Didaktika pro IVZ - přednáška č.3 Didaktické prostředky v předmětech učení o přírodě a společnosti Didaktické prostředky jsou všechny materiální pomůcky, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu. Jde o takové předměty, které v úzké souvislosti v výukovými metodami a organizačními formami výuky napomáhají dosažení výchovně vzdělávacích cílů. (Maňák, 1995) Funkce didaktických prostředků v předmětech učení o přírodě a společnosti: • Upoutání pozornosti a vzbuzení zájmu • Větší názornost a konkretizace představ • Lepší porozumění a pochopení vnitřní struktury • Snazší zapamatování • Rozvoj pozorovacích schopností, případně pracovních návyků (čím jsou žáci mladší, tím názornější a konkrétnější didaktické prostředky je třeba použít pro zvýšení účinnosti výuky) • Skutečné přírodniny a lidské výtvory v přirozeném prostředí • Pro učení o přírodě a společnosti nejvhodnější a nejdostupnější • Možnost využití všech smyslů při jejich použití • V reálné velikosti a v reálném prostředí • Přispívají pochopení komplexnosti dějů a jevů v přírodě i společnosti • Organizačně náročné – musíme se i s žáky přesunout za nimi • Neformálnost výuky – mimo školu • Výrazný motivační prvek pro žáka (K využívání skutečných přírodnin a lidských výtvorů v přirozeném prostředí dochází při VYCHÁZKÁCH, EXKURZÍCH, ŠKOLNÍCH VÝLETECH A ŠKOLÁCH V PŘÍRODĚ a PRÁCI NA ŠKOLNÍM POZEMKU.) Výuka v reálném prostředí • Předem si projít místa, kam žáky vedu. • Připravit aktivity a učební úlohy, při kterých žáci přírodniny či lidské výtvory pozorují – nejlépe všemi smysly – a manipulují s mini • Využívat pokud možno skupinové formy práce • Seznámit dopředu žáky (rodiče) s požadavky na výuku mimo školu • Výuce MŮŽE předcházet příprava ve třídě, rozhodně by MĚLA následovat reflexe ve třídě. !!! Pokud využíváte výukové programy mimoškolních zařízení, je žádoucí podrobně se s nimi předem seznámit (nejlépe absolvovat je s jinou třídou), ale především se jich zúčastnit spolu se žáky. 2) Skutečné přírodniny a lidské výtvory ve vyučovací hodině (ve třídě) • V reálné velikosti - možnost pozorování nejen velikosti, ale také tvaru a barvy, případně i pohybu, růstu, vývoje, rozmnožování, příjmu potravy apod. • Využití všech smyslů • Dostatek času pro pozorování či manipulaci s nimi • Vhodně volit organizační formy v závislosti na počtu a rozmanitosti did. prostředků. • Velmi motivující pro žáky • Využití především s výukovými metodami jako jsou POZOROVÁNÍ, POKUS, MANIPULACE s PŘEDMĚTY, DIDAKTICKÉ HRY • Využívání při pěstitelských pracích (práci s rostlinami) Výuka ve třídě s pomocí reálných přírodnin a lidských výtvorů • Zadat instrukce k práci předem, před vlastním rozdáním pomůcek – vhodné je doplnit kartou s postupem při práci, ke kterému se mohou kdykoliv vrátit. • Upozornit na možnou destrukci pomůcek, případně nebezpečí pro žáky. • Zapojit do rozdávání a úklidu pomůcek žáky. • Využívat pokud možno skupinové formy práce. • Být si vědom zvýšené hlučnost při práci. • Počítat s delším časem pro práci (žáci si nejprve pomůcky prohlíží a manipulují s nimi, poté s nimi pracují a teprve nakonec jsou schopni vyvodit závěry z práce s nimi. ) 3) Nahrazující didaktické prostředky trojrozměrné - statické a dynamické modely • V reálné velikosti nebo v pozměněném měřítku (zvětšeno i zmenšeno) • U dynamických možnost zpomalení či zrychlení • Možnost rozložení na dílčí části a následného složení • Zjednodušení umožňující pochopení (ponechání podstatného) • Trvanlivost, cena, počet • Často jen jeden kus – omezen na frontální výuku • Použití pro VÝKLAD, PŘEDVÁDĚNÍ, POZOROVÁNÍ, MANIPULOVÁNÍ, ŘÍZENÉ OBJEVOVÁNÍ !!! Opět pamatovat na pravidlo 3 opakování – prohlédni si,vyzkoušej - pozoruj (manipuluj) – přemýšlej a vysvětli. 4) Nahrazující didaktické prostředky dvojrozměrné statické – mapy, obrazy, plakáty, nástěnky • Názornost lepší než pouhý slovní popis • Snadná dostupnost (přímo k některým učebnicovým řadám) • Pro konkrétní věk žáků ke konkrétním tématům • Dnes častá kombinace – pro žáky v učebnici nebo formátu A4 a nástěnný obraz pro celou třídu • Učí žáky pozorovat, avšak pouze zrakem. • Určitá míra zjednodušení či zkreslení skutečnosti !!! Vhodné je nechat plakáty či nástěnky vytvořit samotnými žáky – vyvěsit je pak na delší dobu ve třídě. 5) Nahrazující didaktické prostředky dvojrozměrné dynamické – video, animace • Snadná dostupnost • Možnost zprostředkování dějů • Možnost zrychlení i zpomalení dějů (až mnohonásobné) • Doplněno zvukem – další smyslový vjem • Předpokládá kázeň a pasivitu žáků • Nutné je na sledování videa – animace žáky připravit a instruovat • Podle potřeby zastavovat či několikrát opakovat • Organizace frontální – tempo ne všem žákům vyhovuje • Využití pro seznámení s učivem – metoda výkladu • Vhodné doplnit úkoly pro žáky – vypracovávanými během či po skončení záznamu !!! Možnost použití zvukových záznamů - podobná úskalí při práci. 7) Knihy a texty pro výuku Učebnice a pracovní sešity • Dostupnost všem žákům, učiteli • Možnost domácí přípravy • Doplněny obrazovým materiálem • Odborně správné (alespoň většina) • Nejčastější využití pro expozici učiva • Možnost vlastní přípravy učitelem – regionální učebnice, pracovní sešity • Doložka – schváleny MŠMT ATLASY, KLÍČE, ENCYKLOPEDIE - Jejich výběr závisí na učitel - Většinou pro doplnění a rozšíření učiva - Umožňují individualizovat výuku a přizpůsobit zájmům žáků ve třídě. Kritéria výběru učebnice (učebnicové řady) - ucelenost učebnicové řady - doplňky učebnice (pracovní sešit, metodická příručka, přílohy, plakáty, atlasy, interaktivní elektronická verze učebnice, …) - rozsah, náročnost a řazení témat a tématických celků - transmisivní x konstruktivistický přístup v předávání učiva. - obrazová část – podíl textové a obrazové části, fotografie x kresby, dokumentace a doplnění textu x pomoc při pochopení problému. - učební úlohy – fixace či reprodukce učiva x problémové úlohy, aplikace učiva