Automobilový průmysl
K největšímu nárůstu vyrobených automobilů došlo v druhé polovině dvacátého století. Zajímá vás, kolik automobilů se ročně vyrobí dnes? Kdo jsou největšími automobilovými producenty? Které automobilové koncerny vyrábí nejvíce aut? Pod jakým koncernem se vyrábí automobily značky Škoda? Jaké značky aut vidíme na našich silnicích nejčastěji? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky týkající se výroby automobilů vám zodpoví následující text.
ÚVODEM ...
Auto je tedy konečně vyrobeno, dostává se k prodejci a nakonec ke konečnému zákazníkovi – řidiči majiteli. Ten za auto zaplatil tolik peněz, kolik činila jeho výrobní hodnota zahrnující vše od těžby surovin, přes jejich úpravu a předzpracování, výrobu součástek a dílů, smontování dohromady, náklady na výstavbu a provoz všech výrobních závodů tohoto procesu se účastnících, až po výdělek obchodníka s auty. Teď teprve majitel vsedá do auta a vyjíždí na silnici.
K zahájení provozu auto potřebuje energii a tu mu dodá palivo. V autosalonu, kde se auto prodává, dostává tolik paliva, aby mohlo dojet k nejbližší čerpací stanici a doplnil zásoby. Mezitím i toto palivo, které se nalévá do nádrže prodělalo dlouhou cestu od vytěžené ropy po stojan v čerpací stanici. Nyní je tedy načerpáno do nádrže a odtud přechází do motoru, kde se při jeho spalování uvolňuje energie dodávající autu pohyb a rychlost. Zplodiny ze spalování pak odcházejí do okolního životního prostředí. Také silnice, po které jede má za sebou množství vynaložené práce, energie a materiálu spotřebovaného při výstavbě.
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ
Vysvětlete, do kterých států se přesouvá z tradičních center výroba automobilů a proč?
Vlastními slovy popište historii výroby aut ve společnosti Škoda auto.
INTERNETOVÉ ODKAZY