Barbora Smetanová Kateřina Šauerová q uměle připravený q směřující k získání dovedností a vědomostí q vázáný q krátkodobý q školní q společný q vícepředmětový q q děti si prohloubí znalosti o lidském těle q dozví se, jak se preventivně chránit před nemocí q a jaké zásady bezpečného chování by měly dodržovat, aby neohrožovaly zdraví své ani zdraví jiných q dokážou vyjmenovat základní hygienické návyky a hygienické potřeby q dozví se zásady zdravého stravování qTřída: II. qČasová náročnost: 5 vyučovacích hodin qMísto realizace: třída qPodle RVP: Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Člověk a jeho zdraví qIntegrace mezi vzdělávacími obory: český jazyk, hudební výchova, výtvarná výchova, člověk a svět práce qKompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, pracovní 1. den: 2 vyuč. hodiny - ÚVOD - NAŠE TĚLO - NEMOC A ÚRAZ 2. den: 3 vyuč. hodiny – HYGIENA A ČISTOTA - POTRAVINY A VÝŽIVA - PŘÍPRAVA, PREZENTACE A DEGUSTACE OVOCNÝCH SALÁTŮ - ZÁVĚR A HODNOCENÍ Hra KUFR (na rozdělení do skupin ) - každý žák má zádech připnutou cedulku s nějakým slovem (části těla, hygienické potřeby, potraviny, názvy nemocí). Navzájem si je mezi sebou popisují a tato slova hádají. Myšlenková mapa – každá skupinka dostane jedno téma (naše tělo, nemoc a úraz, hygiena, potraviny a výživa ). Prezentace toho co děti vytvořily 1. Křížovka s tajenkou – NAŠE TĚLO tajenka q (skupinky) - obkreslování žáka na velkých arch papíru, dopisování částí těla q společná kontrola q (skupinky) - kartičky s obrázky – oko, ucho, nos, jazyk, dlaň; skupinky pokládají obrázky na správná místa na jejich nakreslené postavě q společná kontrola q diskuze na téma smysly q aktivita na zkoušku čichu (RÝMA ) = plynulý přechod do dalšího tématu... q q (skupinky) – na jednotlivé papíry napsat pět názvů nemocí nebo úrazů, které děti prodělaly q zařadit do sloupečku pod správnou cedulku NEMOC ÚRAZ q společná kontrola a následná diskuze na toto téma q (skupinky) - obrázková osnova; každá skupinka dostane pět až šest kartiček s obrázky; tyto obrázky děti správně seřadí a napíší podle nich příběh. q společné čtení q písnička Polámal se mraveneček... q diskuze o tom, co bylo na začátku každého příběhu špatně... PREVENCE q shrnutí poznatků z předešlého dne; tvorba myšlenkové mapy na téma PREVENCE HYGIENA A ČISTOTA, POTRAVINY, VÝŽIVA q(skupinky) – kartičky se slovy - názvy hygienických potřeb a pomůcek; každý žák si vylosuje jednu kartičku a ostatním ve skupině popíše o jakou věc se jedná = KUFR q společná kontrola; doplnění chybějících hygienických potřeb q diskuze na toto téma; základní hygienické návyky q q (skupinky) – každá skupinka dostane tři různě velké papíry ve tvaru talíře (velký, menší a nejmenší); děti budou vystřihovat potraviny z letáků a skládat je na talíře. Zadání: největší talíř - potraviny, které jsou zdravé a rozhodně by neměly v našem jídelníčku chybět menší talíř - potraviny, které jsou méně zdravé a měli bychom je jíst méně často nejmenší talíř - potraviny, které bychom měli jíst jen výjimečně qnásleduje společná kontrola po jednotlivých skupinkách qukázka pyramidy zdravé výživy; podle ní pak zhodnotíme, jestli byl výběr potravin a následná kontrola správně nebo špatně qjednotlivé skupinky se samy opraví qpotom potraviny na talíře nalepí a nakonec tyto talíře nalepí na velký papír do předkreslené pyramidy q(skupinky) – každá skupinka dostane pracovní list (viz dále); sestaví si jídelníček na celý den. qspolečná kontrola qdiskuze - kolikrát denně bychom se měli stravovat, co bychom měli jíst a v jakém množství q C:\Documents and Settings\Katka\Plocha\zdravka\potraviny, výživa.jpg http://www.odbornehubnuti.cz/pyramida-zdrave-vyzivy/ C:\Documents and Settings\Katka\Dokumenty\katka\Škola\výchova ke zdraví\pyramida.jpg PYRAMIDA ZDRAVÉ VÝŽIVY q (skupinky) – děti si z domu přinesou nakrájené ovoce nebo ovoce v konzervách q prvně napíší recept (ingredience a postup práce) q potom ovocný salát připraví q svůj salát nějak pojmenují q následuje degustace – paní učitelka ochutnává jako první a hodnotí jednotlivé pokrmy q VŠECHNY JSOU VÝTEČNÉ A VŠECHNY VYHRÁVAJÍ! q pak ochutnávají i děti; mohou uskutečnit hlasování o nejlepší salát a o nejoriginálnější název salátu q shrnutí celého projektu pomocí otázek q q zdůraznění informací, které by děti neměly zapomenout q zhodnocení práce dětí q q popřípadě rozdání odměn za pěknou práci J q J