Projekt – sport pro všechny Cíl projektu ü Dát dětem jiné aktivity než nabízí počítač a televize. ü Zvýšit fyzickou vybavenost dětí. ü Docílit uvědomění, že bez pohybu se neobejdeme. Když shrneme všechny cíle, vyjdou tři zásadní body, které jsem uvedl v prezentaci a na začátku textu. Kdybych však byl nucen napsat pouze jeden hlavní cíl šlo by o to, aby si děti sport oblíbili, stal se součástí jejich životů a měli z pohybu radost. To, že jim prospívá a že ho potřebují je zřejmé. Zařazení projektu na naší ZŠ 1. V rámci ŠVP je na druhém stupni rozšířená výuka tělesné výchovy o 1 hodinu týdně, z původních dvou na tři. Při plánování a sestavování ŠVP jsme navýšili právě hodiny tělocviku, což nám koncepce RVP umožňovala. Tato hodina má být využita jako částečně teoretická – výchova ke zdraví, ale především jako hodina zaměřená na posilovací a protahovací cvičení. Nesmíme opomenout i další aktivity, jako cyklistika, bruslení, turistika a lyžování. Tyto aktivity jsou časově náročnější, proto se občas výuka spojuje a probíhá např. jako dvě hodiny jednou za dva týdny. Na prvním stupni supluje přidanou hodinu tělocviku plavání i mimo třetí ročník, kde je plavání povinné. Plavání pro nás zařizuje ZŠ ve Žďáře nad Sázavou. 2. Škola každoročně vypisuje 3-5 dobrovolných kroužků s pohybovou aktivitou. 3. Součástí projektu je i zařazení 3 – 5 sportovních kroužků. Kroužek florbalu I., II.* Kroužek fotbalu I., II.* Kroužek sportovních her I., II., III., IV. * Taneční kroužek I., II.* Kroužek stolního tenisu Plánujeme rozšíření o atletický kroužek a aerobic. * rozdělení podle věku I.,II. – první a druhý stupeň I., II., III., IV. – předškoláci, 1. a 2. třída, 3. – 5. třída, druhý stupeň Při realizaci kroužků nám pomáhají i DDM v Polné a ve Žďáru nad Sázavou. To znamená, že některé kroužky, např. taneční, vedou pracovníci DDM. Dále je pomoc materiální a částečně finanční. Jsem moc rád, že projekt zatím funguje i z návazností na další aktivity v obci a TJ. Ve Zhoři se hraje okresní soutěž volejbalu a stolního tenisu krajská soutěž florbalu. TJ Nadějov vychovává mladé fotbalisty. Doufám, že spolupráce bude pokračovat a děti budou mít z pohybu radost. Doufejme, že se sportu bude v budoucnu věnovat stále větší počet dětí. Příloha – výňatek z ŠVP VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A ZDRAVÍ Vzdělávací obor: Tělesná výchova (na 2. st. ještě Výchova ke zdraví) Vyučovací předmět: Tělesná výchova (TV) Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu Předmět Tělesná výchova má časovou dotaci 2 hodiny týdně v 1. - 6. ročníku. Od 7. do 9. ročníku je vyučován v tříhodinové týdenní dotaci z důvodu zařazení vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Cílem Tělesné výchovy je v prvním období podnítit zájem dětí o spontánní pohybové činnosti, motivovat je k pohybu, naučit je základům hygieny a bezpečnému chování a pěstovat v nich smysl pro fair play. Ve 4. a 5. ročníku je snahou dovést žáky k řízené pohybové činnosti jako k prostředku posílení tělesné i duševní zdatnosti, ke schopnosti se dle svých možností zdokonalovat a ohodnotit svou pohybovou úroveň. Očekávané výstupy druhého stupně se obsahově příliš neliší od prvního stupně. Zvyšují se pouze nároky a učivo je probíráno více do hloubky se širší a podrobnější metodickou průpravou. Závazné výstupy z prvního stupně jsou učitelem, který přebírá ročník na druhém stupni, prověřeny a v případě potřeby znovu nacvičeny.Učivo je na druhém stupni děleno na základní (závazné), které je nabídnuto všem žákům a učivo rozšiřující (nezávazné), které je určeno pro žáky s vyšší pohybovou úrovní. Tělesná výchova je v sedmém ročníku doplněna o lyžařský výcvik, jehož cílem je žáky seznámit s podmínkami, chováním a bezpečností na horách, se základní lyžařskou průpravou a zároveň také s údržbou lyží a jejich přípravou před použitím. Vzdělávací obor Tělesná výchova se zaměřuje na poznání vlastních pohybových možností a zájmů a na poznání pohybových činností, které podporují tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Při osvojování pohybových dovedností a zdatnosti je upřednostněn pozitivní žákův prožitek z pohybu a z komunikace nad výsledným výkonem. Vzdělávací obor Výchova ke zdraví se zaměřuje na to, aby žáci poznávali sami sebe, aby pochopili hodnotu zdraví, smysl zdravotní prevence. Žáci jsou seznámeni s různým nebezpečím, které ohrožuje zdraví a se základními návyky, které napomáhají napravovat či předcházet možným zdravotním problémům vzniklým z nedostatku pohybu, nesprávným cvičením či špatnou životosprávou. V této vzdělávací oblasti je kladen důraz na praktické dovednosti a zautomatizované návyky zdravého způsobu života, čemuž je přizpůsoben i celý chod školy. Tato oblast probíhá v souladu s věkem žáků a jejich individuálními dispozicemi, zároveň se prolíná i do ostatních předmětů jako je např. Občanská výchova a Přírodopis. Výchovné a vzdělávací strategie Výchovné a vzdělávací postupy, které v Tělesné výchově směřují k utváření klíčových kompetencí: Kompetence k učení o pestrou nabídkou rozvíjíme pohybové schopnosti a kladný vztah k pohybu o učíme žáky používat obecně platné termíny a sportovní názvosloví Kompetence k řešení problémů o vedeme žáky ke kritickému hodnocení vlastního výkonu i výkonu ostatních o citlivým přístupem se snažíme eliminovat negativní dopad případného neúspěchu o učíme žáky vést si záznamy o svých výkonech, sledovat svá zlepšení (každý žák má kartu, kam si zapisuje své výkony, které po určitém časovém období vyhodnotí) Kompetence komunikativní o vedeme žáky ke komunikaci v týmu při pohybových hrách Kompetence sociální a personální o učíme žáky spolupracovat v družstvu při hře, úkolu a nechat se poučit od učitele nebo spolužáků o umožníme žákům pochopit pravidla hry a vedeme je k jejich spoluvytváření o podněcujeme žáky k vytváření příjemné atmosféry při hře, ke hře fair - play o vedeme žáky k pomoci ostatním a umění říci si sám o pomoc o posilujeme sebedůvěru žáků Kompetence pracovní o vedeme žáky k ochraně svého zdraví a zdraví ostatních o podněcujeme žáky k využívání znalostí o svém těle při pohybových činnostech Do výuky TV byla začleněna tato průřezová témata: OSV – Sebepoznání a sebepojetí, Seberegulace a sebeorganizace, Psychohygiena, Kreativita, Mezilidské vztahy, Soutěživost a spolupráce, Řešení problémů a rozhodovací dovednosti EV – Lidské aktivity a problémy životního prostředí, Vztah člověka k prostředí, MKV – Lidské vztahy, Princip sociálního smíru a solidarity