Integrovaná výuka na téma první pomoci autorky : Romana Patáková Lenka Jakubcová Lucie Christianová Umím si poradit JÁ A MŮJ SVĚT 1. Co už vím a co se dnes naučím? Zopakujeme si společně s dětmi v kruhu to, co už víme – lidské tělo se skládá z … - co je to zdraví... - co je to úraz a kdy se mi může stát... Upřesníme dětem téma dnešní integrované výuky – budeme se věnovat první pomoci, což je důležité, protože se nám všem může stát, že budeme potřebovat první pomoc od někoho jiného.... - ptáme se dětí - jestli už někdy takovou situaci zažili - zda už se jim někdy stal úraz - jestli někdy vyděli člověka v bezvědomí …..... Společně si vysvětlíme pojem první pomoc. Pozor ! Výuku přizpůsobíme věku dětí ! 2. Co vše se může stát? Pojmenujeme si společně stavy, při kterých je nutné podat první pomoc a diskutujeme se žáky o možných příčinách poranění: - popálení - opaření - odřenina - dušení - tonutí - úraz elektric. proudem - zlomenina - poranění hlavy - krvácení - zástava dechu a tepu - bezvědomí , šok - pokousání zvířetem 3. Jak poznám, když je ohrožen život a jak ho mohu zachránit? - práce na PC s interaktivní Příručkou první pomoci na internetové adrese http://deti.zachranny-kruh.cz/ - zaměříme se na stavy bezprostředně ohrožující život a na resuscitaci. Následně by v nejbližších dnech měla proběhnout beseda se záchranáři s praktickou výukou první pomoci pod jejich vedením (nácvik masáže srdce, umělého dýchání, nácvik zotavovací polohy, atd.) 4. Na koho se obrátit o pomoc? Vysvětlíme, koho v mimořádných situacích zavolat (vysvětlím dětem co to je) a jak postupovat: - nejdříve zjistit , co se stalo - snažit se jednat rozvážně, i když je to v takové situaci těžké - pokud je blízko dospělý, požádám ho o pomoc - pokud mám u sebe mobilní telefon, zavolám na tísňovou linku - pokud u sebe nemám telefon, vždy se snažím co nejrychleji přivolat pomoc - pokusím se poskytnout první pomoc a vyčkám do příjezdu záchranářů Tísňové volání - toto volání je bezplatné! 155 – záchranka - pomůcka pro zapamatování – na konci je 5 jako vozíček 158 – policie – voláme nejen když je ohrožen něčí majetek či život, ale také, když jsme svědky dopravní nehody - pomůcka pro zapamatování – na konci je 8 jako pouta 150 – hasiči - pomůcka pro zapamatování – na konci je 0 jako rybníček 112 – můžeme zavolat při jakékoli mimořádné situaci Na těchto linkách je vyškolený člověk a i když si číslo spletete, vždy vám pomůže a vaši zprávu předá tam, kam patří. Nejdůležitější je chtít pomoci! Ale pozor! Tísňové linky tu nejsou pro naši zábavu a voláme na ně pouze v případě opravdové nouze! Co je důležité říct? Co sdělím do telefonu při tísňovém volání: - své jméno a příjmení - číslo telefonu, ze kterého volám – kdyby mi potřebovali zavolat zpět (pamatuj si – zavěs telefon až poté, co zavěsí záchranář , nikdy nezavěšuj první!) - co se stalo, počet zraněných - kde se to stalo – pokud vím přesně, sdělím adresu - upřesním místo - u vody , v lese, u školy, na silnici, u kostela , atd. - zeptám se operátora na radu při poskytování první pomoci- postupuji podle toho, co mi řekl až do příjezdu záchranářů 4. Nácvik tísňového volání Modelová situace – žák jde za dveře, zbytek žáků a učitel připraví a zinscenují modelovou situaci ohrožení života, žák se vrátí do třídy a zkusí zareagovat – jak by ohlásil situaci na tísňovou linku ( lze nacvičovat i v terénu při vycházce). Společně si rozebereme, co bylo správně, co špatně. JAZYK ČESKÝ – LITERATURA Činnost - práce s textem z knihy Jana a Dana aneb Když holky mají za ušima od Věry Řeháčkové Pomůcka – text z výše uvedené knihy , kapitola Sníh nepřináší jen radost 1. Hlasité čtení – učitel vyvolává postupně jednotlivé žáky, kteří se střídají ve čtení textu 2. ověření porozumění textu pomocí otázek · Proč myslíte, že se kapitola jmenuje Sníh nepřináší jen radost? · Dokázali byste v několika větách říct, co se v příběhu stalo? · Zažil jste někdo něco podobného? · Co byste dokázali říct o hlavních hrdinkách příběhu? Jaké měly podle Vás vlastnosti? · Vyhledej odstavec, kde je popisováno, jak děvčata prováděla umělé dýchání. · Myslíte, že se zachovali správně? · Co byste v jejich případě dělali vy? · Co by se podle Vás stalo, kdyby děvčata utekla bez pomoci? · Víš co to znamená, když má někdo zraněnou páteř? 