ni/jru oi/tuAOjsaj eijejßoeo aijejßoaß luiepos iuniJO)i)ada^i VllZyaAINfl VACWAWSVW ODODOOODODODO □ OüOüOüOüOüOü ODODOn^nODODO řlRll ononüi-.wtJODOno DODODODODODOD ODODOOODODODO □ ODODODODODOD OnODOöODOOOnO ODODODODODODO Pojem cestovní ruch □ Podle WTO: činnost osoby, cestující ve volném čase na přechodnou dobu do místa mimo její trvalé bydliště, a to za jiným účelem, než je vykonávání výdělečné činnosti v navštíveném místě. □ Cestovní ruch můžeme definovat jako specifickou formu mechanického pohybu obyvatelstva. □ Cestovní ruch umožňuje uplatnit některé potřeby obyvatelstva - poznávání, změna prostředí, odpočinek, seberealizace, komunikace. ODODODODODODO Pojem geografie cestovního ruchu □ = věda hraniční a syntetická (navazuje na poznatky z jiných přírodních, ekonomických i společenských věd). Zabývá se studiem obecných zákonitostí a faktickým rozmístěním cestovního ruchu. □ Orientuje se na následující skupiny problému: 1. Vyhodnocování faktorů a podmínek obecně i v konkrétních podmínkách. 2. Analýzu cestovního ruchu jako specifické formy migrace obyvatelstva. 3. Vliv cestovního ruchu na změny ve struktuře a rozmístění hospodářství. 4. Vyhodnocování oblastí pro různé formy cestovního ruchu. dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 3 ODODODOnonono DODODODODODOD ODODODODODODO Ekonomický význam CR □ Podíl na tvorbě HDP (celosvětový průměr 11%). □ Vytváření nových pracovních a podnikatelských příležitostí (celosvětový podíl na zaměstnanosti je asi 10 %). □ Investiční aktivity v oblasti (v CR z celkového objemu investic vyvolal CR asi 10 %). □ Následné synergicke efekty poptávky (přitažlivost místa vyvolává potřebu vybudování infrastruktury). Organizace činne v CR □ Světová organizace cestovního ruchu (World Tourism Organization, WTO, sídlí v Madridu) □ Mezinárodní turistické sdružení (AIT - Alliance Internacionale do Tourismu) □ Mezinárodní federace mládežnických ubytoven (IYHF -Internacional Youth Hostel Federation) □ Světové sdružení cestovních kanceláří (WATA - World Assosiationes of Travel Agensies) □ Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) □ Asociace hotelů a restaurací ČR (HOREKA) □ Sdružení průvodců ČR DODODODODODOD ODODODODODODO □ ODODODODODOD PedF, katedra geografie 5 ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO Typologie cestovního ruchu □ Formy CR - zkoumá motivy účasti lidí na CR. □ Druhy CR - berou v úvahu způsob realizace CR. ODODODODODODO Formy CR • Rekreační • Kulturně-poznávací • Sportovně-turistický • Lázeňsko-léčebný • Přírodní (ekoturistika) • Venkovský (agroturistika, ekoagroturistika) • Vzdělávací • Obchodní (Kongresový) • Incentivní • Specifické formy cestovního ruchu (například mototuristika, sociální turistika - speciální programy pro sociální slabší, v současnosti se rozvíjí ve Francii, návštěvy sportovních akcí, pobyty s vytvářením iluze - dobrodružství nebo historických období). dodododododod odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 7 ODODODOnonono DODODODODODOD Druhy CR □ Podle místa realizace - domácí CR - zahraniční CR a) výjezdový - outgoing, pasivní b) tranzitní c) příjezdový - incoming, aktivní uruny ck □ Podle délky trvání - krátkodobý (do čtyř přenocování) - dlouhodobý (více než čtyři přenocování) □ Podle rozložení během roku - celoroční - sezónní (letní, zimní) □ Podle způsobu organizace - organizovaný - neorganizovaný ODODODODODODO Druhy CR ] Podle příslušnosti účastníků ke skupině - individuální - skupinový ] Podle způsobu financování - komerční (volný) - sociální (vázaný) Podle cílové skupiny - Aktivní (příjezd zahraničních turistů) - Pasivní (cestování našich občanů do zahraničí) odooododododo □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 10 ODODODOnonono DODODODODODOD Odooododododo dodododododod IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz dodododododod ODODODOnonono Hodnocení CR Podle tří základních faktorů: 1. Velikost cestovního ruchu - udává se jako počet účastníků cestovního ruchu nebo jako počet přenocování nebo ve formě příjmů a výdajů. 