PedF, katedra geografie 1 Úvod do geografie Geografické myšlení aneb vývoj geografie v čase PedF, katedra geografie 2 Vývoj geografie v čase 1. „mapa“ – rytina na mamutím klu z oblasti Pálavy (tábor lovců mamutů v blízkosti Pavlova) zobrazující meandrující řeku a okolní kopce (před 25 000 lety). Pravěk 3PedF, katedra geografie využití geografických znalostí vojenské, správní (daně), obchodní, náboženské, ekonomické (lokace zemědělství, lokace sídel, těžba surovin). Vysoká úroveň geografických znalostí u mimoevropských civilizací, např. u Číňanů, Mezopotámců, Egypťanů, Inuitů, Aztéků, Mayů nebo Inků. Antika 4PedF, katedra geografie Vznik geografie jako vědecké disciplíny Stojí vysoko na vývojovém žebříčku věd (právě proto, že se etablovala již v antice). Oddělila se od filosofie jako součást historie asi v 6. stoletím před naším letopočtem v Řecku. Představitelé Milétská škola (filosof Anaximandros). Hérodotos (popis nejrůznějších krajin, zdůvodňování jejich specifik). Aristoteles: odklon geografie od historie k přírodním vědám (oběh vody na Zemi, vzdušné proudění, vývoj a rozmístění bioty). Antika 5PedF, katedra geografie Erasthoténes z Kyrény „otec“ geografie, zavedl pojem geografie: Géos (Země), graphein (psát) dílo Geografika: popis jednotlivých území známého světa podle nejrůznějších geografických složek, pokus o zdůvodnění řady geografických jevů (3 části: matematická, fyzická a regionálně- zeměpisná) Dále se zabýval zemětřesením, vulkanismem, slapovými jevy a matematickým zeměpisem Klaudius Ptolemaios rozlišuje geografii (v dnešním pojetí obecnou geografii s kartografií) a chorografii (popisnou regionální geografii) jako první kvantifikoval geografické jevy Antika 6PedF, katedra geografie Antika Geografie starověkého Řecka a Říma byla převážně popisná (popisy moří a pobřeží pro mořské obchodní plavby) Jediným kompletně zachovalým antickým geografickým dílem je sedmnácti svazková publikace Geografika, kterou v 1. století napsal římský stoický filosof Strabón. 7PedF, katedra geografie Úpadek antických znalostí. Zničení knihoven a knih v souvislosti se stěhováním národů – antické vědomosti přetrvávají v arabském světě. Křesťanský přístup: vyvrácení „mýtů a pohanských bludů“ o kulatosti světa. Geografické informace Od cestovatelů (Marco Polo 1254 – 1324, kniha Milión – Čína, Mongolsko) Křížové výpravy Plavby Vikingů (severní Atlantik, S a V Evropa) kroniky Středověk 8PedF, katedra geografie PedF, katedra geografie 9 Vznik moderní geografie Počátek novověku 16. století: přelom v rozvoji geografie Nové geografické poznatky jako produkt objevných cest (Portugalsko, Španělsko, později Nizozemí, Velká Británie, Francie a Rusko). Rozvoj matematické geografie a kartografie (astronomové Koperník, Galilei, Bruno). Vznik rozsáhlých mapových děl – atlasů (Nizozemí, Německo). Popisná geografie PedF, katedra geografie 10 Vznik moderní geografie Počátek novověku Rozvoj regionální a fyzické geografie – shrnutím je Geographia generalis (17. století) od Varenia. První socioekonomicko-geografické dílo - Popis Nizozemska Lodovico Guiciardini (1521-1589). První představitelé socioekonomické geografie: Wiliam Petty (ekonomie) Thomas Malthus (demografie) Ivan Kirilov (statistika) 1. Geografický determinismus: vliv přírody na vlastnosti člověka, určité přírodní složky leží mimo lidskou společnost (Darwin – evoluční teorie, Ratzel – životní prostor). 