DOPRAVNÍ VÝCHOVA Vypracovaly: Jitka Adámková Alena Cekotová Tereza Češková Dopravní výchova - projekt oTřída: III. oČasová náročnost: 5 vyučovacích hodin oMísto realizace: třída, dopravní hřiště oPodle RVP: oVzdělávací oblast: Člověk a jeho svět oTématický okruh: Místo, kde žijeme oPrůřezová témata: Osobnostní a sociální výchova oIntegrace mezi vzdělávacími obory: český jazyk, matematika, tělesná výchova, hudební výchova oKompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální, pracovní. ROZVRŽENÍ oCHODEC oCYKLISTA oDOPRAVNÍ PROSTŘEDKY ÚVODNÍ MOTIVACE oPoznej, co jede oNahrávka dopravního ruchu – vyvození tématu oPustíme žákům nahrávky jednotlivých dopravních prostředků. Jejich úkolem je rozpoznat, o který dopravní prostředek se jedná. Žáci mohou zvedat ruce, jakmile uslyší, že něco „jede“. oSpolečný rozhovor oPojmová mapa – Brainstorming – procvičování a opakování známého oCo vše můžete během této cesty vidět nebo potkat? oKvalita a stav chodníků, silnic, zda máme po cestě do školy možnost přecházet přes přechod,… oRizika, které nás mohou v průběhu cesty do školy potkat. CHODEC oBezpečná cesta do školy (pěší) oJak se pohybujeme po komunikaci, kde je chodník? oJak se pohybujeme po komunikaci, na které není chodník pro pěší? Po které straně chodíme? oPravidla přecházení oMůžeš po chodníku jezdit na kolečkových bruslích, skateboardu, koloběžce, na kole, s kočárkem, s vozíkem? oVíš o nějakých místech v okolí školy, která jsou opravdu nebezpečná pro chodce? Jaké bys navrhl zlepšení? oJsou nějaké rozdíly při pohybu ve dne a v noci? Jaké oblečení a doplňky jsou nejvhodnější? Je vidět lépe bílá nebo barevná látka? oSprávné oblečení oRozvěsíme po třídě (nejlépe na jedno místo, např. na síti na stěnu) oblečení různých barev. a) Zatemníme všechna okna a sledujeme, jak je která barva v šeru, které vzniklo, vidět. ob) Na jednotlivé kusy oblečení posvítíme baterkou a vyhodnocujeme, zda má řidič šanci vidět chodce či neosvětleného cyklistu v takovém oděvu. oc) Nakonec připevníme na některý z oděvů (nebo na figuranta) blikačku a reflexní pásky a posuzujeme rozdíl. (Možno též posoudit rozdíly mezi jednotlivými režimy blikání.) CYKLISTA oVýbava kola oŽáci sedí v kruhu, každému dám věc, která souvisí s cyklistikou (odrazky, mapu, světla, láhev, zvonek, přilba atp.). Žáci hádají, co má každý za zády a zkusí vyvodit téma Kolo. Dále zdůvodní, proč danou věc potřebují a zda je nezbytná. oNa tabuli připevníme balicí papír s obrázkem kola a obrázky jednotlivých komponentů, které jsou povinnou výbavou kola. Žáci mají za úkol je připevnit na kolo tam, kam patří. oShrnutí povinné výbavy cyklisty. oSprávné chování cyklisty oCo musím udělat než vyjedu oDopravní značky oŽáci předvádí cyklisty, pohybují se po třídě. Učitel jim ukazuje jednotlivé dopravní značky a žáci na ně reagují podle jejich významu. (Při změně značky dá učitel signál, značka platí pro všechny, nezáleží, kde zrovna jsou.) oNěkolika žákům rozdáme obrázky dopravních značek a rozmístíme je po třídě. Ostatní žáci se pohybují po třídě jako cyklisti a reagují na dopravní značení, které po cestě potkají. Učitel a žáci držící dopravní značky dohlíží na správnost. oJak se chováme při jízdě na kole oNa každé půlce tabule jsou připevněny velké obrázky semaforů, na jednom z nich svítí červená, na druhém zelená. oŽáci sedí v kruhu na koberci, učitel několika z nich rozdá obrázek. Poté vyvolává jednotlivé žáky, kteří popisují, co vidí na obrázku (dva cyklisté jedou za sebou po silnici, jeden cyklista se při jízdě drží kola druhého cyklisty, cyklista jede bez přilby, apod.) oŽák posoudí, zda je chování cyklisty na obrázku správné nebo ne a na základě toho svůj obrázek připevní na tabuli k příslušnému semaforu. DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY oPokus s vajíčkem v autíčku – bezpečnost jízdy v autě oBudu mít připravená dvě slepičí vajíčka. Žáci vajíčka pojmenují a nakreslíme jim obličeje – budou to totiž řidiči. oPrvní vajíčko vložíme do autíčka, rozjedeme autíčko a prudce ho o nějakou překážku zastavíme – Vajíčko z autíčka vypadne a rozbije se (máme nachystaný na zemi igelit, kvůli zašpinění). oJak se může druhý řidič zachránit? oRozhovor na dané téma DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY oSrovnání dopravních prostředků oJaké jsou výhody a nevýhody jízdy v jednotlivých dopravních prostředcích? oKterým dopravním prostředkem je cesta nejlevnější? oŘešení příkladů oJízdní řády oOrientace Děkujeme za pozornost a přejeme šťastnou a bezpečnou cestu!