OSOBNÍ BEZPEČÍ Chráníme své bezpečí, Úrazy, Doprava Pavla Ženčáková Marie Košťálová Blansko a Vyškov spojuje nová cyklostezka Srdcem jižní Moravy Téma: Projekt - Dopravní dopoledne Ročník: 4. Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Integrace mezi vzdělávacími obory: Český jazyk, Hudební výchova, Matematika, Tělesná výchova a výchova ke zdraví Kompetence: Kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální,občanské Výchovně vzdělávací cíle: •Žák umí vybrat vhodné oblečení, aby byl za snížené viditelnosti lépe viděn. •Žák popíše či předvede způsob přivolání první pomoci při dopravní nehodě. •Žák dokáže ošetřit drobná poranění. •Žák prokáže znalost základních dopravních značek. •Žák dodržuje pravidla bezpečné jízdy na kole. •Žák vyjmenuje základní výbavu jízdního kola cyklisty. •Žák dokáže popsat a vysvětlit jednotlivé dopravní značky. • Bike1kid biks Úvod •Organizační část: (přivítání, seznámení se strukturou •dne) • •Motivační rozhovor: •Organizace: ve třídě na koberci v kruhu •Pomůcky: nejsou nutné, možno využít medvídka Besip •Metodický postup: rozhovor na téma: Vlastním nějaký •dopravní prostředek? Žáci sedí v kruhu, ten kdo drží •medvídka hovoří. Učitelka klade otázky. • • Píseň „Na kole“ •Organizace: ve třídě na koberci v kruhu •Pomůcky: CD přehrávač, CD (Dopravní zpívánky od Maxim Turbulenc) •Metodický postup: •1. Poslech písně „Na kole“ – rozhovor o čem se v písni zpívá •2. Nácvik a zpěv písně „Na kole“ • • •Ochranná přilba • •Organizace: ve třídě na koberci v kruhu •Pomůcky: předem vyrobené hlavičky z modelíny, skořápka •Metodický postup: V písni se zpívá o přilbě. Proč? •Pokus - učitel má předem vyrobenou hlavičku z modelíny. Pustí ji na zem z malé a větší •výšky (cca 1 m); •druhá část pokusu je demonstrací ochranných prvků při použití přilby: na hlavičku z •modelíny připevníme skořápku a pokus zopakujeme - navážeme rozhovorem o použití •přilby,úrazech • 6a00d8345371b369e201156e35c82c970c-500wi Didaktická hra – Být viděn •Organizace: ve třídě, na koberci v kruhu •Pomůcky: barevné papíry, oblečení všeho druhu, reflexní vesty, fotografie – viz příloha, svinovací metr •Metodický postup: •Žáci přikládají na černý papír menší barevné papíry. Zkouší, jaká barva na černém papíru nejvíce září. •Poté mají za úkol vybrat ve skupině (4 žáci) oblečení, které je nejlépe vidět ve tmě, obléct jej na 1 spolužáka. Následuje komentovaná módní přehlídka. Porota hodnotí nejvhodnější oblečení. Porotu tvoří učitel a ostatní skupiny. •Ukázka – posvícení na reflexní vestu a odrazky (nejlépe v místnosti, kde není tolik světla) + ukázka fotografie. •Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Žáci si pomocí svinovacího metru názorně předvedou vzdálenosti. •Společná prohlídka oblečení, v čem dnes žáci přišli do školy – každý žák ukáže své oblečení a zhodnotí, zda je dobře viditelné či ne. • hdt0014 39 Správná výbava na kole •Organizace: ve třídě, v lavicích •Pomůcky: pracovní list (viz příloha) – správně vybavené kolo, papír, tužka •Metodický postup: •1. Každý žák samostatně vyplní pracovní list. Poté následuje výklad učitele. • •2. Výklad učitele •Výbava kola – povinná • - ukazujeme přímo na správně vybaveném jízdním kole: • - přední brzda, zadní brzda, přední odrazka bílé barvy, zadní odrazka červené barvy, oranžové odrazky na obou stranách pedálů, oranžové odrazky na paprscích kol •Výbava kola – za snížené viditelnosti • - přední světlomet svítící bíle, zadní svítilna červené barvy (nebo blikačka), zdroj elektrického proudu •Výbava kola – doporučená • - jasně znějící zvonek, blatníky, kryt řetězu • •3. didaktická hra - Co by se mohlo stát, kdyby... • - dáme žákům vybrat jeden prvek z výbavy kola; žáci vytvoří příběh o 5 až 10 větách jako odpověď na otázku: Co by se stalo, kdyby moje kolo nemělo... (např. zadní brzdu); žáci příběh napíší jako slohovou práci • • • • • • • Na školním (dopravním) hřišti •1. stanoviště: Cestou necestou – opakujeme dopravní značky •Organizace: venku na dopravním hřišti •Pomůcky: hrací plány do dvojic (viz příloha), kostky do dvojic, figurka pro •každého žáka •Metodický postup: •Žáci hrají ve dvojicích tak, jak sedí v lavicích. Na stanovišti je připraven pro každou dvojici jednou hrací •plán, jedna kostka a dvě různé figurky. Hra se hraje stejným způsobem, jako Člověče, nezlob se. Ten, •kdo se dostane první do cíle vyhrává. Hra se může několikrát opakovat. • • • • • • •2. stanoviště: 1. pomoc •Organizace: venku na dopravním hřišti •Pomůcky: lékárnička •Metodický postup: •Žáci prokážou znalost postupu přivolání 1. pomoci. Prohlídka správně vybavené lékárničky, objasnění •využití jednotlivého materiálu v lékárničce. Následuje ošetření drobných poranění (odřenina, cizí •těleso v oku, zafixování zlomeniny) – praktická dovednost, trojice žáků na základě vylosovaného •druhu poranění má toto poranění ošetřit. • 5_helmet • • • • •3. stanoviště: jízda zručnosti na kole •Organizace: venku na školním (dopravním) hřišti •Pomůcky: kolo, přilba, lékárnička •Metodický postup: •Kontrola vybavení kola + výklad učitele. •Na školním hřišti (dopravním) žáci projíždějí jednoduchou trasu jízdy zručnosti. Měří se čas, ale pozor, •žáci dostávají trestné (které se budou převádět na minuty a přičítat k výslednému času). Cílem je •pečlivě projet trasu bez pádu, nárazů a vybočení z trasy - přesnosti. Zdůrazníme bezpečí a pozornost •při jízdě. • •Výklad učitele: •Cyklista • děti mladší deseti let nesmějí samotné jezdit na kole po silnici (proč?) – nemají zkušenosti, jistotu na kole, hrozí pád pod kola vozidla nebo střet s vozidlem • děti mladší deseti let smějí na silnici pouze za doprovodu osoby starší 15 let • bez ohledu na věk můžeme jezdit na kole pouze na hřišti a v obytné zóně a na stezce pro cyklisty •POZOR! • před jízdou zkontrolujeme, zda je kolo v pořádku a nic mu nechybí • nevyjíždíme bez přilby • hriste(1) Závěr •Zhodnocení dne – komunikativní kruh, hra Semafor •Organizace: v kruhu •Pomůcky: diplom, medvídek Besip, hra Semafor (otázky, zelená, červená kolečka) – viz příloha •Metodický postup: 1. •1. Hodnocení dne, jeho průběhu, práce a chování žáků. Jako na začátku dne, opět žáci sedí v kruhu, •ten, kdo má medvídka Besipa, smí mluvit. Hodnotí, co se mu povedlo, nepovedlo, líbilo, nelíbilo, co jej •zaujalo, co se nového dověděl,… . • •2. Hra Semafor •Učitelka čte tvrzení, která jsou buď pravda, nebo lež. Žáci mají na lavici před sebou dvě kolečka jedno •červené a druhé zelené (jako na semaforu). Zelené znázorňuje pravdu, červené lež. Když je tvrzení, •co učitelka přečte, pravda – zelené kolečko, když je tvrzení lež – červené kolečko. Úkolem žáků, je •správně zdvihnout kolečko. Nad jednotlivými tvrzeními poté učitelka s žáky diskutuje, baví se o •správném řešení a zdali se již setkali s podobnou situací ve svém životě. 1. •3. Na závěr zhodnotí učitel celkově den, žáky a vyhodnotí práci žáků na jednotlivých stanovištích. •Nejšikovnější dostanou diplom + drobný dárek (materiál z Besipu). •Učitel předá každému žákovi medvídka Besipa či jinou postavičku. (K dostání od Besipu) • • J Děkujeme za pozornost