčíst? Jak asi výuka vypadala? Jak bychom slovesa klasifikovali dle Blooma? Možné řešení je na dalších slidech. Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 238–336. Tollingerová, D. Úvod do teorie a praxe programované výuky a výcviku. Odborná výchova, 21, 1970/71, č. 5. BLOOM, B.S.(Ed.). Taxonomy of Educational Objectives, The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York : David McKay, 1956. BYČKOVSKÝ, P.; KOTÁSEK, J. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 3, s. 227-242.