3. Práce s jazykovými prostředky · vysvětli význam slova hudrovali · pokus se slovo hudrovali nahradit jiným slovem tak, aby se nezměnil význam věty · vysvětli, co to znamená , když ti „strach svírá hrdlo“ · jak jinak lze nazvat vůz první pomoci? 4. Společně si zopakujeme co už víme o první pomoci MATEMATIKA 1. Práce na tabuli – předem si připravíme 3 sloupečky příkladů na zopakování násobilky: 8 : 8 = ____ 6 : 6 = ____ 7 : 7 = _____ 40 : 8 = ____ 30 : 6 = ____ 15 : 3 = _____ 48 : 6 = ____ 6 . 0 = ____ 35 : 7 = _____ 2. Výsledky v rámečcích by měly čtené se shora být telefonními čísly na linky tísňového volání. Celá třída si společně zopakuje kterým číslem se dovolám na jakou linku. 3. Počítání slovních úloh: Petr má 8 let a právě si zlomil ruku. „ Nic si z toho nedělej“ řekl mu tatínek, „ taky jsem si zlomil ruku a to když jsem měl 3x tolik let, co je tobě dnes.“ Kolik bylo tatínkovi let, když si zlomil ruku? V lékárničce byly 2 balení náplastí po 8 náplastech, 3 balení po 6 náplastech a 2 balení po 2 náplastech. Kolik bylo v lékárně celkem náplastí? V ulici za školou právě hoří. Přijela jedna sanitka se třemi záchranáři. Už jsou tu také dvě hasičská auta a v každém z nich jsou čtyři hasiči. Přijelo jedno policejní auto se dvěma policisty. Kolik na místo celkem dojelo osob ze všech záchraných složek? 4) Práce s obrázkem – skládání částí obrázku do celku podle výsledku početních operací. Aktivita je určena na procvičení dělení. Děti pracují samostatně, následuje kontrola učitelem. VÝTVARNÁ VÝCHOVA · motivace k práci písní SPRÁVNÁ ČÍSLA ZNÁT Sluchátko a deset čísel telefon je dobrý přítel a když ti má pomáhat, musíš správná čísla znát. Když je někde kouře mnoho a plameny šlehaj z toho číslo hasičů máš znát, zavolej stopadesát. Policie, když je třeba, v seznamu nemusíš hledat, zavoláš za chviličku stopadesátosmičku. Když potřeba je pomoci při úrazu, při nemoci, záchranka je tady hned, volej stopadesátpět. · výtvarná technika: vosková rezerva ( kresba voskovkou, hotový obrázek plošně přetřeme jedím zvoeným barevným odstínem vodovou barvou · pomůcky: voskovky ( olejové), vodové barvy, štětce, výkres A4 · postup – společný zpěv písně ( naučené z hodiny hudební výchovy) - seznámím žáky s tématem práce – První pomoc - žáci si vylosují lístky s konkrétním tématickým úkolem ( podle počtu žáků můžeme použít stejné téma pro dva nebo tři žáky) · kresba olejovými voskovkami - malba vodovými barvami - výstava prací, společná diskuze nad tématy a současně opakování důležitých pojmů v oblasti první pomoci HASIČI 150 POLICIE 158 ZÁCHRANÁ SLUŽBA 155 TONUTÍ ÚRAZ ELEKTRICKÝM PROUDEM ZLOMENINY CHODEC V DOPRAVNÍM PROVOZU OTRAVA - JEDY, TOXICKÉ LÁTKY CYKLISTIKA - NEHODY PÁDY Z VÝŠKY KRVÁCENÍ AUTOSEDAČKY, BEZPEČNOSTNÍ PÁSY POŽÁR POPÁLENINY OPAKOVÁNÍ – PRACOVNÍ LIST 1. Vyber - zakroužkuj, která vozidla patří k záchranářům: autobus policejní vůz sanitka hasičské auto vlak kolo traktor náklaďák bagr 2. Zakroužkuj správná telefonní čísla první pomoci: 255 112 158 058 108 150 155 3. Napiš zranění nebo nemoc, která vyžaduje volat tísňovou linku (minimálně tři): _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 4. Vysvětli – nakresli pomůcky pro zapamatování si důležitých telefonních čísel: 150 155 158 5. Označ čísly správný postup při tísňovém volání: - upřesním místo, kde se nehoda stala · sdělím číslo telefonu, ze kterého volám · popíšu, co se stalo · sdělím své jméno a příjmení 6) Spoj obrázky se správnými čísly: 155 150 158 Použité zdroje: · http://www.cervenykriz.eu/cz · www.detskestranky.cz · http://www.zachranny-kruh.cz/