1 Téma: Svět člověka a doprava Metodický list Aktivita: „JEZDÍME AUTEM“ brainstorming Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, SŠ Použité metody a formy: skupinová práce Časová náročnost: 15 minut Prostředí výuky: třída Cíle aktivity: - vzbudit u žáků zájem o probíranou problematiku, - povzbudit u žáků tvůrčí myšlení, - podporovat u žáků schopnost soustředit se na zadané téma, - tvořit a uvědomit si souvislosti mezi jednotlivými prvky dopravy, - trénovat přesné vyjadřování a aktivní naslouchání nápadům jiným. Teoretická východiska: Metoda může vhodně posloužit jako motivace k tématu „Jezdíme autem“ a ke zjištění dosavadních znalostí žáků o daném tématu. Jedná se o skupinovou metodu zaměřenou na generování co nejvíce nápadů na dané téma v co nejkratším čase. Brainstorming je založen na principu myšlenkové asociace, což znamená, že jedna idea vyvolává druhou. Pomůcky: tabule, případně flipchart, psací potřeby na tabuli, vhodně doplní také motivační obrázky k tématu „jezdíme autem“ Postup a návod k činnosti: - napište na tabuli téma – JEZDÍME AUTEM, případně vystavte obrázek vztahující se k tématu (jakékoliv auto, silnici s auty apod.) - vysvětlete žákům, že cílem úkolu je shromáždit co nejvíce nápadů na toto téma - vyberte mezi žáky zapisovatele (může jich být i více), který bude stát u tabule a zapisovat všechny vyslovené nápady - vyzvěte žáky, aby uváděli nápady, vše co je k danému tématu napadne – buďto dle zadaného pořadí, nebo dle libovolného pořadí - každý nápad je čitelně zaznamenán - nijak nehodnoťte kvalitu nápadů – pouze povzbuzujte žáky, aby vyprodukovali, co nejvíce myšlenek, vytvořte atmosféru, kde budou mít žáci dojem, že mohou říci cokoliv. - každý žák musí mít stejnou možnost se vyjádřit Zásady brainstormingu: - učitel by měl být při brainstormingu co nejvíce v pozadí a dát prostor studentům, tak aby pokud možno dělali vše sami - mluvit by měl v jednom okamžiku pouze jeden. - žádné hodnocení - zveřejněné nápady by neměly být nikým komentovány ani hodnoceny. I ten zdánlivě nejhloupější pojem může inspirovat ostatní. - podpora uvolněné atmosféry - jde o kvantitu nápadů - všechno zapisovat Alternativa k aktivitě: - velkou skupinu rozdělte do menších skupin - každá skupina bude individuálně používat techniku brainstormingu a zapisovat myšlenky na papír. Nakonec vytvořte z myšlenek všech skupin jeden hlavní seznam (master list). - Brainwriting (volné psaní) je písemná forma brainstormingu. Při základní verzi brainwritingu pracuje každý sám. Každý píše na papír své nápady a ve stanoveném časovém limitu jich napíše co nejvíc. Účastníci mohou psát každý nápad na jednu kartičku. Na závěr všechny kartičky facilitátor sesbírá, čte jednotlivé nápady, ověřuje si jejich porozumění a přepisuje je na společný flipchart. Závěr: - zhodnotit, posoudit a roztřídit všechny nápady a najít nejvhodnější způsob jejich klasifikace - Po skončení se snažte rozřadit jednotlivé myšlenky, které můžete využít pro další aktivitu „Myšlenková mapa“ - můžete barevně odlišit jednotlivé pojmy do okruhů, které spolu souvisí a na kterých se bude stavět v další aktivitě - lze učinit s žáky výběr nejlepších nápadů ze všech zapsaných