KONCEPCE ŠKOLY – STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE ŠKOLY Měl by to být jeden z nejdůležitějších dokumentů školy, od něhož se odvíjí veškerá činnost školy. Je to materiál, který pomáhá škole definovat, realizovat a vyhodnocovat svoji vizi, své směřování školy. Požadavky na strategický plán rozvoje školy -koncepci: * Neformální - smysluplná * Participace ostatních * Kooperace * Komunikace Existují dvě základní cesty při utváření strategického plánu rozvoje školy: 1) Extrapolace – vycházíme z minulosti, ze svých aktuálních výsledků a procesů, kterými ovlivňujeme současnost i budoucnost. 2) Anticipace – „předvídání“. Vycházíme z pohledu na budoucnost, která bude odlišná, než je naše současnost. Budoucnost je určující při formulování strategického plánu rozvoje školy. Extrapolace Anticipace 1. Kde jsme nyní? 1. Kam směřujeme? (vize) 2. Kam směřujeme? (vize) 2. Kde jsme nyní? 3. Jak se tam dostaneme? 3. Jak se tam dostaneme? 4. Jak poznáme, že jsme se tam dostali? 4. Jak poznáme, že jsme se tam dostali? Schéma struktury tvorby plánu rozvoje školy 1. Kde jsme nyní? 2. Kam směřujeme? 3. Jak se tam dostaneme? 4. Jak poznáme, že jsme se tam dostali? OBLASTI: 1) personální 2) MATERIáLNě TECHNICKé 3) PROSTOROVé 4) Řízení, organizace 5) výchovně vzdělávací proces 6) PUBLIC RELATIONS 7) AKTIVITY ŠKOLY 8) Ekonomické 1) personální Ø věk Ø odchody na mateřské dovolené, do penze Ø kvalifikovanost Ø aprobovanost, další odbornost Ø další vzdělávání Ø typologie učitelů Ø zájem, aktivita Ø spolupráce, vztahy 2) MATERIáLNě TECHNICKé Ø materiální vybavení - inventář 3) PROSTOROVé Ø budovy – stav, kapacita, prostorové podmínky Ø prostředí – zařízení, odborné učebny 4) Řízení Ø delegování Ø informační systém Ø vztahy zaměstnanci – vedení školy Ø kultura školy 5) podpora výchovně vzdělávacího procesu Ø strategie výuky, metody a formy práce Ø spolupráce ve sboru Ø klima třídy, klima školy Ø účast na projektech Ø odborní pracovníci Ø kázeň, chování Ø počty žáků ve třídách a organizace výchovy a vzdělávání Ø školní družina, školní klub Ø volitelné předměty 6) PUBLIC RELATIONS Ø prezentování se na veřejnosti 7) AKTIVITY ŠKOLY Ø zájmové Ø otevření se školy pro veřejnost TVORBA KONCEPCE ŠKOLY: 1. ANALÝZA * personálních podmínek (kvalifikovanost, aprobovanost, typologie učitelů, ostatní zaměstnanci, používané metody,..) * materiálně-technického vybavení (stav budovy, kapacita budovy, prostorové podmínky, stav inventáře, podmínky pro vedlejší hospodářskou činnost,..) * komunity (rodiče, zřizovatel, ostatní členové, požadavky komunity, nabídka pro komunitu,..) 2. PRÁCE NA KONCEPCI ŠKOLY * kooperace * participace * komunikace 3. KONCEPCE ŠKOLY V ČASE * krátkodobá (školní rok, účetní období) * střednědobá * dlouhodobá (výhled do budoucna 5 let a více) 4. ZTOTOŽNĚNÍ PRACOVNÍKŮ S KONCEPCÍ ŠKOLY Přehled kroků při tvorbě koncepce školy Ø Formulovat si vizi jako zásadní směr rozvoje školy Ø Rozmyslet a stanovit dlouhodobý cíl, kam chci školu směřovat, kam ji chci dovést. Ø Tento dlouhodobý cíl je třeba rozpracovat do souboru cílů střednědobých a ty pak ještě do soustavy cílů krátkodobých a ihned plnitelných. Ø Formulace koncepce školy ale předpokládá celou řadu dílčích kroků a zjištění, která vesměs velmi významně ovlivňují reálnost uvažované koncepce. ü Analýza podmínek školy: - personálních, prostorových, materiálně technických, vybavení. ü SWOT analýza – slabé a silné stránky školy. ü Analýza a charakteristika lokality, ve které se škola nachází – speciálně potřeb a možností ve vztahu ke škole.. ü Zjištění míry příležitostí a ohrožení externího prostředí školy. ü Zjištění míry pochopení a podpory rodičů. ü Analýza sociálních podmínek pro realizaci uvažovaných koncepčních záměrů. Ø V případě, že ve výsledku z předchozích zjištění převažují výrazněji pozitiva, pak má smysl koncepci školy zpracovat do „programového“ materiálu vč. vyhodnocení výsledků analýz jako argumentace pro tuto koncepci. Ø Návrh koncepce je nutné projednat a schválit Radou školy. Ø Návrh koncepce je možné a vhodné projednat: - s kolektivem zaměstnanců školy - s kolektivem rodičů - se zřizovatelem - vhodnou formou s dětmi - pokud existují, tedy i se sponzory a významnějšími podnikateli obce Ø Takto projednaná a přijatá koncepce školy se stává závazným programovým dokumentem o cílech a rozvoji školy. KDE JSME? (výhody, rizika) KAM JDEME? (5 let) JAK? EVALUACE? Věk, aprobovanost, DVPP, spolupráce, vztahy, zájem, aktivita 28 – 52 let Není riziko odchodů do důchodu, ale únava vzhledem k věku a požadavkům - Eva MD – Martina, Blanka Malé děti – vyšší míra potřeby být s rodinou Kvalitní zástup – Marta Potřeba dalšího zástupu od pololetí Plná kvalifikace DVPP – ochota, vstřícnost, zájem Sounáležitost Oddělování MŠ, ZŠ – my, vy Plně kvalifikovaný sbor, který spolupracuje. Ochota nabízet pomoc v rámci svých možností. Vnímání toho, že o práci navíc je zapotřebí se podělit. Společné plánování činností navíc – součást letního pobytu – hledání kompromisu – co ještě můžu a co ne. Společné vzdělávání – osobnostní rozvoj – učit se pojmenovávat – v čem jsem v pohodě, v čem ne. Autoevaluace učitele – součást celku – jedna z částí – v létě součást autoev.mech. Zástup za MD (Silvie? Martina návrat po roce? Někdo nový?? - vyřešit do konce roku). Zvýšit kvalitu společného plánování MŠ a ZŠ – pravidelné porady nad projektem. Dělba činností, zodpovědnosti – nechat zodp. – plánování Autoevaluace – dotazník a rozhovor (diskuse) – léto. Nový učitel na zástup. Účast všech na dalším vzdělávání v osobnostním rozvoji.