PedF, katedra geografie 1 Politická geografie zimní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Stát a jeho geografické aspekty PedF, katedra geografie 3 Subjekty mezinárodního práva Subjekty mezinárodního práva nejsou definovány žádnou mezinárodní smlouvou. Za formální subjekty se považují ty jednotky, které mají v mezinárodním právu způsobilost k právům a povinnostem. Původní (klíčové jsou státy) Odvozené (mezinárodní organizace) PedF, katedra geografie 4 Další subjekty Povstalci proti vládní moci (pokud jim státy přiznaly statut válčící strany – teroristické organizace). Národně osvobozenecká hnutí(v závislých a koloniálních územích). Mezinárodní výbor Červeného kříže. Jednotlivci. V minulosti mezinárodní města, Suverénní řád maltézských rytířů apod. Subjektem nejsou: …nadnárodní korporace (ačkoliv mají značný faktický vliv) PedF, katedra geografie 5 Stát Slovo stát má základ v latinském status (stav, ústava, řád). V dnešním smyslu se začalo slovo status používat v období italských městských států. Do odborné terminologie ji zavedl Machiavelli v díle Vladař. PedF, katedra geografie 6 Definice státu Stát je institucionalizovaná forma společenského života na určitém území, která působí na společenské vztahy prostřednictvím všeobecně závazných pravidel chování, za kterými stojí jeho mocenská autorita. PedF, katedra geografie 7 Nejstarší státy světa První státy vznikaly již v dávné historie v oblasti údolí Nilu, Palestiny, Mezopotámie a povodí Indu. Čína (vznik 1523 p.n.l.) Etiopie (1000 p.n.l.) Japonsko (660 p.n.l.) Dánsko (kolem roku 800) Švédsko (836), Francie (843) San Marino (855) Velká Británie (1066, dobytí Británie Normany) Portugalsko (1140) Za první moderní stát (v dnešním smyslu slova) považujeme Spojené státy americké, které byly založeny v roce 1776. PedF, katedra geografie 8 Každý stát musí mít: 1. Přesně vymezené území (státní území) 2. Trvale bydlící obyvatelstvo 3. Přítomnost a funkčnost vlády (resp. systému moci, který zabezpečuje výkon potřebných funkcí) 4. Organizovaná (společná) ekonomika 5. Společný komunikační systém PedF, katedra geografie 9 Rozvoj států Pro rozvoj států bylo důležité splnění následujících podmínek: • Přechod od samozásobitelství ke směnnému obchodu • Vznik a vývoj jádrových oblastí (koncentrace osídlení) • Vznik a rozvoj měst • Vznik a rozvoj základní komunikační sítě • Koncentrace kapitálu • Rozvoj individuálního vědomí a skupinových zájmů • Spojení etnického vědomí a politické aktivity (odpovědnosti), případně sociální stratifikace společnosti PedF, katedra geografie 10 Státní území …je prostor (nikoliv plocha!) ve kterém stát uplatňuje svoji suverenitu Zahrnuje: • Pevninské území státu • Vnitřní vodní plochy (řeky, jezera) • Část moře (pobřežní moře, vnitřní mořské plochy) • Geologický podklad • Vzdušný prostor nad pevninskou částí a nad pobřežním mořem • Zvláštní případy (území velvyslanectví apod.) PedF, katedra geografie 11 Geologický podklad až do středu Země …v praxi omezeno technickými možnostmi kontrolovat „narušení suverenity“ –tj. dosažitelnou hloubkou vrtů nebo dolů PedF, katedra geografie 12 Vzdušný prostor nejasné, do jaké výšky (několik rozdílných přístupů) …v praxi omezeno technickými možnostmi kontrolovat „narušení suverenity“ –tj. do maximální výšky letu letadel … neexistuje žádné „právo přeletu“ vzdušným prostorem státu PedF, katedra geografie 13 Pobřežní moře Nároky na pobřežní moře upravila Úmluva OSN o mořském právu podepsaná v Montego Bay(Jamajka) 10. 12. 