Onononononono nonononononon onononononono □ OnODOnODODOD MASARYKOVA UNIVERZITA OnonOuwuOnono nonononononon onononononono 0000000000000 OnOnOnODODODO dodododododod ononODODODOno dodododododod ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod ODODODODODODO DODODODODODOD OnonODODODOno dodododododod ODODODODODODO dodododododod ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO dodododododod ODODODODODODO nonononononon ODODODODODODO nonononononon ODODODODODODO nonononononon ODODOnODODODO nonononononon ODODODODODODO nonononononon ODODODODODODO DODODODODODOD ODODOnODODODO Repetitorium sociální geografie Geografie dopravy dodododododod PedF, katedra geografie ODODODODODODO DODODODODODOD 1 ododododododo Základní specifika □ Základní potřeby lidstva, především díky rozdílnému potenciálu krajin světa. □ Stěžejní odvětví ekonomiky, kde působí především jako integrující faktor. □ Velmi dynamický rozvoj, prostorové uspořádání. □ Dopravu studují vědy geografické, technické, ekonomické, ale také společenské (např. sociologie). □ Pohyby zboží, osob a informací, a to v širokém společenském i fyzickogeografickém kontextu. □ Snaží se vysvětlit prostorové vztahy, zajímá se o dopravní sítě apod. □ Vzhledem ke svému historickému vývoji má Česká republika jednu z nejhustších dopravních sítí v Evropě, zejména železniční a silniční. ododododododo Základní pojmy □ Doprava x přeprava - efekt dopravy, měří se v osobokilometrech (1 osoba na vzdálenost 1 km) a v tunokilometrech (1 tuna nákladu na vzdálenost 1 km). □ Dopravní bod - místo kde se uskutečňuje nástup/výstup/přestup/nakládka/vykládka/překládka. □ Dopravní uzel - sbíhání nejméně tří komunikačních cest. □ Dopravní síť - soustava dopravních cest propojujících jednotlivé uzly. □ Komunikace - činnost, která umožňuje vzájemné spolupůsobení složek při prostorovém přemísťování osob, materiálu, financí, zpráv. Složky komunikace □ Přepravní prostředky - soubor pohyblivých zařízení. □ Přepravní cesty - liniové stavby, po nichž se přeprava uskutečňuje. □ Přepravní zařízení - technické objekty, které umožňují spojení, provoz. Doprava v krajine □ Fixní náklady - vybudování infrastruktury. □ Variabilní náklady - provoz a údržba komunikací. □ Nejjednodušší možností je spojení dvou bodů: □ Přímé □ Oklika oklika □ Při propojení většího počtu bodů volíme jednu z následujících variant: a. minimální délka (postupné spojení bodů) b. postupný objezd uzlů (cesta obchodního cestujícího) c. dominance jednoho uzlu (hierarchické spojení) d. maximální spojitost (propojení všech uzlů navzájem) e. modifikované spojení (nespojují se přímo uzly) □ onODODODOnon ononoDODODOno □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 5 ononoDODODOno □ OdOdOdODOdOO o □ o □ o Doprava v krajině □ onODODODOnon ononoDODODOno □ OnODOnODODOD ononoDODODOno □ ODODODODODOD PedF, katedra geografie 6 ododododododo Doprava v krajině Při propojení většího počtu bodů volíme jednu z následujících variant: a. Odotropní síť b. Monocentrická síť c. Polycentrická