2. Deskriptivní geografie: na základě různých vstupních dat se popisuje celý objekt - rozlišujeme dva základní druhy: obecný geografický popis (obecná struktura – geografická poloha, vymezení, povrch, podnebí, vodstvo, půdy, rostlinstvo, živočišstvo, nerostné složení, obyvatelstvo, hospodářství, vnitřní diferenciace regiónu a vnějších svazků); problémový (účelový) geografický popis (selekce faktů a naznačení způsobů řešení – moderní, velmi používaná varianta). Přístupy PedF, katedra geografie 11 3. Pozitivismus: založen filosofem Augustem Comtem (1798 – 1857), představuje 1. skutečně vědeckou metodologii Další přístupy • Klade důraz na studium fakt, empirické pozorování: pouze na tomto základě lze sestavit jediný skutečný obraz světa • použití induktivní generalizace (odvození obecných závěrů na základě studia jednotlivostí) • předpokládá neutralitu vědeckého poznání, objektivitu vědce, opakování pozorování, teorie je ověřována empiricky • používaný dodnes PedF, katedra geografie 4. Geografický indeterminismus: hlavní představitel je francouzský geograf Paul Vidal de La Blache (1845 – 1918) Další přístupy • hovoří o nezávislosti člověka na přírodních podmínkách • geografické prostředí je jen rámcem pro rozvoj společnosti • hybnou silou je člověk obdařený svobodnou vůlí a iniciativou a záleží jen na něm, jak geografické prostředí využije PedF, katedra geografie 13 19. století Alexander von Humboldt (1769-1859): zabýval se především přírodovědou, ale také obecnou fyzickou geografií, klimatogeografií a fytogeografií; autor rozsáhlého díla Kosmos Karl Ritter (1789-1859): vedoucí první katedry geografie na světě, která byla založena v Berlíně; rozpracoval teorii geografického determinismu Propagace komparativní (srovnávací) geografické metody: srovnávání několika objektů nebo jevů za účelem získání jejich společných nebo naopak odlišných znaků. Ritterův žák: Jan Křtitel Kašpar Palacký (syn Františka Palackého), první profesor geografie na české části Univerzity Karlovy. Německá klasická škola PedF, katedra geografie 14 Geografie ve 20. století PedF, katedra geografie 15 Kooperace s jinými vědními obory Interdisciplinarita Výpočetní technika Matematické metody Nové metody a úkoly Nové vědní obory  Urbanismus  Ekologie  GIS  Geobotanika  Sociologie města  Prostorové plánování  Regionální rozvoj  Geopolitika  Globální problémy lidstva (hlad, suroviny, voda... Hlavní geografické školy 20. století PedF, katedra geografie 16 Berkeleyská škola geografie kultury Christallerova škola Kvantitativní revoluce v geografii Behaviorální geografie Humanistická geografie Škola společenské relevance Radikální geografie Teorie strukturace Realismus v geografii Postmoderní geografie Berkeleyská škola geografie kultury USA, první světová válka rozvoj kultury v regionu na základě vlastních zdrojů a impulsů zvenčí kultura slouží jako způsob adaptace člověka na okolní přírodní i sociální prostředí Christallerova škola Německo, 30. léta propojení ekonomické geografie a prostorové ekonomie (teorie centrálních míst) Následovník: August Lösch Geografie ve 20. století PedF, katedra geografie 17 Moderní geografie po 2. světové válce Inspirovaná pozitivistickými metodami a přístupy Proces exaktizace a matematizace geografie, využití statistických analýz 50. a 60. léta 20. století Kvantitativní revoluce • Peter Haggett • William Bunge • Brian Berry PedF, katedra geografie 18 Kritika pozitivismu a její důsledky revize induktivní metody zmírnění závislosti na datech a empirii nástup kvalitativních metod Útok ze dvou směrů  Postpozitivismus – strukturalismus, kritické realismu, teorie strukturace (marxistická/strukturalistická kritika)  Relativismus – hermeneutika, interpretativní přístupy, poststrukturalismus, postmodernismus (humanistická kritika) „Nové“ geografie PedF, katedra geografie 19 Torsten Hägerstrand (1916 – 2004) a švédská geografická škola – Universita v Lundu Geografie času • Pohyb jednotlivce v prostoru a čase • Šíření inovací (30. léta, jižní Švédsko, zemědělské