Lehká mozková dysfunkce Od LMD k ADHD/ ADD Ø Lehké dětské encefalopatie (O.Kučera, — 1962) — Lehké mozkové dysfunkce (Z.Třesohlavá, Z.Matějček, J.Míka, M.Šebek, M. Černá) — Od 60.let se do povědomí učitelů ukládají nformace o práci s dětmi hyperaktivními, hypoaktivními, nesoustředěnými. — Začátkem 90.let se objevuje pojem ADHD/ ADD — v zahraničí (americká literatura) uváděný pojem ADD, ADHD – syndrom deficitu pozornosti s hyperaktivitou a bez hyperaktivity. — Jde o syndrom příznaků, které se mohou lišit či vyskytovat společně, avšak mají stejného jmenovatele – oslabené funkce centrální nervové soustavy (Tyl 2000, s. 3 In Train 1997). Definice LMD Jedná se o následek difúzního poškození mozku, které se projevuje funkčními odchylkami v oblast motorické, intelektové, emocionální, volní a vegetativní. Obtíže se projevují: — psychomotorickým neklidem, — psychickou instabilitou, — změnou nálad, — impulsivním jednáním, — pohybovou neobratností – dyskoordinací. (Kábele, 1998) — termín – hyperkinetické dítě — Anglosazská literatura – „obtíže v usměrňování chování“ — Diagnostika – 3 oblasti: — 1. symptomy před 3. rokem — 2. přetrvávání déle jak 6 měsíců, jsou takového stupně, že se jeví jako úchylka (ve škol. prostředí). — Kombinace hyperkinetického syndromu v kombinaci s poruchou chování – prognóza méně příznivá, riziko delikvence (Drtílková, 2006) Vývoj pojmu – diferenciace Subtypy: ADD + H porucha pozornosti s hyperaktivitou ADD no H porucha pozornosti bez hyperaktivity ODD opoziční chování ADHD bez agresivity/ s agresivitou Hyperkinetické poruchy → termín který užívá MKN – 10. revize (místo AD/HD) — F90.0 porucha aktivity a pozornosti — F90.1 hyperkinetická porucha chování Výskyt ADHD — 3-5 % ve školním věku — 2-4 % v dospělém věku — Diagnóza – 4-5 roce věku dítěte, i když nápadnosti u děti - pohyb, neklid,nesoustředěnost bývají již kolem 3 roku — Symptomy hyperaktivity a impulzivity se s věkem zmenšují, ale symptomy nepozornosti přetrvávají — Minimálně 40= hyperkinetických dětí má poruchy chování, které v 50 % přetrvávají do dospělosti Příčiny vzniku — dle doby vzniku, kdy může dojít k drobnému poškození mozku: — v období prenatálním – onemocnění matky, kouření, alkohol, nedostatečný přísun kyslíku, — v období perinatálním – v případě protrahovaného porodu, poškození hlavičky novorozence, — v období postnatálním – infekční nebo horečnatá a jiná onemocnění, které se mohou objevit do dvou let věku dítěte. — snížený objem mozkové tkáně, — odchylky od architektury neuronových spojení, — odchylky v elektrické aktivitě mozku (frekvence se měří pomocí EEG), — nedostatečné okysličování mozku, deficity neurotransmiterů (zejména nedostatek dopaminu a serotoninu), — příčina hereditární zatížení (dědičnost). — dietní vlivy, — další doposud nezjištěné příčiny může docházet i ke kombinaci příčin. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) • Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou; • vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm • pozornosti, hyperaktivity a impulzivity; • obtíže jsou často spojené s neschopností dodržovat pravidla chování a provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony; • ovlivňují interakci dítěte s rodinou, školou a společností. ADD (Attention Deficit Disorder) • prostá porucha pozornosti (neobjevuje se impulzivita); • problémy v oblasti pozornosti a v percepčně-motorických úkonech – denní snění, pomalost, • obtíže v navazování sociálních kontaktů, neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost, • poruchy učení • narušena seberegulační činnost – překotný při výkonu domácích úkolů, • často přerušuje svoji činnost • poruchy motivace ADHD s agresivitou — charakteristická je nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování; — časté dysfunkční rodinné prostředí. ODD (Oppositional Defiant Disorder) — porucha opozičního vzdoru; — u 40 % dětí a 65% adolescentů — charakteristické je extrémní opoziční chování, agresivita, zvýšená hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých; — chybu vidí v jednání druhých, ne u sebe; — poruchy ve vnímání a utváření sebe samého. Děti/žáci s LMD - následující obtíže — Hyperaktivita, psychomotorický neklid — Poruchy koncentrace pozornosti — Emoční labilita, střídání nálad — Poruchy učení ( jsou mozkové dysfunkce Matějček) — Řeč: -opožděný vývoj řeči - porozumění řeči - specifické poruchy řeči — Poruchy motoriky — Nepoměr mezi intelektem a aktuálním výkonem dítěte — fyzikální charakteristika — poruchy myšlení — poruch koncentrace — změny osobnosti — charakteristika sociálního chování, charakteristika sociálního chování — regulace a integrace psychických procesů — poruchy paměti ADHD je porucha