síť d. Vějířovitá síť e. Víceosá síť f. Konvergentní síť dodododododod ododododododo dodododododod PedF, katedra geografie ododododododo dodododododod 7 ODODODODODODO Dopravní síť □ onononoi ononODOni □onononoi ODODOnoni □ ODODODOI A. Odotropní síť B. Monocentrická síť C. Polycentrická síť D. Vějířovitá síť E. Víceosá síť 8 Dopravní síť DODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD ODODODODODODO DODODODODODOD PedF, katedra geografie Erkenschwick ^Datteln berg t £1 !í U \ W .•Recklingffauáen // .'• ••])•..• Herten * pÉJJp Waltrop • ^ľi—ss^ ^^^^^ Bs '■j^-lT— u 1» » íl 22 U Tí • - tyt Herne Raü^, Duisburg X .'v [ijj tá' i —..... .Gelsenkirchen d Oberhausen /'Bochumnjrr^iä^pä;-*.^' 'J) CH' Xi-l GPS ľ— -,. --IŤITIr'":;'-^—^ iŕi Mulhejrŕían ;í der Ruhr-;^ í} ma, j f'" H Hukwickěčfe dl EZ3 E3 ^/Hattingen "X k* ^t^Velbert Heiligenhaij5 , %|ja-Hegen v/1 ■ ■■' 1, l PL-i;ätLci; ~CCř-1 C Druhy dopravy □ pevninská □ silniční □ železniční □ adhezní (klasická železniční doprava) □ magnetická (pokusy v Japonsku a SRN; první veřejně provozovaná magnetická železnice byla otevřena v čínské Šanghaji) □ ozubnicová (tratě s velkým převýšením) □ vnitrozemská plavba □ potrubní... □ mořská □ vzdušná ODODODODODODO Druhy dopravy □ pravidelná (linková) □ nepravidelná □ nákladní x osobní □ individuální □ hromadnou Dle přepravní vzdálenosti: □ místní □ oblastní (regionální) □ vnitrostátní □ mezinárodní □ mezikontinentální OODODODOOODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 11 ODODODODODODO DODODODODODOD Železniční do pra v a ^^Skg. "■geografie Historie □ 30.9. 1828 zahájila provoz koněspřežná dráha z CB k Kerschbaumu, 1832 dovedená do Lince □ Severní dráha Ferdinandova 1839 - 1847 - úsek Břeclav - Bohumín □ 1842 - 1854 - státní dráhy - Olomouc - Praha; Brno - Česká Třebová; Praha - Podmokly □ Významný stavitel - Jan Perner □ 1906 - žel. síť - 6490 km; 1918 - 11 400 km; 1996 - 9 435 km (1891 dvoukolejné, 2 859 elektrifikováno); □ 1962 zahájena elektrifikace železnice □ 1980 skončila parní trakce □ 1918 vznik ČSD (Československé státní dráhy) □ Vznik významných dopravních uzlů - Plzeň, Ústí nad Labem, Přerov, Česká Třebová, Brno, Kolín apod. □ K 1.1.2003 vznikly České dráhy, a.s. a Správa železniční dopravní cesty, s.o. OODODODOOODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 13 ODODODODODODO DODODODODODOD Odooododododo dodododododod I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ OnODODODOnOn ODODODOnonono ODODODODODODO Současnost □ 9 619 km v roce 2007 - 31% (2 9997 km) elektrifikovaných (31,8%). □ Jednokolejné 7 645 km x dvou a více kolejné 1 868 km. □ 101 km úzkorozchodných tratí. □ 0,122 km železnicních tratí na 1 km2. □ přes 180 mil. osob a přes 100 mil. tun zboží. □ 8 511 železničních přejezdů (pouze 826 přejezdů má závory a výstražná zařízení!). Stát délka v km / km délka v km / tis. obyvatel % elektrizovanvch tratí ČR 0,122 0,941 30 Rakousko 0,067 0,700 63 SRN 0,100 0,434 54 Belgie 0,115 0,341 83 Francie 0,058 0,528 46 Slovensko 0,075 0,680 43 EU 15 0,049 0,412 * ODODODODODODO DODODODODODOD Zdroj: Eurostat (2002) OnonoDODODOno DODODODODODOD I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ OnODODODOnOn ODOOODODODODO Ebersbacfr (DB) ji.ii N?'