2. Blance cestovního ruchu - jako u zahraničního obchodu - pasivní (výdaje vyšší než příjmy, lze také vyjádřit podle počtu výjezdů z oblasti a naopak výjezdů z oblasti, v tomto případě převažují domácí turisté v zahraničí). Aktivní bilance je opakem pasivní. 3. Úroveň cestovního ruchu - dá se měřit počtem návštěvníků na jednoho obyvatele nebo podílem na tvorbě HDP. dodododododod dodododododod PedF, katedra geografie 11 odooododododo dodododododod přírodní kultúrnohistorické DODODODODODOD ODODODODODODO □ ODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD administrativ. demografické urbanizační sociologické ekologické personální politické PedF, katedra geografie dopravní materiálně-technické 12 ODODODOnonono Lokalizační předpoklady - přírodní □ Klima (podnebí), hydrologické poměry, reliéf, geologie, flora a fauna. □ Uplatňují se zejména v plošně rozsáhlých areálech, mají stacionární, do jisté míry i konstantní charakter, čímž vytvářejí předpoklad pro regionalizaci cestovního ruchu. ODODODODODODO Lokalizační předpoklady - Kulturně-historické □ Mají většinou charakter stálých objektů (hrady, zámky, divadla) nebo jednorázových akcí (festivaly, koncerty, náboženské slavnosti). □ Mezi velmi významné představitele této skupiny patří památky (i přírodní) zařazené do kulturního (případně přírodního) světového dědictví lidstva a zapsané do seznamu UNESCO. V seznamu světového dědictví UNESCO je po posledním zasedání World Heritage Committee 690 míst (529 kulturních, 138 přírodních a 23 kombinovaných lokalit). OODODODOOODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 14 ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO Selektivní předpoklady □ Objektivní (např. vnitropolitická situace, ekonomické předpoklady, demografické skutečnosti, kvalita životního prostředí ...)■ □ Subj'ektivn/ (řada psychologických pohnutek, kterými je ovlivňováno rozhodování jednotlivce nebo skupiny obyvatel k účasti na cestovním ruchu a k výběru lokality pro cestovní ruch. Velkou roli zde hraje reklama, propagace, zkušenost, módnost apod.). ODODODODODODO Realizační předpoklady □ Realizační faktory mají dominující postavení pro konečnou fázi uskutečňování cestovního ruchu. □ Umožňuji danou oblast dosáhnout (doprava) a využit (ubytovací a stravovací zařízení, případně zábavná a sportovní). Svojí kapacitou tvoří nabídkový strop pro využití lokalizačních podmínek. ODODODODODODO Cestovní ruch v CR Rajonizace x regionalizace dodododododod odooododododo dodododododod ODODODOnonono DODODODODODOD Rajonizace CR v CR = zařazení regionů / rajony, oblasti / do čtyř kategorií podle vhodnosti pro CR. I. - mezinárodní význam (Praha, NP, UNESCO, ZC lázně) II. - národní význam (Říp, hrady, zámky, lázně, CHKO ...) III. - oblastní význam (Nechanice, Králův Dvůr, Svitavy ...) IV. - lokální význam (kostely, chr.naleziště, městská muzea ...) hodnotící faktory - přírodní podmínky (hory, lesy, vodní plochy...) - výsledky lidské činnosti (kult-hist., lázně, přehrady...) - vybavenost (ubyt., strav., lanovky, půjčovny,+služby) - dopravní předpoklady = realizační předpoklady - negativní faktory (ceny, kriminalita, hmyz, ŽP ) dodododododod odooododododo dodododododod ODODODOnonono DODODODODODOD PedF, katedra geografie 18 I. kategorie □ Praha, Český