1982 (u nás 240/1996 Sb.): PedF, katedra geografie 14 Základní linie Za hranici pevniny se pokládá tzv. základní linie – linie nejhlubšího odlivu. V členitém pobřeží může být vytvořen systém přímých základních linií (straightbase lines, spojují nejvzdálenější výčnělky pevniny). Přímé linie také mohou uzavřít zálivy. Vše, co leží mezi základními přímými liniemi a pevninou, jsou vnitřní vody. PedF, katedra geografie 15 PedF, katedra geografie 16 Vnitřní vody PedF, katedra geografie 17 Pobřežní moře Maximálně do 12 mil od základní linie Pobřežní moře je přímou součástí státního území pobřežního státu Lodě jiných států mají právo pokojného proplutí V prostoru nad a pod hladinou moře ale není suverenita státu omezena PedF, katedra geografie 18 Přilehlá zóna Maximálně 12 mil od hranic pobřežního moře Není součástí státního území Pobřežní stát má právo provádět v přilehlé zóně kontroly (celní, zdravotní, migrační) PedF, katedra geografie 19 Výlučná ekonomická zóna (EEZ) Maximálně 200 mil od základní linie. Pobřežní stát má výhradní právo ekonomického využití (rybolov, těžba apod.). Toto právo může postoupit (prodat, pronajmout) i jiným zemím. PedF, katedra geografie 20 Kontinentální šelf Pokud přesahuje kontinentální šelf výlučnou ekonomickou zónu (max. 350 mil), má pobřežní stát. Výhradní právo těžby surovin a sběru živých organismů z mořského dna. Rybolov však v takovém případě není omezen. PedF, katedra geografie 21 Souostrovní státy Souostrovní státy mohou uzavřít své území tzv. souostrovními liniemi (archipelagicbaselines, max. 100 mil dlouhé) Území ohraničené těmito liniemi jsou souostrovní vody (archipelagicwaters) V souostrovních vodách platí právo pokojného proplutí Teprve od hranic souostrovních vod se vyměřují další zóny (pobřežní moře apod.) PedF, katedra geografie 22 Státní území je prostor! Jen výjimečně je suverenita oddělena horizontálně (např. mezi Austrálií a Papuou–Novou Guineou – ostrovy v Torresově průlivu jsou australské, s vodou je to složitější. PedF, katedra geografie 23 Zvláštní podmínky Lodě plující pod vlajkou státu Letadla registrovaná v dané zemi Území velvyslanectví a jiných diplomatických misí (diplomatické imunity), diplomatická vozidla a zavazadla „historické pomníky“ Radar v ČR PedF, katedra geografie 24 Poloha státního území Absolutní geografická poloha (vzhledem k zeměpisným souřadnicím) – poloha vzhledem k moři, podnebným pásům, dopravním trasám, přírodním surovinám apod. Relativní geografická poloha (vzhledem k sousedním státům) – ekonomické, demografické a sociální důvody. PedF, katedra geografie 25 Tvary státního území Není příliš vypovídající (důležitější je podoba komunikační sítě – ta se ale často od tvaru odvíjí). Obecně se považuje za výhodné, když jsou hranice relativně krátké a území kompaktní. PedF, katedra geografie 26 Základní tvary státního území Podlouhlé (délka je alespoň šestkrát větší než průměrná šířka) – např. Chile, Norsko, Švédsko, Malawi, Panama, Vietnam. PedF, katedra geografie 27 Základní tvary státního území Kompaktní (území je v „jednom kuse“ a geometrický střed je víceméně v konstantní vzdálenosti od hranic) –nař. Polsko, Uruguay, Rumunsko, Nigérie. PedF, katedra geografie 28 Základní tvary státního území „Proruptivní“ (kompaktní s „výběžky“) – např. Barma, Thajsko, DR Kongo, Indie. PedF, katedra geografie 29 Základní tvary státního území Dělené (z více územně nesouvisejících částí, pokud se nejedná o drobné ostrůvky nebo vzhledem k rozloze „hlavního“ území státu malé ostrovy) Souostrovní – Indonésie, Japonsko, Filipíny, Maledivy …. Pevninské – Malajsie, USA, Dánsko, Rusko, v jistém smyslu i Francie, Itálie, Španělsko …. PedF, katedra geografie 30 Základní tvary státního území Perforované (s enklávami) –Jižní Afrika, Itálie, Senegal. PedF, katedra geografie 31 Státní hranice PedF, katedra geografie 32 Definice Státní hranice jsou smluvní linie v terénu, které oddělují území jednoho suverénního státu od území jiného suverénního státu nebo od území, které nepodléhá suverenitě žádného státu. Ve skutečnosti není linie, ale plocha ohraničující „prostor suverenity“ daného státu. Jde o místa přímého kontaktu specifických právních řádů jednotlivých států, které mohou být vzájemně konfliktní. PedF, katedra geografie 33 Krátká historie Starověk a středověk: neexistovaly hraniční linie, ale (po)hraniční pásy (terranullius). Hraniční pásy byly zpravidla vylidněné a často měly i obrannou funkci Široké byly v neproduktivních oblastech, zužovaly se se vzrůstající hustotou zalidnění. Důsledek: státy nebyly ve vzájemném „fyzickém“ kontaktu. 1659 tzv. pyrenejská smlouva –první oficiální liniová hranice. PedF, katedra geografie 34 Politické hranice 4 fáze: Alokace Delimitace Demarkace Administrace PedF, katedra geografie 35 Delimitace Určení přesného průběhu hranic na mapách velkých měřítek. Většinou spojeno s terénním šetřením, ověřováním majetkových poměrů, dopravní dostupnosti apod. Časově náročná činnost, vždy s jistým zpožděním po alokaci hranic. Většinou prováděna smíšenými komisemi složenými ze zástupců sousedních států. PedF, katedra geografie 36 Demarkace Vyznačení hranic v terénu tak, aby byl jejich průběh snadno identifikovatelný. PedF, katedra geografie 37 Administrace Údržba a pravidelná obnova hraničních znaků. Sledování přirozených změn hranice. Regulace hraničních vodních toků. PedF, katedra geografie 38 Vytýčení hranic Hranice může být vedena libovolným způsobem, pokud se takto sousední státy dohodnou. Neexistuje žádné obecně přijímané pravidlo, které hranice jsou „spravedlivé“ a které „nespravedlivé“, neuplatňují se precedenty. PedF, katedra geografie 39 Pár nepsaných pravidel… Nesplavné řeky: hranice vede ve středu toku (tzv. střednice / medianline). Splavné toky: hranice vede středem plavební oblasti toku (hloubnici/ thalweg -odtud se tento princip označuje jako ThalwegDoctrine). Pohoří: hranice vede po rozvodnici Jezera: hranice vede po ekvidistantě, platí ale zásada, že zdroje pohraničních jezer mají být využívány pohraničními státy rovnoměrně. PedF, katedra geografie 40 Pravidla Zpravidla je dohodnuto, že při přirozených a pozvolných změnách polohy vodního toku se mění i poloha hranice. V praxi to vede na neregulovaných vodních tocích k řadě drobných hraničních sporů. PedF, katedra geografie 41 Hranice v terénu Hraniční znaky Hraniční ploty Hraniční valy Hraniční zdi PedF, katedra geografie 42 Typologie hranic Hranice suchozemské. Hranice mořské. Hranice mezi dvěma státy. Hranice státu a otevřeného moře. Hranice státu a kosmického prostoru. Přírodní hranice (vedou po přirozené –v přírodě viditelné – linii). Umělé hranice (nemají tuto vazbu). PedF, katedra geografie 43 Přírodní hranice Vázány na překážku v terénu: Pohoří Řeka Bažina Poušť Mořské pobřeží Primárně brání pohybu lidí, snadno lokalizovatelné, dříve vhodné k obraně. PedF, katedra geografie 44 Přírodní hranice Limitem použití principu byla znalost terénu – přírodní hranice např. nebyly použity při koloniálním dělení Afriky (kontinent nebyl v té době dobře zmapován). Působením přírodních sil se postupně mění. V praxi nemají přírodní překážky nikdy zcela