%V/Riimhirtí " tjCariousy,^ jindSchcMce DdníŽIebÄm * ^niae4fz?faff Děčín hl.n.l . ^Wcg^-^YJedlová" *- - \^%^r£^Sv^rr\P% sqq.™ nitó*^'^ib'erscJosefůvcbi _ + 1ňt> ^ X. UstLP.Ií> JT Jľ\£ KaferíitoSenov ijabi0r™ rk4\. W / " enesov nPL / / p rii j^f \V^Ä>-P Rokytnice nad Jzeřbi Moldava ®, . í-fi. ■**> ------- fůíi Bärenstein (DB) Jchannaeoraenstad (DB) r\ Klinoentha! WChorriJtov 1 řstřekoy Česká Lípa V7"^3Mirncň OpT! «\ uC.LÍpy -"Litoměřice horní vysvetlivky: Eiílý Potok pod Srn rtem ,'rV, - v?*MaltlSlce cÄjf gelete, /S> ViSLuťacPäN. t™T„JTEPllce UQtMce zasyká -n^x ünunv4!£Ä^Hmnné T™i°v- &a S' "a MaL!'" Hrante. °/í\ / TS' j«ir>« §1 urAfSZ Asm'nctäUÄDoDuška \ w Loká\ 5| Karl. vaty čblní nácraží ťPodtoraíry " \# , aanvJ%!Q^^SFraluW /TCeratovÍ5*í \^^^ \ öc ^Hradec /qTociiopod ori. Horairi *0 ., . . Tumov> ,. i. rarJistě^^Q J« "Vnoril ?f >a;r^,Ani näfMÍ řPodtořarV0 V . ^V^ir^^^^^ř -.^U^ -"jt ift Tršnice *\l hri I I J^™^™"^^^~r ™£L ,, , V / čelákcMČ&s-ľ Scrifnt^flCheb^>hfc Laně /Ěecov nadTeplou Šm^f-7Z~Z>^ Na0n° X^ÄnV/S*-*^^ \ ^NbŤ^/é uJeS9i,ce|o Rakovník Jme^g^IJ^'''"'.....mjiAy^ yWcek Pardubice- siiárske Lázně 5/ H '^nburk- / 020 ^ Mi : ;• 022)V*'11 N 1...... 1 *■'/ Pecky TJifzZ. ^ , _ . Tynisten.Orl. Planá ú Mar Lázní * . d Konstantinovy Lázně , ^t... R,/rii^in\rnovanv nittsn Stŕíbra J81 hj^raiovei n , Lipová l_aznel_--' 7*S». hl n I ry Solnice Rg^mice Miedäŕlesie _ s >, ^íÍT^St. I ^=>£ ■ „ vriil hnrárľj /PKP) Stčré městj S Jeseň -r . T^_V C3™™6 tfgi-0 ^ l^J- O Pod Snézn. íioucllelLv uchk'cv. I^ci UDka2|l/rK °& nCE ľ > n^5A-i3obotín L^ľľJ^Htŕnocen ^ Ústí n.Orl. ÉítV( ^^^^h tratě, na nichž jezdí také vlaky Jŕ", EC, tC tratě, na nichž jezdí i Ex a rychlíky - tratě, na nichž jezdí jen osobní, popr. spěšné vlaky wmmcéééé tratě s elektrickým provozem tratě provozované soukromými dopravci - tratě peážní(vedenépo územíjiného státu) °r lanová dráha v provozu Českých drah ------úz korozchodná trať Louny, bíimhc názvy železničních stanic 0*6 čísla, uvedená u trati, udávají čísla příslušných Mezirnestf název pohraniční prechodové stanice traťových úseků RztzíQBB) názevstanicejiného státu kliknutím na ně otevřete /*■*,. traťový jízdní řád Virjnava yelká KraŠt^gr- \Giufitm7y (PKP) MvlĚrÓ*- ...Osobná ST/KoJy n.LEs. JavDinkve s'lezskuC^^/*"ú' káKrastr \ O 4ř ilMezvěstice BČerťany y S Janovici _ \ nad Úhla\ou Dobříš a Příbram Vi ^Vlaäm xS'J _i Zuř nad Sázavou , Trhový Štěpánov svftlá nad Sáz Králíly íJly/Letdirao |S Pärovn.Ces.^a)botíi. Hrocn.Týnec tYv^oké ú»ú ľ laiíLú,,n Siy^Šumperk R^narov^/Brunl ÍM^ivto Ces.TFebova ntf13 Ch^c^JChráá Ä" n JENŽTO _ i u - TřemosiHce^ ^ucrr .......