mozku, která se může projevit v chování ve třídě a narušovat proces učení: — Impulzivita: mluví, i když nejsou tázáni, vykřikují odpovědí aniž by se přihlásily, dělají cvičení aniž by si přečetli všechny pokyny — Slabá „pracovní“ paměť: neschopnost aplikovat koncept, problémy v zapamatování denních aktivit — Dys-organizace: problémy s plánováním, zapamatování stejných a podobných kroků, směry a materiály. — Hyperaktivita: neposedný, nevydrží sedět, roztěkané chování — Nepozornost: denní snění, rozladěnost, neschopnost udržet pozornost Obtíže při zpracování verbálních informací: vyskytuje se riziko jazykových problémů. Přístupy — Důležitá mezioborová spolupráce s interdisciplinárním přístupem — Přístup dělíme na 2 fáze: - diagnostická (psychologické, psychiatrické vyšetření, speciální pedagog, rodič - terapeutická – arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, rehabilitační pobyty - Občanské sdružení HYPERAKTIVITA Komplexní program péče • Programová modifikace chování doma i ve škole, • individuální poradenství – techniky zvládání stresu, zvyšování sebeúcty, • kognitivně-behaviorální terapie – ovládání chování, • nácvik sociálních dovedností, • umožnění hojné tělesné aktivity, • lékařská péče (farmakoterapie), • další vzdělávání rodičů o problematice LMD/ ADD/ ADHD. Behaviorální techniky — Trénink řízení rodičovského chování: posilování pozitivního chování a korekce negativních projevů vypracování a dodržování pravidel • Trénink sociálních zručností: zacílit jej na specifické chování např. agresivita při hře) — Trénink učebních zručností a to soustředění se podle příkazy, uspořádání času Intervence – škola — vyhněte se vytváření skupinek a sezení dětí v lavicích. Děti s ADHD při tomto uspořádání ruší více. Uspořádejte lavice do U. — komunikujte s domovem dítěte. Informujte rodiče o chování dítěte a jeho zlepšení. — barevně označte předměty denních aktivit a materiály, — využijte různé materiály ke zlepšení pracovní paměti, hudba, různé fráze, pomůcky, které pomohou s výbavností. — zařazujte praktické ukázky — posaďte si žáka k sobě — uplatňujte oční kontakt — přidělte problémovému žákovi kamaráda, kt. by mu pomáhal — medikamenty mohou pomoci, avšak nemohou eliminovat všechny symptomy. — většina rodičů se snaží porozumět a pracovat se svým dítětem. — dobrý učitel neobviňuje rodiče, ale pomáhá jim zkušenostmi a snaží se o to, aby jejich dítě bylo úspěšné. — žáci s ADHD mají často odlišné styly učení. — poskytněte dítěti možnost pracovat u tabule, využívejte meotar a jiné kompenzační pomůcky. — učte dítě dělat si seznamy. Ukažte dítěti, jak si zaznamenat úkoly a jak označit ty, které jsou dokončené. — vyučování musí být srozumitelné — využijte metodu kooperativního vyučování — zadávejte takové množství práce, které žák zvládne Intervence – škola — tendence zapojit ruce, jedná se o kinestetické učení – potřebují se dotknout, manipulovat s předměty při práci. — slabé výsledky v didaktických situacích, potřebují být aktivně začleněni. (Př: palec nahoru, pokud souhlasíte, dolů, pokud ne). — Bývají méně zralí než jejich vrstevníci, v mnoha sociálních situacích se projevují jako věkově mladší. Intervence v rodině (Pokorná 2006) — děti s LMD nejsou schopny selekce podnětů- výběr podnětů, citliví, neustále na ně něco působí – neumí si odpočinout, mají spoustu energie, ale z podráždění, nedovedou se uklidnit – vhodně relaxační techniky, pokud doporučujeme pohyb- nevhodné - kontraindikace — optimální – klidné a důsledné vedení, vědět, co bude následovat, struktura — nemají rády změnu(upozornit je, že za chvíli bude změna…) — prostředí – nemá být příliš podnětů – na stole pouze to, s čím pracují — pozitivní hodnocení- předávat pocit kompetence – říkám, co se naučilo, teď jsi to pochopil a musíme to procvičit…, dáváme model chování, co je správné — u dětí neužívat hry na rychlost, soutěživost u LMD – kontraindikace — chtít dokonalou práci- neví – co je dokonalé.. — zjistit, zda rozumí zadanému úkolu- učit analyzovat instrukci – často hned pracují – pokus-omyl, — naučit je klást otázky než začne pracovat — postupně odbourávat menší nároky na dítě — zlozvyky a nežádoucí chování dítěte relativizovat; — učit je nácviku sociálních dovedností- žijí v jiném světě než my — nejedná se o nemoc, ale vzorec problémů chování; — sledovat vztahy s vrstevníky — pracovat tak, že je nositelem problému a ne problémové dítě „To je naše dítě a jeho problém“ — Po provinění nemusí vždy přijít trest – pokud dítě dělá neúmyslně – věci se dají oddělit — Porucha je vývojová – dospělí –hyperkinetici,obtíže, pokud přistupují poruchy chování — čím klidnější je domácí atmosféra, tím více nežádoucího chování se předem eliminuje.