Speciální pedagogika 2 15. 10. 2010, PhDr. Dana Brožová 1. Specifické poruchy chování (LMD, ADD, ADHD) Definice LMD Jedná se o následek difúzního poškození mozku, které se projevuje funkčními odchylkami v oblasti motorické, intelektové, emocionální, volní a vegetativní. Projevují se psychomotorickým neklidem, psychickou instabilitou, změnou nálad, impulsivním jednáním, pohybovou neobratností – dyskoordinací. Etiologie LMD  poškození mozku v období prenatálním, perinatálním nebo raně postnatálním;  vliv genetických činitelů;  metabolické poruchy;  vliv těžkých kovů v krvi;  nezjištěná etiologie atd. Projevy LMD  vnímání: poruchy zrakové či sluchové analýzy, syntézy a rozlišování, obtíže v prostorové orientaci, snížení citlivosti k bolesti;  rozumové schopnosti: nerovnoměrnost ve vývoji schopností, obtíže ve sféře tvarové představivosti, v grafických projevech, v bezprostředním zapamatování;  vědomí: abnormní nález na EEG;  regulace chování: hyperaktivita, neklid, hypoaktivita, převaha útlumu, nízká frustrační tolerance, afektivní záchvaty, impulzivita, poruchy koncentrace pozornosti, perseverace;  motorika: vývojová neobratnost, artikulační neobratnost, obtíže v mikromotorice očních pohybů či svěračů. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)  porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou;  vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulsivity;  obtíže jsou často spojené s neschopností dodržovat pravidla chování a provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony;  ovlivňují interakci dítěte s rodinou, školou a společností. ADD (Attention Deficit Disorder)  prostá porucha pozornosti (neobjevuje se hyperaktivita a impulzivita);  problémy v oblasti pozornosti a v percepčně-motorických úkonech – denní snění, pomalost, obtíže v navazování sociálních kontaktů, neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost, poruchy učení. ADHD s agresivitou  charakteristická je nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování;  časté dysfunkční rodinné prostředí. ODD (Oppositional Defiant Disorder)  porucha opozičního vzdoru;  charakteristické je extrémní opoziční chování, agresivita, zvýšená hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých;  chybu vidí v jednání druhých, ne u sebe;  poruchy ve vnímání a utváření sebe samého. Náprava ADHD  Farmakoterapie  EEG-Biofeedback (specifická metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy – trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně, zklidnění impulzivity a hyperaktivity)  Reedukace ADHD Důležité faktory v práci s dětmi a ADHD ◦ učitelova pružnost, zainteresovanost, osobní rovina práce se žákem, ◦ další vzdělávání o problematice ADD, ADHD, ◦ spolupráce rodiče – škola, ◦ vytváření přehledného a strukturovaného prostředí, ◦ tvořivé, poutavé, interaktivní vyučovací metody, ◦ týmová práce v zájmu žáka, ◦ podpora ze strany vedení školy, ◦ respekt k soukromí žáka a zachování důvěry, ◦ méně domácích úkolů, ◦ přizpůsobení zadání úkolů – méně psaní, ◦ více času na úkoly, ◦ citlivý přístup učitele (neponižovat před spolužáky), ◦ pomoc s udržením pořádku, ◦ ocenění toho, čím se dítě liší od druhých, zvýraznění silných stránek, ◦ víra v žáka, když nefungují dosud vyzkoušené postupy, budou fungovat další…. Potřeba systematického nácviku ◦ Uspořádat si pomůcky, ◦ uspořádat si pracovní prostor, ◦ poznamenávat úkoly, ◦ sestavovat seznamy, ◦ seřadit si činnosti dle důležitosti, ◦ naplánovat si krátkodobé úkoly, ◦ dlouhodobé úkoly rozložit na úseky, ◦ číst a užívat kalendář, ◦ sledovat hodiny a řídit se rozvrhem, 2. Reedukace SPU Náprava SPU:  náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces;  cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu;  musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy;  vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků. Forma reedukace  provádí ji speciální pedagog, učitel – absolvent speciálního kurzu, psycholog;  individuální nebo skupinová reedukace;  škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU);  PPP (dys-skupinky);  Dys-centrum. Zásady reedukace 1. Reedukace vychází z rozboru příčin, z diagnostiky odborného pracoviště. 