üH^h aMor / he^etc. O ŽrJ&Br skuté; lirekov Ůecriácty ~ "~J*Qž ^ \jMcr. Třeboň utovelpřediTiY-j't,S| / ^vA~^. Chornice)\ ^fcl/ SucIrJol nadOdroi -Kunčice Železná Ruda ÍCD) i ■ Baye lisch Bsen dein ,201 Bechvréj I DTyn nad Vit. Číčence^ Dí\cice •líčkův Brod Sáľava^V Mové'MEsto naívlor. u Zdäij t hl ji. Val. Meziŕíí*. Kostae c u Jittavy j**A CEtravice y ' RožrovpodRadh. f čarto'/7F,R> vrrperk^ ^3^^ 1^5/ České Budejoviceí Volary r *\ •^hřfeemýKňž N^ú"dolíí^Nw Český Krum " ova ^^^^—^^^mj Pec 194 Veselí nad Lužniri N ová Bystrice 240 \sL0enec ansk: MF7arn\/1irpI t Vyškov ^i^tts, ^X^J! ■» E' jjtŕ jííäj MorKcMceOÄCí>fí, BRNO\%io# ^ Holutice O Slavcnice/ České Velenicť^C, Gmünd N.Ó. (OBB) Kaplice ."—, f MtravskéBudejovce Jemnice Luhačovice jS"/ , ni/ ; f Veselí nad Moravou j^" * 'TreraariskéTepSá íŽSR) Jsnnrmpřirp rad Mnrafin RAKOUSKO DODODODODODOD ODOOODODODODO DODODODODODOD ODOOODODODODO DODODODODODOD PedF, katedra geografie 15 Odododooododo dodododododod I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ odododododod ododododododo Koleje v km 2000 2003 2004 2005 2006 2007 Stavební délka kolejí celkem 16 494 16 290 15 925 16 156 15 844 15 810 podle typu trakce neelektrizované 10 412 9 817 9 463 9 730 9 255 9 208 elektrizované 6 082 6 473 6 462 6 426 6 589 6 602 Zdroj: MD ODODODODODODO DODODODODODOD Ii Ii Ü I II II 11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ OnODODODOnOn ODODODODODODO Tranzitní koridory □ Součástí sítě TEN-T. □ Optimalizace vybraných tratí pro rychlost až 160 km/h. + I. železnčční koridor (Berlin - Dresden) - Děčín - Praha - Pardubice -Česká Třebová - Brno - Břec/av - (Wien/Bratislava - Budapest). + II. železnčční koridor (Gdaňsk - Warzsawa - Katowcce) - Petrovcce u Karviné - Ostrava - Přerov - Břeclav; odbočná větev Přerov - Olomouc - Česká Třebová. □ III. železnčční koridor (Le Havre - Paris - Frankfurt a.M.) - Cheb -PZzeň - Praha - Ostrava - (Zlčňna - Košice - Lvov); odbočná větevPlzeň - Domažlice - (Nürnberg). IV. železniční koridor (Stockholm - Dresden) - Děčín - Praha - Tábor -Veselí nad Lužnicí - České Budějovice - Horní Dvořiště - (Linz -Salzburg - Ljubljana - Rjeka - Zagreb). DODODODODODOD PedF, katedra geografie 17 ODODODODODODO DODODODODODOD MO 1 Tranzitní koridory t Railway tran sit to ľľ i dors Mranzifii kcndof j iy tartsl co#Hor 2.1rsrcrini kohdor; 2nd taiVEal ccmdúf 1 Ira/Piti koridor J" 3«! frsrnilccrridof 4. irsrcrini tottia l AH farad annua tat vlaekifdvi pnŕtio pjtijnrti V-1 ÜSTfW.L Rozchod železnice □ 1 435 mm normální rozchod: v Evropě (kromě zemí bývajého SSSR, Finska, Španělska a Portugalska), na Blízkém Východě, v Číně, severní Africe, Severní Americe a Austrálii. □ 1 674 mm: Španělsko. □ 1 668 mm: Portugalsko. □ 1 520 mm: Rusko, země východního bloku, Finsko, Mongolsko. □ 1 000 mm: tramvaje i v dříve v ČR. □ 915 mm: Peru. □ 891 mm: Švédsko. □ 785 mm: úzkokolejky. v=> výstavba překladišť a terminálů (Bohumín, Černá nad Tisou, ČOP apod.). Silniem doprava Vývoj □ Nejstarší silnice se zpevněným povrchem stavěly ve starověkém Římě (např. via Appia). □ Silnice dnešního významu 18. st. (Praha - Vídeň) - šířka 7,2 m. □ V polovině 19. století bylo na Moravě a ve Slezsku celkem 