liniový charakter, velký potenciál hraničních sporů. Problematické jsou také všechny umělé úpravy (např. říčních koryt). PedF, katedra geografie 45 Umělé hranice Jednoduché, často ale nepřirozeně kříží průběh liniových fyzickogeografických prvků, obtížná obrana. Zvláštní typy umělých hranic: Etnické Historické Astronomické hranice Geometrické hranice PedF, katedra geografie 46 Specifické hraniční situace V některých případech má území států „nelogický“ nebo nevhodný tvar (výběžky, oddělené části). Pokud jsou některé části území těžko dostupné nebo zcela nedostupné, musí mít zvláštní právní režim: celní, měnový, specifická regulace pohybu obyvatel apod. Nejčastější „specifické hraniční situace“ jsou enklávy, exklávy a koridory. PedF, katedra geografie 47 Enkláva x exkláva Enkláva = cizí území na tom, které popisujeme. Území cizího státu na státním území. Exkláva = oddělená (nesouvisející) část území, které popisujeme. Proto také v některých případech jedno a totéž území může být podle „směru“ popisu enklávou i exklávou, v jiných případech jen enklávou nebo jen exklávou. PedF, katedra geografie 48 Kontinentální šelf PedF, katedra geografie 49 PedF, katedra geografie 50 Územní koridory Koridory spojující, např. dvě části území – Shiligurský koridor v Indii. Území s dopravně důležitým přístavem nebo řekou – např. Caprivi Strip v Namibii, Leticia v Kolumbii. Koridory izolující (např. Vachánské údolí, Neum apod.). PedF, katedra geografie 51 Vývoj států PedF, katedra geografie 52 Způsoby získání státního území Primární= rozšíření státní suverenity na území, které dosud suverenitě žádného státu nepodléhalo (resnullius) nebo bylo už dříve opuštěno (territoriumderelictum). Odvozené= rozšíření státní suverenity na území, které dosud podléhalo suverenitě jiného státu. PedF, katedra geografie 53 Primární způsoby Prvotní okupace Akcese Akrescence PedF, katedra geografie 54 Prvotní okupace Rozšíření suverenity / vznik státu na již existujícím území. Může jít o prvotní osídlení (např. Kapverdy, Azory, Norfolk), nebo o objevení území bez uznaného právního řádu (např. Amerika), nebo (výjimečně) o konstituování nezávislého státu na „území nikoho“ (Libérie). PedF, katedra geografie 55 Akcese zisk území působením přírodních sil, zejména: • ukládání říčních sedimentů • vulkanická činnost • vývoj a změny toku řek PedF, katedra geografie 56 Akrescence Vytvoření nového území uměle – posunem pobřežní čáry Vysoušení mořského dna Navršení materiálu nad mořskou hranici Vždy mimořádně drahé, důvody: Politické (v menšině) Ekonomické (jasně převažují) Bezpečnostní (např. snahy zabránit zatopení území přírodními silami) Japonsko Osaka airport PedF, katedra geografie 57 PedF, katedra geografie 58 Okupovaná území Zůstávají součástí původního státu. Okupant přebírá část nebo celý výkon suverenity. - Ve vztahu k armádě okupovaného státu zcela. - Ve vztahu k civilnímu obyvatelstvu –silně omezen mezinárodními úmluvami. Okupující stát / koalice nesmí měnit právní poměry (státní příslušnost), demografické poměry (deportace) a podobně. V praxi rozdílná míra „angažování se“ okupanta v dom. politice okupovaného státu (např. německá okupace různých zemí za 2. světové války –na jedné straně Dánsko, na druhé východní území). PedF, katedra geografie 59 Anektovaná území Stávají se přímou součástí anektujícího státu. Obyvatelé území se stávají (zpravidla) občany nového státu. Obyvatelstvo území podléhá svrchovanosti anektujícího státu neomezeně a bez výhrad. Přestává platit původní právní řád –nahrazuje ho právní řád