Krumlov, Brno + další památky UNESCO □ Národní parky - KRNAP - Šumava - Podyjí - České Švýcarsko □ Lázně (ZČ, Teplice, Luhačovice, Libveda, Velichovky, Jánské Lázně apod.) □ Jeseníky □ Valašsko + Beskydy UNESCO ODODODODODODO II. kategorie □ Krušnohoří □ Ceský ráj □ Jihočeské rybníky □ Křivoklátsko □ Dolní Vltava □ Jizerské hory □ Posázaví □ Cm vrchovina □ Orlické hory □ Moravská kras Pošumaví Horní Vltava Střední Vltava Č. Středohoří Pálava Bílé Karpaty dodododododod odooododododo dodododododod ODODODOnonono DODODODODODOD PedF, katedra geografie 20 ododododododo Ill.kategorie -> Lužické hory i Táborsko -> Doksy a okolí i Železné hory ■> Podkrkonoší i Povodí Orlice ■> Broumovsko i Drahanská vrchovina -> Mělnicko i Chřiby -> Horní Střela B Slovácko -> Stříbrsko El Chodsko -> Český les El Frýdlantsko -> Kaplicko El Šluknov -> Brdy B Žďánický les El Ivančicko dodododododod odooododododo dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie 21 IV. kategorie = pouze atraktivity lokálního významu □ Staroboleslavsko □ Džbán □ Boskovicko □ Kounicko □ Hrotovicko □ aj. □ Prolínání a nejednotnost v zařazení do III. a IV. kategorie. Památky UNESCO v CR □ 12 památek: 1. Brno 3 2. Ceský Krumlov 1 3. Holašovice 3 , , v v/v 4. Kromenz 4. Kutná Hora 6. Lednicko-valtický areál 7. Litomyšl 8. Olomouc 9. Praha 10. Telč 11. Třebíč 12. Žďár nad Sázavou ODODODOnonono □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 23 ODODODOnonono DODODODODODOD 6 biosférických oblasti: Třeboňsko Dolní Morava NP a CHKO Šumava KRNAP Křivoklátsko Bíle Karpaty 33 Nehmotné dědictví UNESCO v CR II K i r J 11 ■> Slovácky verbuňk (2005) □ Vesnické masopustní obchůzky a masky na Hlinecku (2010) □ Sokolnictví - umění chovu dravců, jejich ochrany, výcviku a lovu s nimi (2010) Turistické regiony České republiky T««t» % ..... X L J**». 4 C 1 Praha 2 Okolí Prahy 3 Jižní Čechy 4 Šumava 5 Plzeňsko 6 Západočeské lázně 7 Severozápadní Čechy 8 český sever 9 Český ráj 10 Východní Čechy 11 Vysočina 12 Jižní Morava 13 Střední Morava 14 Severní Morava a Slezsko 15 Krkonoše C fr«y1»g S berndl Pr»h» odooododododo □ odododododod PedF, katedra geografie 25 ododododododo Turistické oblasti ČR dodododododod odooododododo dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie ODODODODODO Ubytovací infrastruktura Rok ČR celkem počet zařízení počet pokojů počet lůžek počet míst pro stany a karavany průměrná cena 1 2 3 4 5 2000 7 469 169 655 437 440 41 692 300 2001 7 703 169 395 440 314 42 737 312 2002 7 869 170 645 445 611 47 036 314 2003 7 926 170 717 446 096 45 294 321 2004 7 640 164 675 433 214 48 743 337 2005 7 605 164 516 433 211 51 798 356 2006 7 616 167 582 441 968 53 338 366 2007 7 845 172 560 451 707 53 967 381 □ODODOnononoD ODODODOnonono □ ODODODODODOD PedF, katedra geografie 27 ODODODOnonono nonononononon IÍIÍIÍIÍIÍIÍI MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz nonononononon onononononono ODODODODODODO Delší cesty (4 a více přenocování) dle druhu dopravy, typu ubytování a pohlaví (v tis.) v roce 2007 3ocet cest (vtis.).' 1 JlťT7Tttl ^ ijT/ftr^í/ir o.- wuiil r v ton' f UH.riijJI.tTl í 11 1 i_-'JlL-'I Tu wGGII i % podíl l v zahraničí / % podii/ Celkem ŕ v ČR/ Počet cest celkem .' 9 433,4 100,0% 4 908:4 100,0% 45250 100ľ0% v torn dle druhu dopravy ÍBy mo letadlo ŕŕ^sne 1 476,8 15,7% X 1 474,0 32,6% železnice/fíůr/Lvay 786,4 8,3% 573,1 11,7% 213,3 4,7% autobus apod. ISus czzzft 1 354,5 19,7% 714,8 14.6% 1 139,6 25:2% automobil F Passenger car 5 160,5 547% 3 501.3 71,3% 1 65S.7 36,7% jiný dopravní zirostredeK/úi 155,2 1,6% 115,8 2,4% 39,4 0,9% v toni dle druhu ubytováni IBy main lyp> hotel a podobne zaŕizení IHoieí zrut s