2. Reedukace navazuje na dosaženou úroveň dítěte bez ohledu na věk a na osnovy. 3. Předpokladem úspěchu je dobrý začátek, soustavná motivace. 4. Metody preferující multisenzoriální přístup. 5. Reedukace je individuální proces. 6. Reedukace vychází z pozitivních momentů ve vývoji dítěte. 7. Reálné hodnocení výsledků reedukace, reálné sebehodnocení. 8. Reedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte. Reedukace dyslexie Kroky pro osvojování čtení: 1. Zrakové rozlišení tvaru. 2. Poznání hlásky sluchem. 3. Spojení hláska – písmeno. 4. Sluchová analýza a syntéza slabiky. 5. Čtení slabiky. 6. Čtení nového písmena ve slově. 7. Automatizace čtení slov s porozuměním. Zásady pro výuku čtení a jeho reedukaci  Udržet rozvahu, klid, pohodu, víru v nápravu;  umět pochválit i drobný pokrok dítěte;  začít vždy ve fázi, kterou žák dobře ovládá;  pokračujeme úrovní, kterou je třeba procvičit, zdokonalit;  cíl práce → čtení s porozuměním a bez chyb;  texty odpovídající žákovi obsahem, obtížností, velikostí písma a délkou;  časté opakování téhož textu je neefektivní – naučení zpaměti;  namáhavá aktivita → není nutné číst text vcelku, přiměřená doba čtení;  ke čtení vedeme dítě přes záliby (např. koníčky…);  náprava je efektivní, pokud spolupracuje žák, rodič, učitel a někdy i poradenský pracovník. I. Technika čtení, dekódování  zrakoprostorová identifikace písmen  spojení hláska – písmeno ◦ záměny písmen tvarově podobných ◦ rozlišování b – d – p ◦ záměny písmen zvukově podobných  spojování písmen do slabik ◦ tzv. dvojí čtení  Reedukace dyslexie  čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby  čtení vět, souvislého textu II. Porozumění čtenému textu – techniky reedukace dyslexie Metoda obtahování  počáteční stádia reedukace u těžkých případů dyslexie a dysgrafie, cizí jazyk (angličtina)  zapojuje hmat a pohyb, psychoterapeutický efekt Metoda barevných kostek  představy hmatové, pohybové, zrakové  písmena nalepená na kostkách, dítě je řadí k sobě a čte (později i píše) vzniklé slabiky, slova  Techniky reedukace dyslexie Metoda Fernaldové  náprava čtení u pomalých čtenářů (mají dobrou strategii)  podtrhávání „nesnadných slov“ v textu Metoda postřehování  při potížích ve spojení písmeno – slabika – slovo, při výskytu inverzí  čtenářské okénko  otevřené slabiky→zavírání otevřené slabiky→ slabiky o třech písmenech→celá slova  Techniky reedukace dyslexie Čtení s okénkem (se záložkou)  cvičí správné pohyby oka po řádku, odstraňuje tzv. dvojí čtení  text postupně poodkrýváme (zabraňujeme „hádání“)  text postupně zakrýváme (zvýšení plynulosti a rychlosti)  Zásady práce s okénkem: ◦ velikost okénka musí odpovídat textu; ◦ okénkem posunuje terapeut, rodič; ◦ přizpůsobíme se dítěti – pomalé, ale plynulé čtení; ◦ nevyžadujeme čtení s přednesem; ◦ nepřipouštíme dvojí čtení, „vyrážení“ slabik; ◦ okénko posuneme těsně před tím, než dítě slabiku vysloví (strategie čtení); ◦ nutný odpočinek!!!! Čtení v duetu  společné čtení s dítětem  Techniky reedukace dyslexie Metoda dublovaného čtení  u žáků, kteří čtou nepřesně, domýšlejí koncovky, často chybují  žák čte daný text o slovo zpět za hlasitým čtením pedagoga (rodiče) Metoda globálního čtení  u dětí, které setrvávají na sledování jednotlivých písmen a nejsou schopny