Anotace Cílem předmětu je osvojení základních dovedností společného základu z pedagogiky a psychologie doplňujících teoretické znalosti získané v odborných předmětech. Didaktika geografie 2 řeší teoretické i praktické otázky didaktik dílčích geografických disciplín. Její snahou je aplikace získaných geografických a obecných didaktických vědomostí a dovedností do konkrétních vyučovacích celků geografického kurikula 11 - 15 letých žáků. Řeší zapracování témat ze socioekonomické geografie a politické geografie do geografického kurikula základní školy. Osnova a řešená témata 1. Žák a učení v zeměpise, hodnocení žákova učení a jeho kvalita - odlišné cesty žákova učení; - samostatné učení – individuální cesta; - práce s talentovanými žáky – zeměpisné soutěže; - zkoušení a perspektiva; - škálové hodnocení, slovní hodnocení; 2. Zásady pro tvorbu zeměpisného kurikula v oblasti socioekonomické geografie: - spirálový model výstavby zeměpisného kurikula – model demografického přechodu; - z. obyvatelstva a sídel; - z. zemědělství; - z. průmyslu; - z. dopravy a spojů; - z. služeb; - politický zeměpis; 3. Standardy zeměpisného vzdělávání – porovnání očekávaných výstupů v RVP a geografických standardů USA. Studijní opory: Didaktika geografie I. Edited by Jan Šupka - Eduard Hofmann - Jaromír Rux. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1993. 104 s. ISBN 80-210-0572-6; knihovna. Hofmann, Eduard. Cíle geografického vzdělávání v ŠVP v kontextu s cíly RVP. In. Maňák,J. – Janík,T. (ed.) Problémy kurikula základní školy. PdF MU, Brno 2006, 285-293 s.; IS MUNI – studijní materiály. Didaktika geografie II. Edited by Jan Šupka - Eduard Hofmann - Alois Matoušek. Vyd. 1. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 1994. 59 s. ISBN 80-210-1010-X;knihovna. Hynek,A. Komentář k RVP ZV a NGS USA. rukopis, 1995; IS MUNI – studijní materiály. Vávra,J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. Liberec 2006, ISBN 80-7372-083-3; knihovna. Kühnlová,H. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Praha: Karolinum 1997; studovna. Školní didaktika. Edited by Zdeněk Kalhous - Otto Obst. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1998. 178 s. ISBN 80-7067-920-4; studovna. Hausenblas, Ondřej. Standardy na 2. stupni ZŠ očima učitelů. Č. 2, Projekt NEMES o standardech na ZŠ. 1. vyd. Praha : STROM, 1995. 76 s. ISBN 80-901662-5-3; studovna. RVP ZV, www.vuppraha.cz Learning to teach geography in the secondary school :a companion to school experience. Edited by David Lambert - David Balderstone. New York : Routledge, 2000. XXIII, 479. ISBN 0-415-15676-9; IS MUNI – studijní materiály. Rinschede,G. Geographiedidaktik. Ferdinand Schöningh, Paderborn, 2003; studovna. Cvičení č. 1 Studium dostupných učebnic, pracovních sešitů a metodických příruček pro výuku zeměpisu. - Práce ve skupinách – vytvoření přehledu učiva v jednotlivých ročnících. Cvičení č. 2 Výběr dvou témat pro zpracování modelové přípravy z jednotlivých učebnic. Vzájemné porovnání úrovně zpracování v jednotlivých učebnicích. Cvičení č. 3 Zpracování materiálů pro samostatnou práci žáků ve vybraných tématech. Cvičení č. 6 Plánování a příprava učitele: systém zkoušení během roku. Cvičení č. 7 Geocaschinkg – Co to je? Jak jej můžeme uplatnit ve výuce zeměpisu. – stručně max. 2 strany.