Environmentální souvislosti
STUDIJNÍ MATERIÁL
Obecně jsou vnímány pozitivní a negativní dopady silniční dopravy. Ty pozitivní obsahují zejména společenské přínosy, které jsou koncentrovány zejména do individuální dopravy zajišťující komfort a nákladní dopravy zajišťující nezbytný chod ekonomických činností. V poslední době kladně působí také výstavba obchvatů, jenž snižují zatížení tranzitních sídel.
Zdroj: ECMT
Spotřeba energie
Mezinárodní energetická organizace (IEA) odhaduje ve svém základním scénáři dalšího vývoje spotřeby energetických zdrojů do roku 2030, že světová poptávka po ropě poroste ročně o 1,4 %, což představuje nárůst ze 79 mil. barelů/den v roce 2003 na 92 mil. barelů/den v roce 2010 a 115 mil. barelů/den v roce 2030. Dvě třetiny celkového nárůstu spotřeby ropy budou způsobeny dopravním sektorem. Ropa tak stále zůstane dominantním primárním zdrojem energie. Pouze pomalu se tak budou zejména z ekonomického a politického hlediska prosazovat alternativy, jako jsou obnovitelné zdroje energie. Ve světovém měřítku spotřebovává doprava okolo 80 % ropných produktů, což představuje 98 % energetického využití v dopravě. V roce 2004 dosahovala světová denní spotřeba ropy přibližně 80 mil. barelů (1 barel = 159 l). Podíl dopravy na celkové spotřebě energie v ČR i ve světě má stoupající tendenci. V roce 2003 bylo možné sledovat neustálý nárůst energetické náročnosti dopravy. Největší podíl spotřeby energie v dopravě má individuální silniční doprava a silniční nákladní doprava.