Syntéza poznatků přírodních věd

Tankery

STUDIJNÍ MATERIÁL

V roce 1869 přivezla ropu speciálně upravená plachetnice Charles z USA do Evropy. Lze ji proto pokládat za první tanker – loď na přepravu ropy. Důležitým parametrem každé lodi a tedy i tankeru, je její nosnost. Udává se buď v DWT (dead weight tons – tj. maximální nosnost v tunách), nebo v BRT (brutto registrovaná tuna – 2,83 m3, udávající celkový objem uzavřeného prostoru lodi). Z ekonomického hlediska docházíme k závěru, že čím větší je loď, tím levnější je doprava, ale bohužel i tím horší je manévrovací schopnost lodi a tím větší jsou případné zničující důsledky pro životní prostředí v případě katastrofy. Z toho důvodu nekotví tankery v přístavech, ropa je přečerpávána daleko od přístavu do podmořského potrubí. V současné době staví největší tankery Japonci. Hladiny moří brázdí asi 700 supertankerů (jedním z největších je Happy Gigant, který má ponor 24 m, šířku 68 m a délku 486 m. Jeho kapacita je 200 000 DWT). Celkem je v provozu více než 6000 tankerů různé velikosti a kvality, plující pod vlajkami různých států. I přes stále se zvyšující nároky na kvalitu tankerů (každý tanker dnes musí mít dvojité stěny) dojde občas k jejich ztroskotání a následné ekologické katastrofě.

Zařízení na přepravu ropy jsou snadno zranitelná přírodními událostmi a haváriemi. Dochází při nich k únikům surové ropy, která tak zamořuje půdy, vody v tocích a jezerech, případně v moři, a na souší na dlouhou dobu také podzemní vody. K podobným událostem dochází i na přepravních trasách podél ropovodů či na námořních liniích tankerů


 

Název lodi Místo Datum Uniklá ropa
 Torrey Canyon Cornwall  18. 3. 1967  120 tisíc tun 
 Olympic Bravery La Manche  23. 1. 1976  není přesný údaj 
 Amoco Cadiz La Manche  16. 3. 1978  234 tisíc tun 
 Aegean Captain Tobago  19. 7. 1979  300 tisíc tun 
 Exxon Valdez Aljaška  23. 3. 1989  206 tisíc tun 
 Mobby Prince  Itálie  10. 4. 1991  82 tisíc tun 
 Brear Shetlandy 5. 1. 1993  85 tisíc tun 
 Sea Empress Wales  15. 2. 1993  128 tisíc tun 
 Erika Bretaň  12. 12. 1999  12 tisíc tun 
 Limburg Aden  6. 9. 2002  není přesný údaj 
 Seledang Ayu Aleuty  8. 12. 2004  2 tisíce tun 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tab. Největší světové havárie ropných tankerů

  

Havárie tankerů mají za následek dlouhodobé otrávení pevninského i mořského životního prostředí, nehledě na přímé následky způsobené organismům závislým na mořském ekosystému. Katastrofy tankerů mají dlouhodobý destruktivní vliv na životní prostředí, těžce postihují vodní ptáky, ryby a ostatní mořské tvory. Proto je třeba ropnou skvrnu vždy co nejdříve zlikvidovat, například pomocí norných stěn, kterými se skvrna omezí a odsaje. Další možnost je posypat skvrnu dřevěnými pilinami, ty ropu nasají a po vysušení mohou sloužit jako palivo.

 

 

 

 Potápka zasažená ropnou skvrnou

 

 

 

 

 

 

 

  

Ropná skvrna po havárii tankeru Exxon Valdez v březnu 1989