Listina základních práv a svobod. •Základní lidská práva a svobody jsou zejména: –nedotknutelnost osoby (nikdo nesmí být nucen podrobit se ponižujícímu zacházení nebo trestu); –osobní svoboda (zákaz nucených prací nebo služeb), zachování lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti, ochrana jména – •Politická práva jsou zejména: –právo zakládat politické strany a politická hnutí.(Vazba na: § 32 školského zákona – ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace. ) – – •Práva národnostních a etnických skupin – zeména: –právo přijímat informace v jejich mateřském jazyku a sdružovat se v národnostních sdružení. (Vazba na: 14 odst.1 školského zákona – Obec, kraj, popřípadě ministerstvo zajišťuje pro příslušníky národnostních menšin vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v mateřských, základních a středních školách, a to v obcích, v nichž byl v souladu se zvláštním právním předpisem zřízen výbor pro národnostní menšiny, pokud jsou splněny podmínky stanovené tímto zákonem.) – •Hospodářská, sociální a kulturní práva: –právo na vzdělání (bezplatně se vzdělávání zaručuje ve státních základních a středních školách);- Vazba na:j § 2 školského zákona – zásada bezplatného základního, středního vzdělávání státních občanů ČR nebo jiného členského státu Evropské unie ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí • – ZÁKONÍK PRÁCE č. 262/2006 Sb •Pracovní volno – omluvená absence •po dobu jeho dočasné pracovní neschopnosti, •po dobu karantény, •po dobu mateřské nebo rodičovské dovolené, •po dobu ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena domácnosti, •po dobu péče o dítě mladší než 10 let nebo z důvodu, kdy se fyzická osoba, která o dítě jinak pečuje, podrobila vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení, které nebylo možno zabezpečit mimo pracovní dobu zaměstnance, a proto nemůže o dítě pečovat. • •Dále: •vyšetření u lékaře – nejbližší, nezbytně nutná doba, pokud nebylo možné provést vyšetření mimo pracovní dobu •Svatba (2 dny – z toho jeden placený – den obřadu) •Narození dítěte •Úmrtí v rodině •Stěhování • •Zaměstnanec nedostane za pracovní volno náhradu mzdy •pokud by se po skončení tohoto volna nevrátil včas do práce, •pokud existenci překážky v práci řádně neprokáže (např. potvrzením od lékaře, že byl vyšetřen) •pokud ji mohl absolvovat mimo pracovní dobu - pokud má lékař ordinační hodiny i po pracovní době zaměstnance a nejde-li o akutní případ, omluví zaměstnavatel nepřítomnost zaměstnance, ale jen jako neplacené volno, •pokud nešlo o zdravotnické zařízení (např. logopedické poradny nejsou zdravotnické zařízení) •Pro absolvování vstupní lékařské prohlídky zaměstnavatel neposkytuje volno, protože by ji měl zaměstnanec absolvovat ještě před uzavřením pracovního poměru. • •Služební cesta •podmínky pracovní cesty •výše cestovních náhrad • •Pracovní poměr •uzavírání (doba určitá – 2 roky, poté jen ze závažných důvodů – např. ŠD – měnící se počet žáků) •výpověď a rušení •zkušební doba •mzda a plat •dovolená a podmínky jejího čerpání (kolektivní smlouva) Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •§17 (3) – ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby …přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku… • •§18 – ředitel školy může povolit na základě doporučení nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu… • •§26 (1) – Vyučovací hodina v základním vzdělávání trvá 45 minut. Rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat. •§29 – BOZP • •(1) školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. • •(2) – školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. • •3) školy a školská zařízení jsou povinny vést evidenci úrazu dětí, žáků a student, k nimž došlo při činnostech uvedených v odstavci 2, vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím. Ministerstvo stanoví vyhláškou způsob evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor o záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, jimž se záznam o úrazu zasílá. •POZOR NA: • •Vstupní školení (BOZP, CO, PO)- dodržovat základní předpisy, s nimiž byl zaměstnanec seznámen •Používání OOPP- dle směrnice a nařízení ředitele školy •Zákaz kouření na pracovišti •Účastnit se výcviku a školení BOZP •Absolvovat vstupní lék. prohlídku, prohlídky periodické •Nepoužívat alkoholické nápoje a návykové látky na pracovišti •Oznamovat nadřízenému nedostatky a závady na pracovišti •Dodržovat hygienické předpisy •Záznam úrazů - pracovní, školní •Školení žáků - vždy zápis v třídní knize-prokazatelným způsobem •záznam ve vnitřním řádu •postup při úrazech •nebezpečí požáru •na začátku vyuč. hodiny - TV, Ch, Bi, F… •před prázdninami, výletem, vycházkou, akcemi školy…. •Počty žáků ve školách a třídách • •§ 4 •(1) Školy, s výjimkou škol uvedených v odstavcích 2 až 5, mají nejméně 17 žáků v průměru na 1 třídu. •(2) Škola tvořená jednou třídou prvního stupně má nejméně 10 žáků ve třídě. •(3) Škola tvořená dvěma třídami prvního stupně má nejméně 12 žáků v průměru na 1 třídu. •(4) Škola tvořená třemi třídami prvního stupně má nejméně 14 žáků v průměru na 1 třídu. •(5) Škola tvořená čtyřmi a více třídami prvního stupně má nejméně 15 žáků v průměru na 1 třídu. •(6) Ustanovení odstavců 2 a 3 lze využít také pro stanovení nejnižšího počtu žáků v průměru na 1 třídu ve školách s jazykem národnostní menšiny, jestliže je to pro školu s jazykem národnostní menšiny výhodnější. •(7) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. •§ 5 •(1) Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce. • •(5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24. • •(4) Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejnižšího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného tímto zákonem a prováděcím právním předpisem za předpokladu, že uhradí zvýšené výdaje na vzdělávací činnost školy, a to nad výši stanovenou krajským normativem. • •(5) Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejvyššího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného prováděcím právním předpisem do počtu 4 dětí, žáků a studentů za předpokladu, že toto zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávací činnosti školy a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. • •Výuka plavání • •(1) Nejvyšší počet žáků-plavců ve skupině je 15, žáků-neplavců 10. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se počet řídí zvláštním předpisem •Lyžařský výcvik • •(6) Družstvo má nejvýše 15 členů, u žáků se zdravotním postižením se počet snižuje vzhledem k charakteru postižení žáků a dalším okolnostem. • (7) Péči o zdraví účastníků je povinen zajistit vedoucí kurzu nebo instruktor, který má pro •tuto práci potřebné předpoklady, znalosti a případně i kvalifikaci. Účastní-li se kurzu více než •30 žáků do 15 let, je potřebné ustanovit zdravotníka; podrobnosti upravuje zvláštní předpis. • •Sportovně turistické kurzy • • (2) Družstvo má nejvíce 15 žáků, pokud není zvláštními předpisy a tímto pokynem stanoven pro některé činnosti počet nižší. Družstvo žáků škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří polovina nejvyššího počtu žáků třídy stanoveného zvláštním předpisem. Počet pedagogických pracovníků nesmí být menší než počet družstev. Kurzy s počtem do 30 žáků musí doprovázet tři zletilé osoby, které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem. •(4) Před zahájením cyklistického kurzu …….. V silničním provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které odpovídá vedoucí družstva. •(5) Před zahájením kurzu vodní turistiky …….. Pedagogický pracovník odpovídá nejvýše za pět kanoí (kajaků) nebo za dvě pramice (rafty). Při obtížnějších podmínkách vedoucí kurzu počet lodí na jednoho pedagoga sníží. • •Koupání • •Skupina na jednoho pedagogického pracovníka je maximálně 10 žáků. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se tento počet řídí zvláštním předpisem. Vyhláška o základním vzdělávání č. 48/2005 Sb. •Organizace vzdělávání • •(1) Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v 7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin. • •(2) Ředitel základní školy umožní žákům vstup do budovy školy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování a nejméně 15 minut před začátkem odpoledního vyučování. • •(3) Žáci prvního až pátého ročníku mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin, žáci šestého až devátého ročníku nejvýše 6 vyučovacích hodin. • •(4) Počet vyučovacích hodin týdně v jednotlivých ročnících a předmětech stanoví školní vzdělávací program. • •(5) Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně desetiminutové. Během dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se zařazuje alespoň jedna přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 50 minut. •(1) Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce. • •(2) Na prvním stupni školy lze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku prvního stupně. Na druhém stupni školy nelze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku druhého stupně. Do jedné třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně. • •(3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých předmětů dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků nebo spojovat třídy. • •(4) Počet skupin a počet žáků ve skupině se určí zejména podle prostorových4), personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu. • •(5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24. Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti,… •týdenní rozsah přímé pedagogické činnost (22, 1 .ročník – 20-22) • •snižování počtu hodin při výkonu určitých funkcí (výchovný poradce, metodik pro ICT,…. • •Vychovatel ŠD – 28 – 30 • •Asistent – 20 – 40 (pozor na pojmenování z PPP – asistent učitele, osobní asistent žáka) Vnitřní normy školy •Pro snadnější řízení a organizaci školy vydává ředitel školy vnitřní předpisy, které se pak stávají závaznými pro zaměstnance školy. Jejich cílem je usnadnit chod školy. V minulosti byly předpisy vytvářeny především vedením školy, dnes se často na jejich utváření podílejí samotní zaměstnanci školy a ti, jichž se předpisy týkají, často rovněž žáci a rodiče školy. Školní předpisy se tak stávají pro všechny skupiny přijatelnějšími. §28 školského zákona definuje povinnou dokumentaci škol a školských zařízení. • Školy a školská zařízení vedou podle povahy své činnosti tuto dokumentaci: •rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách •evidenci dětí, žáků nebo studentů (dále jen „školní matrika“), •doklady o přijímání dětí, žáků a studentů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování, •vzdělávací programy podle §4-§6, •výroční zprávy o činnosti školy, zprávy o vlastním hodnocení školy, •třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu, •školní řád nebo vnitřní řád, rozvrh vyučovacích hodin, •záznamy z pedagogických rad, •knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů, popřípadě lékařské posudky, •protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy, •personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci a další dokumentaci stanovenou zvláštními právními předpisy. Školní řád dle §30 zákon č. 561/2004 Sb. 1)Vydává ho ředitel školy • •2) upravuje: • •podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků a jejich zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky • •provoz a vnitřní režim školy • •podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a jejich ochrany před patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí • •podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí, žáků • •obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů • •ředitel zveřejní ve škole na přístupném místě, prokazatelným způsobem seznámí zaměstnance, žáky a informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce dětí a žáků.