anektujícího státu (často s přechodnými obdobími). PedF, katedra geografie 60 Ztráta území opuštění (derelikce) působení přírodních sil secese (odtržení) plebiscit adjudikace PedF, katedra geografie 61 Formy států PedF, katedra geografie 62 Státní moc Existence státní moci je nutná k tomu, aby stát mohl plnit své funkce vzhledem k obyvatelstvu. Nositeli státní moci jsou státní orgány, tj. zákonem vytvořené subjekty mající právo jednat jménem státu. Vedle nich jsou ve státě i specifické složky plnící zvláštní úkoly (policie, armáda). PedF, katedra geografie 63 Složky státní moci moc ZÁKONODÁRNÁ moc VÝKONNÁ moc SOUDNÍ V demokratických zemích jsou odděleny (zajišťují je rozdílné státní orgány) a vzájemně se kontrolují PedF, katedra geografie 64 Moc zákonodárná (legislativní) Zákonodárnou moc představuje parlament. Zákonodárná moc obecně určuje pravidla vztahů mezi obyvateli státu (zákony), státní rozpočet a schvaluje mezinárodní smlouvy. PedF, katedra geografie 65 Společné znaky parlamentu Kolegiální charakter – neexistuje hierarchická stavba (všichni poslanci mají jeden hlas, rozhoduje se kolektivně). Je volen přímo (u dvoukomorových parlamentů vždy dolní komora) – bez splnění této podmínky není možné jakékoliv shromáždění považovat za parlament (např. jmenované „parlamenty“ po státních převratech). Má celostátní působnost. Mají vždy určité základní pravomoci(pravomoc přijímat zákony a státní rozpočet). PedF, katedra geografie 66 Typy parlamentu Jednokomorový parlament – všichni poslanci tvoří jeden sbor. Dvoukomorový parlament–parlament tvoří dva sbory, které se liší pravomocemi a někdy i způsobem vytvoření: - Dolní komora – volena přímo, zastupuje obyvatelstvo státu jako celek. - Horní komora – reprezentace zástupců územních jednotek. PedF, katedra geografie 67 Moc výkonná (exekutivní) Výkonnou moc představuje zejména hlava státu a vláda (případně s předsedou). Hlava státu(jednotlivec nebo kolektiv) zejména zastupuje stát navenek(podpisy smluv, pověřování diplomatických zástupců apod.), jeho pravomoci ve vztahu k vnitrostátním záležitostem závisí na typu státu. Vláda (rada ministrů, kabinet …) je zpravidla kolektivní orgán, způsob jmenování a kontroly závisí na typu státu. PedF, katedra geografie 68 Moc soudní soudní moc má dva hlavní úkoly: • rozhoduje v oblasti občanskoprávních, rodinných a pracovních vztahů a v záležitostech trestných činů • kontroluje činnost ostatních státních orgánů a interpretuje zákony zpravidla mají hierarchickou strukturu PedF, katedra geografie 69 Formy státu PedF, katedra geografie 70 Formy státu Určují se podle toho, jak je organizována státní moc, resp. jak jsou uspořádány vztahy mezi jednotlivými složkami státní moci. Nejčastěji se státy člení podle způsobu, jakým získává hlava státu svůj úřad na monarchie a republiky. Rozšířené je i členění podle vnitřní organizace na státy unitární a složené. Formu státu určuje zpravidla ústava. PedF, katedra geografie 71 Monarchie Hlavou státu je monarcha (král, císař, kníže, velkovévoda …), který zpravidla svůj úřad dědí. Délka funkčního období hlavy státu zpravidla není omezena. PedF, katedra geografie 72 Formy monarchií PedF, katedra geografie 73 Republika Hlava státu je do své funkce volena. Její funkční období je zpravidla omezeno (nejčastěji 4-5 let). Titul hlavy státu je nejčastěji „prezident“ (existují ale i jiné varianty). PedF, katedra geografie 74 Formy republik Parlamentní republiky Prezidentské republiky Parlamentně prezidentské republiky PedF, katedra geografie 75 Hlavní rozdíly