23 erárních (státních) silnic a 372 okresních silnic. □ Vybírání mýtného => budování nových státních silnic. □ 1/ 19. st. - 3 835 km státních silnic . □ 1918 - 49 208 km silnic. □ 1925 - 12 580 osobních automobilů; 10 870 motocyklů. □ 1930 - 100 474 motorových vozidel. □ 1938 - vládní rozhodnutí o výstavbě dálnic; 1939 zahájena výstavba D1 (Praha - Humpolec). □ Exteritoriální dálnice Vídeň - Vratislav (Hitlerova dálnice) - 1939 - 1942, 320 km - pozůstatky mostů a technických prvků v krajině. □ 1971 - 1980 zprovozněno 257,7 km dálnic (D1, D2). □ onODODODOnon ononoDODODOno □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 22 ononoDODODOno □ OdOdOdODOdOO Odododooododo dodododododod I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ ODODODODODOD ODODODOnonono Současnost □ Dálnice, silnice I., II. a III. třídy, místní a účelové komunikace. □ Cca 128 tisíc km silnic. □ Ředitelství silnic a dánic ČR. □ Správa a údržba silnic (p.o. krajů). Země Hustota státních a Hustota dálnic regionálních silnic km / km2 km/ tis. obyvatel km / km km/ tis. obyvatel ČR 0,696 5,380 0,008+ o,o6 r Rakousko * 0,020 0,204 SRN 0,615 2.663 0,034 0,146 Belgie 0,457 1,354 0,057 0,168 Francie 0,709 6,500 0,019 0,172 Slovensko 0,144 1,311 0,006 0,056 EU 15 4c 0,017 0,140 Silnice v km 2000 2003 2004 2005 2006 2009 Délka silnic a dálnic celkem 55 410 55 447 55 500 55 510 55 585 55 653,6 z toho evropská silniční síť typu E 2 596 2 599 2 601 2 601 2 599 2 595 Dálnice v provozu 501 518 546 564 633 690,532 Rychlostní komunikace 299 320 336 322 331 359,690 Silnice 54 909 54 929 54 953 54 945 54 952 54 603,40 v tom silnice I. třídy 6 031 6 121 6 156 6 154 6 174 5 850,041 silnice II. třídy 14 688 14 667 14 669 14 668 14 660 14 592,260 silnice III. třídy 34 190 34 141 34 128 34 124 34 118 34 161,103 Místní komunikace 72 300 72 927 72 927 72 927 72 927 72 927 Zdroj: RSD, CSU silniční a dálniční sít cr J ŘEDITELSTVÍ SILNIC A DÁLNIC CR ODBOR SILNIČNÍ DATABANKY 21 R4 hranice státu (podkladová diu Brno - Šlapanice > České Budějovice - Borek > Chomutov - Jirkov > Mariánské Lázně - Velká Hleďsebe > Pardubice - Lázně Bohdaneč > Zlín - Otrokovice OODODODOOODOD ODODODODODODO dodododododod PedF, katedra geografie 39 ODODODODODOnO DODODODODODOD Metro □ 1974 zahájilo provoz pražské metro na lince C (Sokolovská - Kačerov). □ 1978 linka A (Náměstí Míru - Leninova). □ 1985 linka B (Sokolovská - Smíchovské nádraží). □ V současnosti 59,3 km, 57 stanic. □ Vozy Ečš (Mytiščinský závod) a vozy Siemens. , ^ PedF, katedra geografie 40 Nove trendy v doprave Železniční vysokorychlostní tratě □ O □ O □ ( ononoDODODOno □onononoDODOn ononoDODODOno □ ODODODODODOD PedF, katedra geografie 42 ODODODODODODO Elektronické mýtné □ Elektronický mýtný systém v ČR používá moderní mikrovlnnou technologii. □ Sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. □ Zpoplatněné komunikace stanovuje vyhláška MD ČR č. 323 / 2007 Sb. □ Malé elektronické zařízení jednotka Premid. □ Spuštění k 1.1.2007. Odooododododo dodododododod