11.10.2010 1 Seminář k pedagogické diagnostice 11. října 2010 poznávání osobnosti žáka, podmínky vývoje žáka, hodnocení výsledků výchovy a vzdělávání Povaha chyb při diagnostikování • Uveďte příklady chyb • kognitivního charakteru • afektivního charakteru neúplnost informací obecnost závěrů a opatření, nejsme konkrétní pouhý výčet symptomů, opomíjíme příčiny a opatření záměna projevů a příčin urychlené závěry a předsudky nemáme stanovena kritéria hodnocení percepční stereotypy (chyby v posuzování) Haló efekt Pygmalion efekt Golem efekt efekt novosti logická chyba efekt shovívavosti chyba centrální tendence předsudky Podrobněji viz Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998, s. 102 Charakterizujte uvedené percepční stereotypy a uveďte, jaké jsou jejich projevy ve škole: poznávání žáka je dlouhodobý proces přistupovat k diagnostice komplexně spolupracovat s ostatními hledat příčiny sledovaného jevu dodržovat hledisko individuálního přístupu navrhnout pedagogickou intervenci Dvořáková, M. Diagnostika vnitřních podmínek výuky. In Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 189 – 190. Gavora, P. Diagnostikovania a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In Kolláriková, Z.; Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 11 – 13. Swierkoszová, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : OU, 2004, s. 25. 11.10.2010 2 = postupy vedoucí ke stanovení diagnózy 4 skupiny diagnostických metod diagnostické metody zaměřené na žáka diagnostické metody zaměřené na skupinu, žáků, třídu diagnostické metody zaměřené na posuzování výchovně vzdělávací práce učitelů, školy, rodičů metody autodiagnostické zkoušky (ústní, písemné) analýza úkolů a výkonů žáka analýza výsledků činnosti didaktické testy rozhovor pozorování dotazník anamnestické metody studium pedagogické dokumentace sociometrické metody Navrhněte, jakými metodami diagnostikovat jednotlivé oblasti. Pokuste se navrhnout více metod. Dvořáková, M. Diagnostika vnitřních podmínek výuky. In Kalhous, Z.; Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s. 185 – 233. Gavora, P. Diagnostikovania a hodnotenie žiaka vo vyučovaní. In Kolláriková, Z.; Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001. Spáčilová, H. Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc : UP, 2003, s. 27 – 56. Swierkoszová, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : OU, 2004, s. 33 – 54. Hrabal, V.; Hrabal, V. Diagnostika. Praha : Karolinum, 2004, s. 45 – 70 (103).