PedF, katedra geografie 76 Personální unie Není složený stát Několik států –subjektů mezinárodního práva – má společnou hlavu státu Největší personální unii tvoří Spojené království, Kanada, Austrálie + cca 15 dalších zemí Společenství PedF, katedra geografie 77 Federace složený stát, skládající se ze států - členů federace s různým označením (státy, země, republiky, kantony, provincie). Federace má vždy plnou mezinárodní subjektivitu a dělí se na: • federaci vnitrostátní - členské státy nemají mezinárodní subjektivitu - USA, Československo 1969-92. • federaci mezinárodní - členské státy mají omezenou mezinárodní subjektivitu a mohou vlastním jménem uzavírat mezinárodní smlouvy v rozsahu stanoveném federální ústavou - Německo, Švýcarsko, Rakousko, Sovětský svaz, Československo ke konci roku 1992. PedF, katedra geografie 78 Konfederace Nejsou složené státy. Je to svaz nezávislých států, pravomoc orgánů konfederace není imperativní. Subjektem mez. práva jsou členské státy, ne konfederace jako celek. většinou jen přechodná forma spolupráce, která končí přetvořením na federaci (1789: USA, 1848: Švýcarsko), nebo rozpadem (1989: Senegambie). Pozor na Švýcarsko!!! PedF, katedra geografie 79 Typologie států a jejich ideologie PedF, katedra geografie 80 Aristotelovo třídění: Aristoteles (384–322 př. n. l.) v knize politika vymezil základní formy státu podle formy vlády: 3 „správné“ formy: Monarchie – panství jednotlivce Aristokracie – panství vybrané menšiny Demokracie – panství většiny 3 „zvrhlé“ formy: Tyranie – panství jednotlivce, který sleduje jen vlastní prospěch Oligarchie – panství bohatých k jejich prospěchu Ochlokracie – panství (zvůle) chudých PedF, katedra geografie 81 Někdy ještě 4. typ Ideokracie – neboli teokracie – formálně neexistuje lidská vrchnost, nejvyšší moc má bůh nebo nadlidská duchovní bytost bez slabostí lidské povahy. Klasifikace státoprávních systémů Ideologická báze Komunistické režimy Socialistické režimy Demokratické režimy Náboženské režimy Ostatní absolutistické Režimy Jiné ideologie Ultraliberální až anarchistické režimy Stranické systémy Jedna politická strana Hegemonní politická strana Převažující politická strana Dvě politické strany Omezený pluralismus Extrémní pluralismus Atomizovaný pluralismus PedF, katedra geografie 82 PedF, katedra geografie 83 Komunismus Ortodoxní komunistické diktatury. Jde o vládu úzké skupiny lidí nebo jednotlivce (diktátora), který je údajným zástupcem proletariátu. Ideologickým základem takových režimů bývá modifikace marxisticko-leninského učení, například maoismus. Mezi země s komunistickými režimy počítáme v současnosti především Korejskou lidově demokratickou republiku a Kubu. PedF, katedra geografie 84 Socialismus Významnou roli hraje komunistická (dělnická, socialistická) strana a systém kolektivismu. Typické je potlačování lidských práv, omezování trhu, rozsáhlé zásahy státu a rozsáhlý státní sektor. V současnosti zřejmě nenajdeme žádný typický socialistický režim, v minulosti to byly některé mírnější režimy ve východním bloku, například Maďarsko nebo Polsko v 80. letech 20. století. PedF, katedra geografie 85 Demokracie Systémy založené na myšlenkách a principech volného trhu, individuální svobody a odpovědnosti. Dříve se označovaly jako kapitalistické nebo buržoazní režimy. Například státy Evropské unie, většina států Severní a Jižní Ameriky, státy Austrálie a Oceánie... PedF, katedra geografie 86 Náboženské režimy Islámské státy založené na tradičním právu šaríja. Systémy kombinující uvedené prvky (tzv. systémy