Terénní výuka •Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tématické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Terénní výuka •Terénní výuka je velmi specifická: -vyžaduje spoustu času na přípravu; -je náročná jak pro žáky tak pro učitele; -vyžaduje dokonalé plánování, přípravu pomůcek a metodických materiálů; -zahrnuje výběr míst pro krátkodobou a dlouhodobou terénní výuku a zpracování jejich charakteristik; -je náročná i z finančního hlediska; -je nutné dodržovat bezpečnostní hlediska; -má výrazný integrační charakter; -pěstuje u žáků různé druhy dovedností. • DSP_rozsah zaberu Integrace a terénní výuka Terénní výuka •Z hlediska časového ji můžeme dělit na: •1. Krátkodobou – probíhá ve škole a v okolí školy, na školním pozemku, který je pro terénní výuku upravený – meteorologická budka, místní poledník, pískoviště pro modelování, arboretum, geopark atd. Její délka je 1-2 vyučovací hodiny. •2. Středně dlouhou – vycházky do okolí školy, exkurze, návštěva muzea, planetária – obvykle trvá celý vyučovací den. •3. Dlouhodobou – vícedenní školní výlety, škola v přírodě atd. • Terénní výuka •Z hlediska krajiny, ve které probíhá jde o výuku: •A. -V přírodní krajině více či mně pozměněné. -V kulturní krajině silněji či slaběji využívané. -V silně pozměněné krajině. • •B. -V městské krajině. -Ve venkovské krajině. • Terénní výuka •Z hlediska vedení terénní výuky jde o výuku kterou: • -Připravují a vedou žáci. -Připravují společně s učitelem a vedou žáci. -Připravuje a vede učitel. Terénní výuka •Terénní výuka může být zaměřena : • 1.Na seznámení a upevnění vztahů mezi žáky či studenty – adaptační kurzy. 2.Na podporu různých pohybových aktivit – letní a zimní kurzy. 3.Na práci v terénu výzkumnými metodami jednotlivých oborů. 4.Na práci v terénu mezioborově. 5. Terénní výuka •Všechny výše uvedené formy terénní výuky mají některé společné rysy: 1.Probíhají mimo tradiční prostředí školy. 2.Mají velmi silný afektivní charakter. 3.Probíhají v určité oblasti, která je svým vzhledem a vlastnostmi odlišná. 4.Používají se při nich podobné dovednosti. Vytváření metodických materiálů •Geografie a terénní výuka A.Stanovení cílů terénní výuky (objectives): •Uvědomění si a porozumění pojmu poloha, místo a prostor – každé místo na Zemi má svoje specifické přírodní a kulturní podmínky a prošlo svým osobitým vývojem. •Dovednosti, které vedou k tomuto cíli jsou popsány níže. •Postoje – vytváření vztahu ke krajině a k odpovědnosti současné generace za stav životního prostředí pro další život lidí na této planetě. Tyto cíle předpokládají: 1.Naučit se zpracovat geografickou charakteristiku malé oblasti. 2.Používat geografické dovednosti při práci v terénu mezi něž patří: -práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; -zakreslování různých situací do základních map 1:10 000; -vytváření výškového profilu a délky trasy z turistických map; -zakreslování trasy do tématických map a konfrontace se skutečností; -vytváření a popis panoramatického náčrtu; -porovnávání změn v krajině pomocí historických a současných leteckých snímků a konfrontace se skutečností; -sledování změn počasí; -vytváření fotodokumentace; -práce s přírodním materiálem. 3. Nalézat vhodné činnosti, při kterých si studenti výše uvedené dovednosti procvičí. K naplnění cílů je třeba vytvářet pracovní listy, které odpovídají věkovému stupni žáků či studentů – viz příklady. Terénní výuka vyžaduje především „ODVAHU UČITELE“