inovace) • Spolupráce se soc. psychologií • Studuje projevy chování lidí v prostoru a vnímáním prostoru jednotlivci a skupinami lidí • Důraz na procesy při objasňování lidských aktivit PedF, katedra geografie 20 (70. léta 20. století) Centrum pozornosti – lidská bytost Klíčové – význam, představivost, zkušenost, tvořivost Popis lidí, jací jsou. Studovali konkrétní místa – lokality a krajiny, které nabývají na významu a mají mezi sebou vazby. Zdůrazňovali význam, hodnoty a interpretaci. David Ley – sence of space – vztah k místu. Humanistická geografie PedF, katedra geografie 21 Radikální (70. léta 20. století) v souvislosti s celospolečenských odporem k vietnamské válce v USA (+hippies, černošská a mírová hnutí). D. Harvey: geografie jako způsob řešení společenských problémů, například problém hladu, vzdělání, náboženského, národnostního, politického a sociálního útlaku. Feministická (80. léta 20. století) muži mají práva, která jsou nespravidlivě upírána ženám. D. Massey: co znamená být ženou na určitém místě a v určitém čase (v Africe, na vesnici apod.). Gender – kulturně-společenské rozdíly mezi muži a ženami. Kritika pozitivismu PedF, katedra geografie 22 Kritika pozitivismu Škola společenské relevance (70. léta 20. století) Snaha zapojit geografii rychle a aktivně do řešení společenských problémů. Výběr řešených témat - problém hladu, vzdělání, náboženského, národnostního, politického a sociálního útlaku, feminismus, zdroje znečištění a dopad kvality ovzduší a vod na zdraví, sociální problémy ve městech. Kvalitativní metody Pohled očima „někoho jiného“, popis z perspektivy účastníků. Pochopení jednání v sociálním kontextu. Terénní výzkum – pozorování, rozhovory, etnografické metody. PedF, katedra geografie 23 (1970+) spolupráce se sociologií, sociální psychologií a psychologií. Zabývá se projevy chování lidí v prostoru a vnímáním prostoru jednotlivci a skupinami lidí. Příklady řešených témat - „vnímání rizik v území“ (povodně, zemětřesení, ...), „mentální mapy“ (např. různé vnímání lokalit a regionů v území státu, regionu, krajiny), atp. Behaviorální geografie PedF, katedra geografie 24 Kritika pozitivismu Kritický realismus (80. léta 20. století) neexistuje výzkum bez teorie, nutnost ověřování teoretických formulací a předpokladů v praxi, pochopení struktury a vlastností jevů a věcí. Teorie strukturace (80. léta 20. století): Giddens jednotná teorie věd s územním a sociálně ekonomickým aspektem (sociální geografie, regionální a prostorová ekonomie, sociologie). PedF, katedra geografie 25 Od 2. poloviny 80. let 20. století Nedůvěra k velkým projektům, velkým teoriím. Hledají se návrhy s lidským měřítkem v návaznosti na historii, tradice, specifiku lokalit a regionů – regionální geografie. Rozvíjí se především v evropském kulturním prostoru (Velká Británie). Foucault, Derrid Postmoderní geografie PedF, katedra geografie 26 Vývoj geografie v České republice Ideologické vlivy Čistě pozitivistický přístup Důraz na fyzickou geografii Důraz na modelování a statistickou analýzu po roce 1990 nezachycení světových trendů (jazykové nedostatky, neuznávání „vědecké hodnoty“ jiných než pozitivistických přístupů atd.) 27 Současná geografie v České republice Pražská „albertovská“ škola (PřF UK) – nejstarší geografická škola ČR. Brněnská škola (Geografický ústav PřF MU) - druhou největší univerzitní geografickou institucí v ČR. Odborná a vědecká činnost v oblasti fyzické i humánní geografie. Olomoucká škola (PřF UK) - poskytuje vysokoškolské vzdělání pro učitelství zeměpisu na středních školách v několika aprobačních kombinacích. Ostravská škola (PřF UK). Ústí nad Labem (UJEP), České Budějovice (JČU), Brno (PdF MU, MZeU), Praha (VŠE), Plzeň (PdF ZU). 28