třetí cesty) – do této skupiny můžeme zařadit pragmatické autoritativní režimy nebo tzv. korporativistické režimy (např. Mussoliniho typ fašismu). V současnosti do této skupiny řadíme také některé státy s komunistickým (socialistickým) režimem a tržními prvky – Čína, Laos, Vietnam. PedF, katedra geografie 87 Ostatní absolutistické režimy Jsou většinou založeny na nedotknutelnosti vládce. Označují se také jako absolutistické nebo autoritativní režimy. Ke státům s absolutistickými režimy patří například Saudská Arábie. Ke státům s autoritativními režimy řadíme například Bělorusko. PedF, katedra geografie 88 Jiné ideologie Například rasismus (apartheid), fašismus, kastovní systém apod. V současnosti se nesetkáme s typickým představitelem tohoto směru. V minulosti šlo například o Jihoafrickou republiku, Chile nebo Kambodžu. Existují ovšem některé státy, které částečně diskriminují vlastní obyvatelstvo minoritních národů, například omezování občanů hlásících se k ruské národnosti v Lotyšsku nebo Estonsku. PedF, katedra geografie 89 Stranický systém Rozděluje stranické systémy na soutěživé a nesoutěživé. PedF, katedra geografie 90 Systém jedné pol. strany Pro tento systém jsou charakteristické represivní formy vlády – vlastní politické strany jsou většinou zakázány; pokud probíhají volby, pak jsou většinou formální nebo zmanipulované. Rozlišujeme podtypy: Totalitární (totalitní; vláda ideologie jedné strany) Autoritativní (systém založený na konkrétní osobnosti, menší ideologický náboj) Pragmatický (vláda „osvíceného“ diktátora) Saudská Arábie, Bělorusko, KLDR, Kuba. PedF, katedra geografie 91 Systém s hegemonní pol. stranou Existují neplnohodnotné strany (například v Československé socialistické republice strany Národní fronty). Podtypy – ideologicko-hegemonní, ragmatickohegemonní. Bývalá ČSSR, NDR; částečně Mexiko PedF, katedra geografie 92 Systém s převažující pol. stranou Existují svobodné volby a korektní politická soutěž (patří již mezi soutěživé systémy), ale v praxi dochází k dlouhodobé nadvládě jedné strany. Dříve Japonsko, Norsko, Švédsko nebo Indie PedF, katedra geografie 93 Systém dvou politických stran Existují dvě velké politické strany. V některých případech je doplňují menší politické strany (nejčastěji jedna strana) – získávají hlasy voličů z okrajových částí politického spektra. Velké politické strany ve volbách soupeří o hlasy centristických voličů. Například USA. PedF, katedra geografie 94 Omezený plurarismus Politická soutěž tří až pěti stran. Poměrně stabilní politický systém. Charakteristická je tvorba alternativních koalic, nevýhodou bývá existence extrémistických stran napravo i nalevo od politického středu. Nizozemsko, Norsko, Německo, Island PedF, katedra geografie 95 Atomizovaný pluralismus Politický chaos, bez výrazných systémových prvků. Situace často ústí v radikální řešení pomocí nedemokratických prostředků. Rusko PedF, katedra geografie 96 Extrémní pluralismus Existence šesti až deseti politických stran. Vede k roztříštěnosti politického spektra. Charakteristické znaky: chronická nestabilita, silné postavení středových stran, komplikované politické strany. Polsko, Izrael. PedF, katedra geografie 97 Zdroj BAAR, V., RUMPEL, P, ŠINDLER, P.: Politická geografie. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 1996. 91 s. Učební texty Ostravské univerzity. Elektronická verze knihy: JEHLIČKA,P., TOMEŠ,J., DANĚK,P. (2000): Stát, prostor, politika – vybrané kapitoly z politické geografie , KSGRR Přf UK. Přístupné z http://www.prg.aktualne.cz/