Z historie výchovy čtenáře Výchova čtenářů v 19. století n Negativa: ¨ Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka ¨ Ustálená podoba hodin čtení – uvedení do tématu, nácvik techniky čtení a stereotypní, samoúčelný rozbor po větách nebo odstavcích, pamětní osvojení, mravoučené zakončení + mluvnická a pravopisná cvičení ¨ Dokonce: myšlenky o škodlivosti čtení, znepokojení nadměrnou četbou n Pozitiva (2. pol. 19. století): ¨ Kritika praxe v pedagogických časopisech ¨ Vznik školních knihoven + otázky samostatné četby žáků ¨ Hnutí za estetickou výchovu – odmítnutí utilitárně didaktického přístupu k literatuře (literatura = jeden ze základních prostředků estetické výchovy) ¨ Vznik tzv. folkórního programu n Čítanky v 19. století: ¨ Nejprve: překlady a adaptace z němčiny, cvičebnice čtení, mravoučný, didaktický charakter ¨ 2. čtvrtina 19. století: K. A. Vinařický – slabikáře a čítanky … počátek původní české čítankové tradice, přihlédnutí k psychice dítěte (X ostatní produkce té doby) ¨ 2. polovina 19. století: čítanka = jediný základ vzdělání (nahrazovala neexistující učebnice naukových předmětů) ¨ Konec století: názory o potřebě literárních kvalit textů v čítankách (ale: neutěšený stav LPM samé) n První čítanka kvalitních literárních ukázek: J. Kožíšek a J. Tůma: RÁNO (1919-1922) Pojetí čítanky jako souboru umělecky hodnotných textů. Na Kožíškovu koncepci navázali další autoři čítanek (Mužík, Sulík, Pražák, Keprta …) Reformní snahy 20. a 30. let 20. století n Nové pojetí výchovy čtenáře: zdůraznění pozitivního a aktivního vztahu k literárnímu textu. n Např. vedení k: ¨ uvědomělému čtení, ¨ vyjádření vlastního postoje k textu, ¨ vyhledávání informací, ¨ domýšlení příběhu, ¨ srovnávání čteného s vlastní zkušeností apod. n Názory na čítanky v této době: ¨ Důležitá je především jejich literární hodnota. ¨ Kritika podceňování dětského čtenáře. (Kvalitní literatura již existovala v daleko větší míře. – X předchozímu období) ¨ Ale také: odmítání čítanek a preferování čtení celých knih. Výchova čtenáře v 50. letech 20. století n Jednostranná orientace výchovy čtenáře na výchovu světonázorovou. n V čítankách výrazná schematičnost, tendenčnost, redukce zahraniční literatury. n Opět spojování čtení s věcným učením. Výchova čtenáře v 60. letech 20. století n Rozvoj literárněvýchovné teorie. n Snahy o terminologické sblížení metodické teorie, literární vědy (oživených strukturalistických přístupů) a komunikační teorie pojem interpretace n Pojetí cílů LV: estetickovýchovný charakter, recepční podstata – literární komunikace … n V této době: kořeny dnešního pojetí předmětu. n V kurikulu (osnovách) se tyto tendence výrazněji projevily v polovině 70. let. Výchova čtenáře v 70. a 80. letech n Pokračuje rozvíjení přístupů započatých v 60. letech. n Z autorů literárněvýchovné teorie: ¨ O. Chaloupka, S. Cenek, J. Plch, V. Obert, J. Kopál n Čítanky v 70. a 80. letech: ¨ Postupné rozšiřování spektra národních literatur, autoři nové generace. ¨ Méně zatížené snahou o světonázorovou výchovu. Výchova čtenáře po roce 1990 n Literárněvýchovná teorie nadále navazuje především na osvědčené strukturalistické přístupy v interpretaci textů, spíše okrajově přijímá i další podněty z oblasti literární vědy (např. recepční estetiky, teorie fikčních světů). ¨ Z autorů publikací zaměřených na výchovu čtenáře: V. Obert, J. Toman, V. Vařejková, O. Chaloupka, L. Lederbuchová n Další kontext výchovy čtenáře v současnosti: ¨ Otázky rozvíjení čtenářské gramotnosti (výzkumy PISA, PIRLS). ¨ Výzkumy čtenářství dětí a mládeže (Gabal – Helšusová, Trávníček). ¨ Podpora individuálního čtenářství – akce knihoven, škol a dalších institucí (např. projekt Rosteme s knihou). ¨ Nabídka informací z oblasti nové literatury pro děti a mládež – tištěná periodika, webové portály, nabídky nakladatelství …