postřehovat jejich shluky (pomalé čtení)  čtení celého textu→text s vynechanými písmeny→ text s vynechanými slovy  Techniky reedukace dyslexie Přípravné čtení  vychází z nutnosti motivovat dítě před vlastní samostatnou hlasitou četbou textu  nácvičná slova z textu // rozhovor o textu // čtení textu terapeutem // dítě čte samo Poslouchání textu předčítaného rodičům  dítě čte nahlas předem domluvený úsek textu  rodič u něj sedí, aktivně poslouchá a opravuje společně s dítětem špatně přečtená slova  Techniky reedukace dyslexie Objasňování neznámých slov  učitel/ rodič vypíší před vlastním čtením obtížná/ neznámá slova (po prvním čtení to může udělat i žák) → izolované procvičování těchto slov  založení „kartotéky“ (kartičky k nácviku) Čtení s kontrolou magnetofonu  dítě čte nahlas, následně slyší totéž z přehrávače  kontrola čtení i porozumění (nutný zácvik) Motorické čtení  metoda v počátku čtení, při zahájení reedukace  cvičení spolupráce L a P hemisféry, plynulost očních pohybů, druhotně intermodalita a serialita Jak mohou pomoci rodiče?  Číst v době, kdy je D i R v dobrém rozpoložení;  výběr knihy konzultovat s učitelem, dbát na vhodnost obsahu, písma, obrázky v knize;  vhodné místo ke čtení – pohodlí, světlo (nejlépe u stolu);  dopředu si o knize popovídat, namotivovat ke čtení;  využití záložky, ukazovátka;  je dobré se s dítětem ve čtení střídat;  lze využít čtení v duetu;  zpočátku stačí 5 minut, později 10, max. 15 minut četby – každý den!;  Jak mohou pomoci rodiče?  chybu neovlivňující smysl textu není nutné opravovat;  oprava chyby: „Počkej, to nedávalo smysl, nebo ano?“ apod.;  při přerušení čtení nechat dítě číst od začátku věty;  nechat dítě číst monotónně, časem se to upraví;  na konci čtení si s dítětem popovídat o přečteném;  zdržet se negativních poznámek, chválit či ocenit úspěch;  je dobré dítěti číst – motivace, radost z literatury;  starším dětem lze číst knihy, které nezvládnou číst samy (kompenzace nedostatku informací);  hrát různé hry spojené se slovy, slovní zásobou, čtením. Reedukace dysgrafie Vývoj písemného projevu 1. Uvolňovací cviky, 2. písmena a spoje písmen, 3. slova, věty, shoda mezi akustickou a optickou podobou, 4. aplikace gramatických pravidel, 5. samostatný písemný projev. Hrubá motorika  Základní pohyby při psaní a kreslení vychází z pohybu velkých kloubů: » pohyby paží (mávání, kroužení….), » pohyby dlaní (vpřed, vzad, vlevo, vpravo, kroužení, stahování v pěst),  rytmická cvičení, rehabilitační tělocvik,  nutno dodržet správné sezení u psaní, anatomicky tvarovaný nábytek. Jemná motorika  Pohyby prstů, sestavy z dlaní, cvičení pohybové paměti, např.: » skládání kostek, papíru, práce se stavebnicí, » navlékání korálek, těstovin, matiček, knoflíků, » šroubování, montování, práce s nářadím, » provlékání šňůrek, uzlování, vytváření řetězů, » pomoc v domácnosti, sebeobsluha, » modelování, trhání, hnětení, stříhání, lepení, » rozvoj hmatu, cvičení s prsty a dlaněmi. Držení psacího náčiní  Nutno dbát na správný úchop psacího náčiní,  trojhranný program,  výběr psacího náčiní: » barvy, pastelky s širší tuhou, křídy, progreso, » měkčí tužky a pastelky, » pero s kvalitním hrotem, Tornádo, gelové pero, » ne: propisovací tužky, krátké či široké tužky a pastelky!  