I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ OnODODODOnOn ODODODOnonono dodododododod odooododododo dodododododod PedF, katedra geografie 44 odooododododo dodododododod Odooododododo dodododododod I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ odododododod ODODODOnonono Integrovaná doprava v ČR □ Dopravní obsluha určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců. > Pražská integrovaná dopravaPID > Středočeská integrovaná doprava SID > Českobudějovická integrovaná doprava IDS ČB > IDS Tábor > Integrovaná doprava PZzeňska IDP > Integrovaná doprava Karlovarského kraje IDOK > Integrovaný dopravnísystém Libereckého kraje IDS LK > Jablonecký regionální integrovaný systém JARIS > Východočeský dopravní integrovaný systém VYDIS > Integrovaná regionání doprava Královéhradeckého kraje IREDO > Integrovaný dopravnísystém Jihomoravského kraje IDSJMK > Integrovaný dopravnísystém Olomouckého kraje IDSOK > Zínnská integrovaná dopravaZID > Ostravský dopravní integrovaný systém ODIS dodododododod □ odododododod PedF, katedra geografie 45 odooododododo dodododododod ODODODODODODO Integrovaná doprava JMK □ IDSJMK □ 1. etapa zahájila provoz 1. ledna 2004. □ Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. typ dopravy počet linek vlaky 9 tramvaje městské dopravy v Brně 13 trolejbusy městské dopravy v Brně 11 autobusy městské dopravy v Brně 49 autobusy městské dopravy v Blansku 7 autobusy městské dopravy v Adamově 1 autobusy městské dopravy ve Vyškově 4 meziregionální autobusy 9 regionální autobusy 96 onononononono □ ODODODODODOD 46 idsDjmk PLAN REGIONÁLNÍCH LINEK stav k 28. 6. 2008 (nezahrnuje výluky) Informace: www.idsjmk.cz, S 5 4317 4317 Koordinátor IDS JMK: KORDIS JMK, spol. s r. o. LEGENDA — Železniční linky ♦ Železniční stanice Tramvaje = Autobusy a trolejbusy 153 Čísla linek Kuřim Názvy obci Zastavěné území Samostatná síť městských linek Tarifní zóny 100 Čísla tarifních zón INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTEM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE lKORDIS JMK,spal. sr. o. ODODODOnonono nonononononon I!!ÍliI11II11 MASARYKOVA UNIVERZITA www.muni.cz □ OnODODODOnOn onononononono ODODODODODODO Doprava na území JMK ľelstvi silnic a dálnic cr silniční databanky Počet mostů v Jihomoravském kraji stav k 1.7.2008 celkem 1 622 mostů 159 707 nonononononon onononononono nonononononon onononononono nonononononon PedF, katedra geografie 269 487 ■ Dálnice ■ l.trida ■ II třída ODODODODODODO Doprava na území JMK □ O □ O □ O □ i O □ O □ O □ O I O □ O □ O □ O I □ O □ O □ O □ i Legeada: ^^^^^^^^^^^M intenzita v (tis. voz 24 hod) Obr. 5.1.2: Intenzita provozu na vybraných šilincích Jihomoravského kraje Fianien Celostátní sčítaní dopravy 2000, RSD Informační zdroje □ ČSÚ - ročenky □ Ročenka dopravy 2007 □ www.mdcr.cz □ www.idsjmk.cz □ www.sfdi.cz □ www.kr-jihomoravsky.cz □ www.dphmp.cz □ www.dmpb.cz □ www.sydos.cz □ onODODODOnon ononoDODODOno □ onoDODODonoD PedF, katedra geografie 51 ononoDODODOno □ OdOdOdODOdOO