Koncepce třídy § Činnost třídního učitele. § Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném poradci. § Odvíjí se od něj způsob řízení třídy. § Vychází z vize a analýzy školy jako celku. § Vychází i ze svých vlastních analýz. - PROČ a JAK ? •Pomáhá učiteli realizovat rozvoj své třídy. • •Pomáhá se zorientovat v situaci ve třídě, plánovat v oblasti práce třídního učitele. • •Většinou na dobu jednoho roku. • •Je výhodná a smysluplná spolupráce s ostatními pedagogy vyučujícími ve třídě. • •Neformální a smysluplná. •Participace ostatních: -Žáci -Ostatní učitelé ve třídě -Rodiče -Pracovník pověřený prevencí -Výchovný poradce -Pracovník pro enviromentální výchovu -Psycholog -PPP -Speciální pedagog Schéma struktury tvorby plánu rozvoje třídy: •Kde jsme nyní – analýza. • •Kam směřujeme – cíle. • •Jak se tam dostaneme – vlastní plánování. • •Jak poznáme, že jsme se tam dostali – evaluace (souvisí se SMARTováním cílů) SMYSL •Vize školy. •Prostřednictvím jednotného systému výchovy a vzdělávání dětí MŠ a ZŠ a prostřednictvím podílení se na plánování a změnách ve škole směřovat u dětí i pracovníků školy: •k přijímání zodpovědnosti za své jednání a chování •ke vzájemnému respektu •k hledání talentu každého z nás, k přijímání sama sebe jakožto jedinečné osobnosti a stejně tak přijímání druhých •k aktivnímu podílení se na činnostech ve škole i mimo ni •Analýza školy. • •Zjišťujeme úroveň práce s touto vizí a míru jejího naplňování. SOULAD - NESOULAD •Mé pojetí výuky a práce třídního učitele . •Analýza třídy. SOULAD - NESOULAD INDIVIDUÁLNÍ POJETÍ VÝUKY •Obecná strategie pro učitelovo pedagogické myšlení a jednání, reguluje učitelovu činnost. •Je základem pro učitelovo plánování výuky, skutečné jednání v hodině, pro vnímání výuky, pro hodnocení pedagogické činnosti a sebe sama, kolegů, nadřízených, rodičů. Individuální pojetí výuky je: •Individuálně odlišné •Skryté a ne zcela uvědomované •Relativně stabilní •Emocionálně orientované •Odvíjí se od osobnosti a zkušeností učitele • Složky učitelova pojetí výuky. •Pojetí cílů - jak je nastavuji – jak umím přesně pojmenovávat, SMARTovat, jak je plním, ověřuji,… • •Pojetí učiva – do jaké míry znám ŠVP a orientuji se v něm, jaké znám metodiky a jak je umím je používat, jak se orientuji v metodice pro děti s různým intelektem… • •Pojetí organizačních forem – jak si organizuji svou práci a čas, jak organizuji výuku v hodině, jak zvládám organizaci třídního kolektivu,…. • •Pojetí vyučovacích metod – jaké metody znám, v kterých jsem si jistá, jak efektivní tyto metody jsou pro naplňování vzdělávací cílů a klíčových kompetencí,… • •Pojetí žáka – jak vnímám žáky, jací mi vyhovují, k jakým musím hledat vztah, které děti ve třídě nevnímám, s jakými si nevím rady, co očekávám od žáků,… • •Pojetí role učitele a sebe sama – jak vnímám sebe ve třídě, jakou míru důležitosti si dávám, v jaké roli a situacích ve třídě se cítím dobře, cítím nejistě a ohroženě, co dětem nabízím jako jistoty, s čím se učím pracovat, co chci měnit, s čím jsem spokojená,… • •Pojetí plánování – jakým způsobem plánuji, jak využívám pomoci ostatních a jak je do plánování začleňuji, o koho a co se opírám při plánování, mé silné a slabé stránky v oblasti plánování, jak konkrétní kroky si umím volit, jak je dodržuji,… • •Pojetí hodnocení – jaké způsoby hodnocení znám, jaké jsem si vyzkoušela, jaké mi vyhovují, jak umím nastavovat míru spravedlnosti v hodnocení (pracovat s kriterii a indikátory), jak umím pracovat s efektivitou hodnocení ve třídě, jak si umím „uhájit“ svůj způsob hodnocení,… • •Pojetí kázně – co považuji za kázeň a nekázeň (zlobení), jakou mám představu práci s kázní se třídou a s jednotlivými dětmi, …. ANALÝZA TŘÍDY •Postihuje významné informace o třídě. • •Tyto informace může učitel využít při plánování rozvoje své třídy. • •Může se tak vyhnout mnoha obtížím a nepříjemnostem (šikana, „zlobení“ třídy, vyčleňování, míra zralosti a vývoje třídy v určitých oblastech práce třídy – dvojice, skupiny,…) • •Zvolí partenry pro plánování rozvoje třídy – ostatní učitele, rodiče, PPP, K-centrum, …. OBSAH ANALÝZY TŘÍDY •Složení třídy (věk, pohlaví, počet žáků s poruchami učení a chování, sociální složení třídy,…) • •Zájmy žáků • •Úroveň sebepojetí žáků ve třídě – zralost v diskusích, vnímání sebe, ochota a schopnost se o sobě bavit, sebeúcta a sebevědomí,… • •Úroveň spolupráce a vztahů mezi žáky