Lateralita, nácvik u leváků. Uvolňovací cviky  Svislá/ šikmá/ vodorovná plocha,  měkké psací náčiní,  uvolněná atmosféra, cílené uvědomění si a ovlivnění svalového napětí („gumová ruka“),  velká plocha a prvek → postupně zmenšujeme,  doprovod říkadla, písničky, rytmizace,  cílem je plynulost a rytmus pohybů (ne přesnost obtahování) Psaní písmen a spojů mezi nimi  Učitel na tabuli, dítě obtahuje, pak se zavřenýma očima – lze rozdělit na jednotlivé kroky,  možno užívat přehled písmen, pomocné linky,  ! nepřetěžovat, nedopisovat cvičení doma nebo o přestávce, nepřepisovat sešity. Podpůrné techniky:  slovní opora, instrukce (odkud kam, říkanky),  zraková opora (vyznačení body, linie),  hmatová opora (vymodelování tvaru). Obtížnost prvku zvyšuje:  zmenšení velikosti,  zvýšení hustoty čar,  snižování a postupné vynechávání podpůrných technik,  střídání velikosti  střídání tvaru,  požadavek na přesnost provedení prvku. Reedukace u starších žáků  Také uvolnění – vysvětlíme přesně, k čemu slouží,  větší intenzita cvičení (10 min denně) – musí chtít!  Kompenzace dysgrafie  Uvolnění ruky před psaním,  snížení objemu psaného textu,  tolerantní hodnocení napsaného,  možnost psát do širších linek, vyhnout se nelinkovanému papíru,  psaní tiskacím písem (na druhém stupni, jinak hrozí horšení čitelnosti – nutnost zácviku!)  vlepování tištěného textu do sešitu, práce s ním,  psaní na počítači v kombinaci s kratším psaním rukou – zvládnout klávesnici!  kopírování materiálů v naukových předmětech  znalosti je dobré ověřit i ústně! Tréninkový program Yvety Heyrovské  k odstranění grafomotorických obtíží u dětí s LMD, s odkladem školní docházky;  nápravná cvičení se provádí v kleku a v předklonu;  snaha uvolnit svaly, spasmy, navodit správný úchop náčiní, umožnit zažít úspěch, naučit dítko relaxovat;  základní cviky: kruhy, šnek, ležatá osmička, velké a malé vlny, slabika mo;  práce s houbou a barvou, špejlí a tuší, progresem, nakonec pero Reedukace dysortografie I. Specifické dysortografické chyby Postup reedukace: 1. sluchové rozlišování tvarů s využitím multisenzoriálního přístupu; 2. osvojení si jevu ústně; 3. speciální písemná cvičení; 4. aplikace jevu v běžné praxi; 5. automatizace jevu. Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek  bzučák, hudební nástroje, stavebnice  cvičení s bzučákem  doporučené procvičování: ◦ urči, zda jsou slova stejná nebo ne ◦ znázorni slovo pomocí stavebnice ◦ grafické znázornění slova ◦ doplňování samohlásek do textu ◦ podtrhávání dlouhých samohlásek + zdůraznění výslovnosti ◦ tvoření vět ze slov lišících se délkou (dráha - drahá) ◦ žáci zapisují pouze samohlásky  nutnost diktovat si polohlasně, psát znaménka hned!!! Rozlišování dy-ty-ny a di-ti-ni  tvrdé a měkké kostky (podle J. Křivohlavého), mačkadlo  práce s kostkami: ◦ U předříkává slabiky, Ž opakuje a ohmatává kostky ◦ vyhledávání slov s danou slabikou ◦ určování slabik ve slově (začátek, konec, střed) ◦ rozlišování slov lišících se tvrdostí ◦ slova s více kritickými slabikami ◦ musí si diktovat, učit si po sobě zkontrolovat zapsané!!! Rozlišování sykavek s-c-z, š-č-ž  karty s písmeny, obrázky se slovy  postup procvičování: ◦ rozlišení sykavek ve slabikách ◦ rozlišení ve slovech ◦ vyhledávání slov se sykavkami ◦ rozlišení sykavek měnících význam slova (sem - zem) – s-š, z-ž, c-č, s-z-c, š- ž-č ◦ rozlišování více sykavek v jednom slově (vyslovování po učiteli, karty, způsob artikulace) Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen/ slabik  písmena na tvorbu slov  postup procvičování: ◦ písemná analýza a syntéza slov ◦ tvoření slov ze zpřeházených písmen ◦ podtrhání správně napsaných slov ◦ psaní na stroji – nápodoba Hranice slov v písmu  stavebnice, prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami  postup procvičování: ◦ vyznačení slov ve větě předměty nebo písemně ◦ určování počtu slov ve větě ◦ čtení slov s předložkami s pomocí obrázků ◦ grafické znázornění náročnějších vět – předložky, krátká slova II. Gramatické chyby Aplikace gramatických pravidel:  pochopení pravidla,  vybavení (použití) ve správnou dobu,  ústní zdůvodňování,  doplňovací cvičení,  diktát,  automatická aplikace v písemném projevu.