Síla lidských svalů a elektromotor
STUDIJNÍ TEXT
Na přiměřené vzdálenosti se lze přemisťovat svou vlastní svalovou silou. Při jízdě na kole se svalstvo nohou užívá účinněji než při chůzi. Jen při strmém stoupání nebo silném protivětru jsou jízdní kola nevhodná. Aby se tyto nevýhody vyrovnaly, vyvinuli inženýři vozítka nadále primárně poháněná lidskou svalovou silou, ale řidiči napomáhá přídavný elektrický motor, který je využíván v závislosti na použití šlapacích pedálů. Podá-li např. tento motor výkon 300 W, může aktivní řidička, jež sama přispívá výkonem 200 W, nahradit dvě třetiny výkonu motoru. Čím většími sportovci řidiči jsou, tím úsporněji jedou. Speciálně pro městský provoz byly vyvinuty bicykly na stejném principu. Pomocí přídavného elektrického motoru lze na kole dopravovat i náklad o hmotnosti více než 200 kg.
Dopravní prostředky se stále vyvíjejí. Jediné co zůstává stejné je člověk – řidič. Dá se říci, že většinu dopravních nehod zaviní svou nepozorností, bezohledností a sobeckostí člověk. Jen malé procento nehod je zaviněno „vozidlem“. Jediné, co by mohlo v budoucnu dokonalým automobilům chybět, je dokonalý řidič.
Již v dnešní době se ale konstruktéři pokouší a výrobu robota – řidiče. Firma Volkswagen představila automatického řidiče, třínohého a třírukého robota jménem Klaus. Robot řídí vůz zcela automaticky, bez lidského zásahu i bez speciálních zařízení na silnici. Informace pro navigaci na silnicích se děje pomocí stereokamery, satelitního navigačního systému a radaru. Přístroje jsou napojeny na palubní počítač, který vydává řídicí povely. Robot sice ještě není připraven pro běžné použití, ale některé součásti systému elektronické brzdění a technologie na vyhýbání se kolizím, by mohly pomáhat řidičům již nyní. |
Palivo |
výkon |
Motor |
Komb.
spotřeba |
Emise CO2 |
Cena stejného modelu s rozdílným motorem |
Benzín |
75 kW |
1,6 MPI. |
7,4 |
176 |
500 000 ,- |
nafta |
77 kW |
1,9 TDI PD. |
4,9 |
130 |
550 000,- |